Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #202666
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat,
    Er du sikker på, at de tre ETFer du anfører, er velegnede/lovlige i et pensionsdepot?

    I øvrigt: Jeg formoder de alle har lave ÅOPer? Har du et bud på hvad afkastet har været i år på disse tre ETFer? Og at de opbevares i Nordnet?

    Med venlig hilsen
    Den håbefulde

    #202668
    LeocatForfatter

    Den håbefulde,

    Jeg købte disse i mit pensionsdepot i Nordnet.

    VTI – kurs 77,5 (25/1-13, usd 5,55)
    VEU – kurs 45,94 (27/2-13, usd 5,7)
    VWO – kurs 44,49 (25/1-13, usd 5,55)

    Bruttoudbytte modtaget i perioden:

    VTI – 1,179
    VEU – 0,963
    VWO – 0,909

    Afkast inkl udbytte med aktuel kurs 20/11-13:

    VTI kurs 92,44 + 1,179: 20,8 %
    VEU kurs 49,94 + 0,963: 10,8%
    VWO kurs 41,10 + 0,909: – 5,5%

    Gennemsnit: 8,7% i perioden.

    Bemærk at jeg ser bort fra Valuta gevinst/tab.

    Følgende kan efter min erfaring ikke købes i pensionsdepotet: VYM (Vanguard high-div yield), DVY (Ishares select dividend), det er to jeg har forgæves forsøgt at købe hvor jeg fik en fejl og kundeservice fortalte det ikke er muligt. Der er selvfølgelig mange andre hvor det ikke er muligt.

    #202674
    Den interesseredeForfatter

    Kære Leocat,
    Tak for et venligt svar.

    #203292
    LeocatForfatter

    I Børsen d. 11/12-2013 stod der (http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/68630/artikel.html?hl=VmFuZ3VhcmQ)

    “Vanguards ETF består imidlertid kun af aktier uden lån, så den har ikke de to typer af væsentlige risici. Men den må ikke bruges i pensionsdepotet på grund af ufleksible regler."

    Jeg har selv købt Vanguards mange indeks-fonde via Nordnet i min pensionsdepot så ved ikke hvor de har det fra.

    #203294
    KaptajnForfatter

    Jeg har også Vanguards Emerging Markets på pensions depot i Nordnet uden (tilsyneladende) problemer.

    I øvrigt mangler artiklen vel også at fortælle hvorfor det er en skattemæssig dårlig idé at købe den for frie midler….

    #203302
    Den interesseredeForfatter

    Kære Kaptajn og Leocat,
    Jeg har et konkret forslag: Henvend Jer direkte til artiklens forfatter på dennes hjemmeside (Miranova.dk) under Miranovabloggen og bed Rune W. Sørensen om at udfolde sine påstande vedr. Vanguard og anvendelse af dennes afdelinger i danske pensionsordninger.
    Mvh
    Den Håbefulde

    #203348
    LeocatForfatter

    Kaptajn,

    Ja, de er vist ikke altid lige uddybende med skattereglerne. Forresten så sidestilles ETFer med obligationer på samme måde som renter så dem kan man godt købe for frie midler. Her sker beskatningen som kapitalindkomst.

    Den håbefulde,

    Tak for tippet. Spørger dem omkring dette.

    #203356
    gebyrjagtenForfatter

    Hvor har du det fra leo?

    ETFere beskattes som finansielle instrumenter og yderligere lagerbeskattes hvis man tror på skattevæsenets oplysninger

    Man anvender rubrik 346 til at opgive tab/gevinst af ETFere

    Det er hvad jeg får ud af det:

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2090897&chk=209571 og den er fra 2012

    ETF’ere anses for at være et finansielt instrumkent og ikke en aktie eller en investeringsforening.

