Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #212812
    AnonymForfatter

    Hej den interesserede

    Tickers er VV (aktier usa), VBR (USA Småselskaber), VSS (globale små), VNQ (ejendom) og Global value kan opnåes ved en fordeling af iShares MSCI EAFE Value ETF, samt Emerging Markets. Global value dækkes således ikke af Vanguard alligevel.

    Aktier USA er nemt at finde en EU udgave af via Ishares (SXR8) eller Vanguard EU (VUSA). USA småselskaber kan dækkes med db x-trackers Russell 2000 UCITS ETF. Men de øvrige kan jeg ikke finde i EU…

    Jeg er med på UCITS problemet, hvilket er grunden til at jeg leder efter EU udgaver.

    #212882
    Den interesseredeForfatter

    Til inspiration:

    Saxobanks moderate modelportefølje er udviklet til investorer med en moderat investeringsprofil. Den strategiske aktieeksponering er 30 % af den samlede portefølje, og porteføljen er optimeret til at maksimere det forventede afkast med en maksimal risiko (standardafvigelse) på cirka 8 %.
    Porteføljen investerer i europæiske statsobligationer og Emerging Markets obligationer, globale virksomhedsobligationer og globale aktier. Porteføljen kan i mindre grad investere i alternativer. Den samlede årlige omkostningsprocent er cirka 0,4 %.

    25% Euro Government 1-3 year

    25% Euro Government 7-10 year

    10% Euro Investment Grade

    5% Euro High Yield

    27% MSCI World

    5% MSCI Minimum Volatility

    3% MSCI Emerging Markets

    (TIP: søg evt. vha Google: modelporteføljer+etf)

    #213468
    Den interesseredeForfatter

    Til inspiration når du selv vil klare din pension!

    Kim Valentin foreslår følgende på sin hjemmeside:

    Tre ETF’er til din portefølje

    Her er tre forslag til ETF’er til din pensionsportefølje
    iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) IE00B4L5Y983
    iShares Euro High Yield Corporate Bond (EUNW) IE00B66F4759
    iShares JPMorgan $ Emerging Markets Bond Fund (IUS7) DE000A0RFFT0

    Har du andre forslag?

    #213474
    Mikey 68Forfatter

    Lidt OT; men alligevel…

    Jeg har nu haft min (primært) ETF-baserede pensionsportefølje længe nok til at opdage begrebet udbytteskat – og undres en smule…

    Har en USD baseret ETF, her afregnes jeg 15% i udbytteskat… så har jeg en USD-baseret aktie, her afregnes jeg 20% i udbytteskat… og endelig 3 EFT’er i EUR, her betaler jeg ikke udbytteskat…

    Nogen der kender de regler, er det noget EU/ikke-EU noget eller hvad?

    #213478
    Den interesseredeForfatter

    Måske kan du hente lidt hjælp i nedenstående:

    https://www.banknordik.dk/Files/DK/Dokumenter/Investering/ETF%20skattescenarier/Beskatning%20af%20investorer%20i%20ETF-fonde.pdf

    Med få ord, kan du da fortælle hvordan dine pensionsETFinvesteringer er gået efter skat?

    #213488
    HalliHalloForfatter

    Ja, lad få alle tallene på bordet, gerne før og efter skat, så behøver jeg ikke selv slå dem efter.

    Tak på forhånd!

    #213500
    Mikey 68Forfatter

    Tak for linket Interesserede… PDF’en er gemt til nærlæsning 🙂

    Sådan meget kort, så steg min portefølge knap 3% i 2014.
    Det skal så ses i lyset af jeg var meget lang tid om at beslutte mig og handlede min første ETF i slutningen af januar (VWO) og så en aktie ultimo marts (KING) og de sidste ETF’er ultimo juni (IQQH, IQQ4 og XMKA) – samt Nordnets Superfonden for de sidste penge – så det er tættere på et halvt års afkast i virkeligheden…

    Dertil kommer at afkastet var mærket af KING var nede med omkring 25% ved årets afslutning…

    Det ser HELT anderledes ud d.d. hvor porteføjlen er steget med knap 30% siden nytår…. men omvendt så er det ret svært ikke at have succes på markedet for tiden og når det går så stærkt ved vi jo det skal ned igen på et tidspunkt 😉

    #213506
    LeocatForfatter

    Ved at i USA bliver udbytter beskattet med 15%. I Holland er det 15% mens i UK er det 0%. Kan se det udfra nota’erne i Nordnet.

    Angående ikke-UCITS fonde, så har jeg stadig mine ikke-UCITS i Nordnet så ingen problemer her. Men man kan bare ikke købe nye via pensionsdepotet da de har blokeret for dem.

