Gravid og lånansøgning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93882
    AnonymForfatter

    Et simpelt ja-nej spørgsmål, som det ikke er lykkedes mig at finde et svar på. Måske kan nogle opklare det for mig…

    Er jeg forpligtet til at fortælle banken, at jeg er gravid, i forbindelse med realkreditvurdering/lånebevis til boligkøb?

    Jeg er opmærksom på, at det selvfølgelig er i min egen interesse, at rådighedsbeløb sættes op, så det er ikke det spørgsmålet går på. Kun om jeg rent juridisk er tvunget til at fortælle det.

    Tak!

    #201224
    BangeeForfatter

    Juridisk = NEJ
    Moralsk = JA

    #201226
    MichaelForfatter

    Hvis du udelader eller forvansker væsentlige oplysninger som skal bruges i kreditvurderingen så er banken berettiget til at opsige dit lån til omgående indfrielse. Så svaret er: Ja, du er juridisk forpligtet til at oplyse den korrekte husstandsstørrelse.

    Hvis du allerede har lavet en låneansøgning på et tidspunkt hvor du ikke var gravid er sagen anderledes naturligvis.

    #401153
    mortengrauForfatter

    @Michael + @Bangee:
    Selv om der er gået 11 år vil det være en stor hjælp for læsere af dette indslag, hvis I (eller andre) kan uddybe jeres svar og gerne henvise til kilder, eftersom jeres påstande er direkte modstridende. Dette opslag ligger højt på Google.

    Jeg vil mene at fosteret ikke kan tælles med i angivelsen af den korrekte husstandsstørrelse på lånets indgåelsestidpunkt. Det har jeg dog ikke andet juridisk belæg for andet end at et foster ikke betragtes som en juridisk person/enhed.

    #401156
    morsdrengForfatter

    Om fostret/barnet som ventes har juridisk retsevne eller skal tælles med i husstandens størrelse er uden betydning for svaret på det stillede spørgsmål.

    Sagen drejer sig om, at lånsøger har tilbageholdt eller giver urigtige eller vildledende oplysninger som kan have betydning for långivers bevilling af lånet. Det kan ifølge de fleste pengeinstitutters vilkår føre til, at lånet/kreditten opsiges uden varsel. Juridisk kan det også være tale om svig iht. aftale- og/eller straffeloven

    Spørgeren er ikke forpligtet til at oplyse om sin graviditet, MEN skal oplyse om sine kommende økonomiske forhold vedrørende indkomst og udgifter/rådighedsbeløb som følge af graviditeten. Da evt. manglende oplysning er sanktioneret ifølge bankens bestemmelser for lån/kreditter og ifølge aftale- og/eller straffeloven, er der tale om en juridisk forpligtelse – også selv om der ikke direkte findes en § herom.

    Låneansøger har derfor både juridisk og moralsk pligt til at ”spille med åbne kort”.

    #401158
    mortengrauForfatter

    @morsdreng Tak for dit bidrag.

    Dog: Vil du uddybe hvorfra du har din viden? Evt. faglighed du udtaler dig på baggrund af. Det vil kvalificere dit indlæg yderligere.
    På forhånd tak.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.