    Men jeg har fundet oplysninger dig giver dig ret LE0, men de er fra 2010, som fx denne her http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1897495

    #203358
    gebyrjagtenForfatter

    Finansielle kontrakter
    Dato for offentliggørelse 27 mar 2013 07:31
    Serienummer P nr. 111
    Resumé
    Vejledningen handler om de skattemæssige regler for finansielle kontrakter, der gælder for lønmodtagere, pensionister og selvstændigt erhvervsdrivende.
    Hvad er nyt?
    Gevinst og tab på finansielle kontrakter skal fra 2012 indberettes i ny rubrik på selvangivelsen – rubrik 346.
    Du har endvidere mulighed for i ny rubrik 87 på blanket 04.055 at tilkendegive, om du ønsker, at tab på visse aktiebaserede finansielle kontrakter skal modregnes i din egen gevinst på aktier, optaget til handel på et reguleret marked. Er du gift, har du mulighed for at vælge, at du ønsker det resterende tab på visse aktiebaserede finansielle kontrakter overført til din ægtefælle.

    AHA opgives i rubrik 346 kan man modregne med katier i rubrik 87, AHA

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=333&chk=209571

    #203360
    gebyrjagtenForfatter

    ok Jeg har SKATs brochure her: Finansielle kontrakter! en 16siders folder om beskatning af Finansielle kontrakter. Disse er defineret ved.

    – Terminsforretninger
    – Strukturede fordringer
    – Swaps
    – Optioner
    – CFDkontrakter
    – Certifikater
    – Futures

    Læg mærke til ETF eller ‘Exchange trade funds’ ikke står der. Så er det alligevel ikke sikkert at det er rubrik 346, men snarere lagerbeskattet kapitalindkomst nr 38

    #203362
    LeocatForfatter

    Gebyrjagten,

    Værdipapirer som aktier beskattes som aktieindkomst, 27% og 42% over en vis grænse. Obligationer, finansielle instrumenter, renter, og alle ETFer beskattes som kapitalindkomst, 37,2% op til 40.000 kr, herefter 43,5% hvis du betaler topskat. Opgøres ultimo året og lagerbeskattes.

    Jeg skrev bare at obligationsbaserede ETFer beskattes på samme måde som bankrenter. Om man sætter pengene på en højrentekonto, køber realkreditobligationer eller køber ETFer så beskattes de som kapitalindkomst. Hvis man vil undgå volatilitet kan man for sine frie midler købe obligationsbaserede ETF, og får risikospredning contra bestemte realkreditobligationer og højere rente end på en bankkonto.

    Aktiebaserede ETFer beskattes som kapitalindkomst, altså en hårdere beskatning end hvis det var aktieindkomst. Her forsvinder fordelen ved ETFer når vi ser alene på aktiedelen.

    #203364
    LeocatForfatter

    Mange obligationsbaserede ETFer udbetaler udbytte /rente månedsvis :).

    #203366
    gebyrjagtenForfatter

    Hvad er en struktureret fordring så:

    side 9: Strukturerede fordringer er et prukdukt, der består af en fordring, for eksempel en obligation kombineret med en option, hvis afkast afhænger af udviklingen på et eller flere underliggende aktiver. De underliggende aktiver er typisk, aktier, aktieindex, valuta, råvarer, renter med videre.

    ETF’er er kopier af index eller en flok aktier! og må anses for at være strukturede produkter, men da jeg kiggede på BEREGN SKAK idag, stod rubrik 346 umiddelbart efter rubrik 38 og derved er det også korrekt at det er kapitalindkomst. Jeg siger bare at man skal anvende rubrik 346 til at opgive det med, idet rubrik 30-38+346 alle er kapitalindkomst.

    At obligations ETF’ere skal opgives som renter tror jeg ikke på, men dokumenter gerne fra SKAT eller anden pålidelig kilde.

    #203368
    gebyrjagtenForfatter

    Men gode er rubrik 87!, der modregner tab på ETFere aktieindkomst

    #203370
    gebyrjagtenForfatter

    Jeg forstår din logik leo med afkast pr måned for visse ETFere, men jeg holder mig til SKATs oplysninger.

    På den anden side skygger ETFere ikke et index, EFT’ere ER et index’s aktier og ikke en skyggefunktion, så måske er ETF ikke en fordring med ETN er eller BULLx2, der er gearet med en option. osv

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.