    Folk kan også overveje UCITS fonde fra SPDRS.

    Men sikke stigninger der har været som følge af dollar-kursens stigninger i 2014 og 2015. Er det nu man skal være frygtsom og forvente store fald i aktiekurserne? Der ikke er noget at hente i obligationsmarkedet da renterne er ultra-lave. Har placeret alle pensionskronerne i aktier (størstedelen i ETF’er) da der ikke er noget alternativ.

    #213508
    Den interesseredeForfatter

    Til Morten (og andre interesserede),
    Som du kan fornemme har jeg desværre ikke det eksakte svar på dit spørgsmål, men vil foreslå at du kan forsøge at få dit ETFspørgsmål vedr. beskatningssatser besvaret på Miranovas blog på hjemmesiden:
    http://www.miranova.dk/category/miranovabloggen
    De hjælper nogle gange med at besvare mere tekniske ETFspørgsmål.
    Tillykke med det seneste afkast. Det er sandelig flot og og – må man jo indrømme- noget uforudsigeligt hvordan det hele går! Måske skal man som Leocat er inde på begrænse ens økonomiske ”grådighed” og hjemtage nogle af gevinsterne. F.eks. ved at sælge halvdelen af de meste lukrative papirer. Dette princip benytter jeg ofte selv – og er glad for det når kurserne falder!
    Held og lykke også fremover.

    #213660
    Den interesseredeForfatter

    Flot start på prisbillige porteføljer!
    Bliv muligvis inspireret og se hvor let det hele kan være, hvis man samtidig er lidt heldig.
    Læs. http://www.morningstar.dk/dk/news/136824/flot-start-på-året-for-prisbillige-porteføljer.aspx

    Held og lykke.

    #213664
    HalliHalloForfatter

    Tak for info.

    #213746
    Den interesseredeForfatter

    Nyttig læsning for ETFinvestorer. Nogle oplysninger fra Miranova som andre måske også kan have glæde af.
    Værsgo´
    Se: http://www.miranova.dk/wp-content/uploads/2015/03/Guide-til-at-indberette-ETFer-til-SKAT-til-Miranova-kunder1.pdf

    #214998
    RWSMIRForfatter

    Jeg gør opmærksom på, at vi har fjernet filen i linket i Den interesseredes indlæg. Vi har lagt en opdateret version, som kan findes her: http://www.miranova.dk/formuepleje/hvordan-investerer-vi.

    #215000
    RWSMIRForfatter

    Nu fremgår det ikke af ovenstående, men til orientering er jeg Rune Wagenitz Sørensen fra Miranova, og det er mig, der er ansvarlig for guiden.

    #215034
    Den interesseredeForfatter

    I en anden tråd har jeg til en anden person givet følgende PENSIONS-forslag (altså IKKE frie midler!).

    Her er et ETF-PENSIONS-forslag til inspiration.

    Køb og opbevar hos Nordnet. Rebalancer evt. en gang årligt. Ellers er strategen enkel: køb og behold!
    Forslag til pensionsinvesteringer med 50 % aktier og 50 % obligationer, altså svarende til en middel risiko profil.

    1. iShares Core MSCI World(Acc) (EUNL) DE000A0YBR38
    2. iShares MSCI World Minimum Volatility UCITS ETF, ISIN: IE00B8FHGS14 DE000A1KB2D9 (Deutsche Börse)
    3. iShares Core MSCI Emerging Markets IMI (IS3N) IE00BKM4GZ66
    4. Nordnets Superfond Danmark (har ÅOP på nul procent!)
    5. iShares Euro Government Bond 1-3yr UCITS ETF, ISIN: IE00B14X4Q57 DE000A0J21A7 (Deutsche Börse)
    6. iShares Euro Government Bond 7-10yr UCITS ETF, ISIN: IE00B1FZS806 DE000A0LGQH3 (Deutsche Börse)
    7. High Yield Corporate Bond UCITS ETF, ISIN: IE00B66F4759 DE000A1C8QT0 (Deutsche Börse)
    8. iShares Euro Covered Bond (IUS6) DE000A0RFEE5
    9. iShares Core Euro Corporate Bond (EUN5) DE000A0RM454

    med følgende procentfordeling:

    1:25%
    2:10%
    3:5%
    4:10%
    5-9: alle vægtes med ca. 10% hver.

    Held og lykke.

    PS
    Hvis det drejer sig om investering af FRIE midler skal man tænke anderledes af skattemæssige årsager. Overvej her f.eks. passende Sparindeks afdelinger kombineret med Nordnets Superfond Danmark.

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.