Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #204128
    Den interesseredeForfatter

    Til Morten(73)og andre interesserede:
    Til inspiration:
    60% aktier og 40% obligationer er på Miranova.dk fordelt således pr. 14.1.2014:
    http://www.miranova.dk/60-aktier-40-obligationer#sthash.kevUuhVw.dpuf
    eller måske bedre:
    http://www.miranova.dk/60-aktier-40-obligationer
    De tilhørende tickere kender jeg desværre ikke præcist i skrivende stund.
    Er der mon nogle Miranova kunder der konkret kan hjælpe med enten præcise navne eller præcise tickere?
    Med venlig hilsen
    Den Håbefulde

    #204130
    Den interesseredeForfatter

    Yderligere info:
    Hos Optimal Pension, der jo gør det relativt biligt i forhåbentligt velvalgte pensionETFere, var en del af beholdningen ca. således:
    db x-trackers S&P 500 TR 1C Luxembourg 18,05
    iShares Citigroup Global Govt Bond (DE) Irland 13,47
    db x-trackers Stoxx Europe 600 Luxembourg 11,60
    iShares Barclays Cap Glb Inf-LnkdBd (DE) Irland 9,25
    iShares Markit iBoxx $ Corporate Bd (DE) Irland 9,11
    iShares Barclays Cap Euro Corp Bd (DE) Irland 8,42
    db x-trackers MSCI Emerg Mkts TRN 1C Luxembourg 6,14
    iShares Barclays Cap EM Loc Govt Bd (DE) Irland 4,38
    iShares Markit iBoxx Euro Covrd Bd (DE) Irland 3,64
    ComStage ETF MSCI North America Luxembourg 3,50

    #204146
    Mikey 68Forfatter

    Jeg har indset jeg sandsynligvis taber penge så længe jeg sidder og prøver at vælge det perfekte papir, så sprang i og købte en del VWO (Vanguard FTSE Emerging Markets ETF) idag 🙂

    Og så overvejer jeg et papir på denne liste: http://etfdb.com/type/sector/energy/clean-energy – vil have det godt med at investere i clean tech, men altså absolut intet investeringsteknisk bag den overvejelse…

    Endelig er jeg ret risikovillig, da min tidshorisont er knap 30 år, så har overvejet om man skulle forsøge at trække en joker på frontier markedet… og så smide resten i nogle ETF’er, som følger gode brede aktieindex world/euro/etc.

    Mht. Nordnet og gebyrer, så jeg jeg ikke helt gennemskue det her:
    “Depotbeviser i selskaber, som uanset primærnotering også er noteret i USA som et amerikansk depotbevis (ADR) er pålagt et årligt gebyr, et såkaldt depositary service fee. Gebyret trækkes af den amerikanske bank, som står for det administrative arbejde i forbindelse med (og efter) en notering af et amerikansk depotbevis. Gebyret debiteres dig som kunde og ejer af et depotbevis."

    Det læser jeg som om der er et årligt gebyr per depotbevis og selvom det er lille, så betyder det jo noget om man har 30.000 beviser af 1$ eller 10 beviser af 3.000$

    Nogen der vil give bud på nogle fornuftige brede aktieindex man bør overveje?

    og var det noget at starte en ny tråd snart? Denne her er ved at være alt for lang at scrolle i 🙁

    #204148
    KaptajnForfatter

    Hej Morten

    Ved ikke om du ved det, men du kan vende tråden om så de nyeste indlæg er øverst.

    Mht. ADR gebyret er et vist meget småt. Tror et er årligt og det eneste jeg er blevet ramt af er 1,89 kr. for min Canon aktie noteret på NYSE. Det er på en beholdning ca. 11.000 kr.

    Det svarer i øvrigt til 0,005 USD pr. aktie

    Mig bekendt er gebyret kun aktuelt når man køber enkeltaktier som har NYSE på sekundær børs

    #204330
    Den interesseredeForfatter

    Morten(73) spørger:
    Nogen der vil give bud på nogle fornuftige brede aktieindex man bør overveje?
    Mit svar:
    Jeg vil foreslå et udpluk af nedennævnte afdelinger:
    • db x-trackers S&P 500 TR 1C Luxembourg
    • db x-trackers Stoxx Europe 600 Luxembourg
    • iShares S&P 500 UCITS ETF (Inc)
    ISIN: IE0031442068 DE0002643889 (Deutsche Börse)
    Kapitalforvalter: BlackRock Asset Management Ireland Limited
    • db x-trackers MSCI AFRICA TOP 50 INDEX UCITS ETF
    Aktieklasse 1C (ISIN: LU0592217524), (WKN: DBX0HX), (Valuta: USD)
    en afdeling i db x-trackers. Fonden forvaltes af DB Platinum Advisors, som indgår i Deutsche Bank Group.
    • iShares MSCI World UCITS ETF (Inc) (IWRD)
    ISIN: IE00B0M62Q58 DE000A0HGZR1 (Deutsche Börse)
    Kapitalforvalter: BlackRock Asset Management Ireland Limited

    Oplys gerne hvilke du ender med at købe, tak
    Har andre forbedringsforslag?

    #205682
    Den interesseredeForfatter

    Til Leocat og andre interesserede,

    Rune W. skriver for et par dage siden på sin Miranovablog bl.a.

    ”Jeg har nu drøftet sagen med Finanstilsynet. Der er nye regler i forhold til din beskrivelse. ETF’er skal være UCITS godkendt for at ligge i pensionsdepoter, og de hører under FAIF lovgivningen. 20 %-reglen kan med andre ord ikke anvendes – hvis der er tale om en non-ucits fond, så skal den være godkendt til markedsføring. Og herefter behøver 20 %-reglen ikke være opfyldt.”
    ( – See more at: http://www.miranova.dk/verdens-storste-fond-leverer-varen.html#comments)

    Hvorledes forstår du dette svar?

    Må man så alligevel gerne have eksempelvis følgende ETF, Vanguard’s Total Stock Market Index fond, i sit pensionsdepot, selv om denne ETF åbenbart ikke er UCITS-godkendt? Hvad er dens præcise fondskode i øvrigt? Kan man købe ETFen gennem Nordnet eller Saxobank til opbevaring i sit pensionsdepot? Og endelig: Hvorledes skal 20 %s reglen nu forstås??

    Mvh
    Den interesserede

    #205686
    LeocatForfatter

    Så er det godt Vanguard nu har lavet UCITS godkendte ETF, og der kommer helt sikkert flere til med tiden:

    https://www.vanguard.co.uk/documents/adv/literature/generic-product-list-adv.pdf

    De skal i Nordnet købes via telefonhandel da de er børsnoteret i LSE (London).

    Jeg har ikke tænkt mig at sælge mine eksisterende ikke-UCITS godkendte ETF’er medmindre jeg bliver tvunget til det.

    #207816
    Mikey 68Forfatter

    Så fik jeg endelig taget mig sammen og investeret formuen og jeg lovede jo at fortælle hvad jeg havde valgt, så hermed følger:

    Andel af portefølge – Navn (Ticker)
    ————————————–
    29% – Vanguard FTSE Emerging Markets ETF (VWO)
    20% – db x-trackers MSCI EFM Africa TOP 50 Capped TRN Index UCITS ETF (XMKA)
    12% – iShares Asia Property Yield UCITS ETF (IQQ4)
    12% – iShares Global Clean Energy UCITS ETF (IQQH)
    12% – Nordnet Superfonden Danmark (ukendt ticker?)
    15% – King Digital Entertainment plc Ordinary Share (KING)

    NB: Jeg har helt bevidst valgt papirer med (meget) høj grad af aktier og som tracker smalt – det er et helt uvidenskabeligt gamble, baseret på pudsige indskud… Så don’t try this at home 🙂

    Jeg havde afsat 15% til “jokeren", som en del jeg kunne handle lidt oftere… og at det endte med KING, skyldes blot at Nordnet kørte kampagne på den.
    Superfonden bidrager med lidt “dansk" i min portefølge – på meget fordelagtige vilkår…

    Så er næste skridt at få sat mig ind i forskellene i udbytteskat, valg af børser, omkostninger osv for at se om der kan optimeres på det…

    #208476
    Den interesseredeForfatter

    Interessant puljesammensætning, Morten.
    Dejligt at se hvad andre vælger og tak fordi du vil delagtiggøre os i dine overvejelser.
    Personligt hælder jeg mest til

    20% – db x-trackers MSCI EFM Africa TOP 50 Capped TRN Index UCITS ETF (XMKA)

    12% – Nordnet Superfonden Danmark (ukendt ticker? ingen omkostninger gennem køb i NOrdnet!)

    Er der andre der har gode forslag eller erfaringer de vil berette om?
    God sommer!

    #212172
    Den interesseredeForfatter

    Investeringsselskabet MIRANOVA anvender følgende områder når de køber diverse ETFere givet fordelingen er 40% aktier og 60 % obligationer:

    Aktier Europa
    Aktier USA
    Aktier nye markeder
    Aktier US ejendom
    Aktier Globale småselskaber
    Aktier USA små selskaber.
    Statsobligationer
    Sikre virksomhedsobligatio…
    Europæiske højrente virks..
    .Globale virksomhedsobliga…
    Højrente virksomhedsoblig…
    Statsobligationer højrentel..

    Spørgsmål: Er der nogle der ved hvilke konkrete ETFere disse overskrifter dækker over? Det er formentlige fra iShares, men hvilke papirer er det mere præcist?

    See more at: http://www.miranova.dk/40-aktier-60-obligationer#sthash.DwCgEife.dpuf

    #212198
    HalliHalloForfatter

    Det spørgsmål kunne jeg godt svare på, men vil overlade det til “Morten", som sikkert ved mere om det end mig.

    #212206
    Den interesseredeForfatter

    Hvis du har nogle præcise tickere på de anvendte ETFere vil jeg blive glad. Skriv gerne.

    #212758
    Den interesseredeForfatter

    Jeg prøver gerne igen:

    Investeringsselskabet MIRANOVA anvender følgende områder når de køber diverse ETFere givet fordelingen er 40% aktier og 60 % obligationer:

    Aktier Europa
    Aktier USA
    Aktier nye markeder
    Aktier US ejendom
    Aktier Globale småselskaber
    Aktier USA små selskaber.
    Statsobligationer
    Sikre virksomhedsobligatio…
    Europæiske højrente virks..
    .Globale virksomhedsobliga…
    Højrente virksomhedsoblig…
    Statsobligationer højrentel..

    Spørgsmål: Er der nogle der ved hvilke konkrete ETFere disse overskrifter dækker over? Det er formentlige fra iShares, men hvilke papirer er det helt præcist?

    See more at: http://www.miranova.dk/40-aktier-60-obligationer#sthash.D…gEife.dpuf

    #212788
    AnonymForfatter

    Super spændende tråd, tak.

    Er selv gået igang med at forske i ETF verdenen og er ligeledes interesseret i at vide hvilke ETF’ere der indgår i Miranovas pulje.

    Jeg har kigget på en hel masse portefølje-modeller og tror jeg har besluttet mig for det såkaldte “simplified ultimate buy and hold" baseret på 5 ETF’er:
    22,5% Aktier USA, 22,5% USA småselskaber, 22,5% Globale Value, 22,5% Globale Småselskaber, 10% USA ejendom.

    Det er nemt at finde Vanguard ETF’er i USA der dækker mit ønske, men umuligt? at finde UCITS godkendte udgaver af dem alle?

    #212794
    Den interesseredeForfatter

    Kære catman,
    En lille reminder:
    Husk, at det er et hel nødvendigt krav at forlange opfyldt, at ETF-papirer til et pensionsdepot skal være UCITS-godkendt.
    Du køber vel gennem Nordnet?
    Hvad er de konkrete tickere for de ETFere du nævner nedenfor?

    Held og lykke med investeringerne.

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.