Udvælge ETF’ere til pensionsinvestering

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 154 i alt)
  • Indlæg
  • #200210
    KaptajnForfatter

    Hej Jens

    Tak for god info. Har været inde og kigge lidt på deres hjemmeside og fundet et par fonde der kunne være interessante.

    Men ved du hvordan de behandles skattemæssigt ?

    Betaler de skat af udbytte og realiserede kursgevinster ?

    Og risikere man så ikke at betale dobbeltskat når ETF’en udbetaler udbytte ?

    For mig er alternativet at købe aktierne direkte på NYSE mm.. Det har jeg gjort gennem en del år og her får jeg jo godtgjort den udbytteskat der bliver trukket i det pågældende land, i min PAL skat.

    Ved du hvordan ETF’erne behandles skattemæssigt ?

    mvh
    Kaptajn

    #200214
    LeocatForfatter

    Hej Kaptajn,

    Fonden betaler skat af realiserede gevinster men de forsøger at holde deres omsætning af værdipapirer nede ved kun at justere ifølge indekset. Dette kan ses i turnover-ratio på 3,5% (VOO – S&P 500), med andre ord 100/3,5 = 28 år i gennemsnit holder de på værdipapirerne. Herved holdes skattebetalinger af realiserede gevinster/tab i bund.

    Nordnet tilbageholder 15% i udbytteskat, og af nettoudbyttet betaler du ca. 0,3 % skat af således den samlede pensionsskat ender på 15,3% af udbyttet.

    Mvh
    Jens

    #200216
    KaptajnForfatter

    Hej Jens

    Tak for hurtigt svar. Det lyder godt med den lave turn-over.

    Men er der ikke stadig et issue med de udbytter som EFT’en modtager fra de enkelte aktier. Betaler den ikke skat af dem ? Eller er det dem den udloder ?

    mvh
    Kaptajn

    #200218
    LeocatForfatter

    Jeg formoder at fonden fungerer på samme måde som i DK, dvs. at de modtager bruttoudbytte fra værdipapirerne. Når de sender bruttoudbyttet videre til f.eks. Nordnet i DK, skal Nordnet tilbageholde 15% som sendes til USA. Jeg tror det er sådan.

    Ved bare at Danmark og USA har en dobbeltbeskatningsaftale således USA får de 15% og Danmark tager resten. Så man kommer ikke til at betale dobbelt skat. Det kan du risikere hvis det er Tyskland som tilbageholder 25%-30% og hvor du selv skal søge resten tilbage fra Tyskland.

    Mvh
    Jens

    #200220
    LeocatForfatter

    Derudover forsøger jeg at holde fordelingen af aktiv-klasserne som simpel som mulig, eller som Einstein sagde:

    ‘Everything should be made as simple as possible, but not simpler.’

    Eksempelvis:

    50% – USA S&P 500 indeks
    10% – Udenlandske ex. USA indeks
    10% – Emerging Markets indeks
    25% – Obligationer
    5% – Kontanter

    Herefter skal man bare rebalancere årlig.

    Så simpel og alligevel effektiv nok til at slå 97% af alle professionelle porteføljeforvaltere over en 20 årig periode.

    Ingen kan forudsige markedet men een ting er 100% sikkert, jo mindre du betaler for forvaltning, jo mere er der til dig.

    #200222
    KaptajnForfatter

    Lyder rimeligt at EFT’en modtager bruttoudbyttet – vil dog lige se om jeg kan få det bekræftet på deres hjemmeside.

    Er også blevet ramt lidt af de tyske udbytter. Ved du hvordan man søger om at få resten af udbytteskatten hjem fra Tyskland ?

    mvh
    Kaptajn

    #200232
    LeocatForfatter

    Det ved jeg desværre ikke udover det tager en evighed at få udbyttet tilbage, så man skal have en del til-gode før det kan betale sig. Har hørt det kan tage over 1/2 år.

    Mvh
    Jens

    #200342
    OBSForfatter

    Vedrørende skat af udbytte:

    Jeg har via Nordnet investeret nogle pensionsmidler i DB X-Trackers MSCI World TRN Index ETF’en som er akkumulerende.

    Gælder det forhold om højere tysk udbytteskat og mulig dobbeltbeskatning også her, når papirerne er handlet på XETRA børsen, eller afhænger det af hvor ETF’en er registreret (Luxenborg)?

    #200344
    LeocatForfatter

    Hvis det er akkumulerende så betaler de da ikke udbytte, og derfor er tilbageholdt udbytteskat ikke så relevant.

    Ellers må du holde øje med notaerne når der udbetales udbytte, hvor det er angivet hvor meget der er tilbageholdt.

    #200346
    OBSForfatter

    Nej, ETF’en udbetaler ikke udbytte, men der skal i hvert fald betales dansk PAL-skat af en eventuel stigning i kursen (lagerbeskatning). Derudover lurer jeg på om der bliver beregnet udbytteskat af de papirer som ligger bagved ETF’en?

    Jeg kan også spørge på en anden måde: Er der nogen der ved om der vil trukket yderligere skat/afgift fra den samlede gevinst i en ETF, udover den danske PAL-skat på 15,3% ?

    #200376
    KaptajnForfatter

    Hej OBS

    Det er præcis det jeg prøver at finde ud af, men Nordnet kunne ikke svare. Henviste til SKAT.

    Tænkte jeg måske kunen skrive direkte til en EFT, men ved ikke helt om de har lyst at give en bindende svar.

    Hvis jeg finder ud af noget skriver jeg det her.

    #200386
    OBSForfatter

    Tak, Kaptajn. Håber du finder ud af noget.

    #201296
    LeocatForfatter

    Kaptajn,

    Fandt en artikel fra fra Børsen som måske bevarer dit spørgsmål:

    http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/47771/artikel.html#ixzz2exjVXaYU

    En amerikansk ETF med amerikanske aktier er mere skatteeffektiv end en dansk forening, der investerer i præcis de samme amerikanske aktier, oplyser Rune Wagenitz Sørensen.

    “I grove træk er der tale om en skattefordel på 0,3 pct. om året i ekstra afkast, og det skyldes, at hvis en amerikansk aktie som f.eks. Coca-Cola udbetaler udbytte til en fond i USA, som kun har amerikanske aktier, så slipper fonden for at betale skat af det udbytte. Men hvis en dansk investeringsforening får det samme udbytte, bliver der tilbageholdt 15 pct.," siger han.

    #201302
    Den interesseredeForfatter

    Her et konkret pensionsinvesteringsforslag (alle ucictsgodkendte) for en investor med middelrisiko:

    Afdeling Vægt Fondskode Type
    Blomberg tickers Deutsche Ticker
    iShares MSCI World 20% IDWR EUNL skulle være aktier fra udviklede markeder
    iShares MSCI Emerging Markets 20% IDEM EUNM skulle være aktier fra nye markeder

    iShares Barclays Capital Euro Corporate Bond Fund 20% IEAC ISIN: IE00B3F81R35/
    DE000A0RM454 skulle være sikre virksomhedsobligationer i euro

    iShares Citigroup Global Government Bond Fund 20% ICLO EUN3 skulle være sikre globale statsobligationer

    iShares JP Morgan $ Emerging Markets Bond Fund 20% IEMB IUS7 skulle være globale højtforrentede statsobligationer

    (beklager den elendige layout!)

    Hvad siger i andre?

    #201304
    LeocatForfatter

    Det var dog en voldsom eksponering overfor obligationer. I disse tider med lav rente kommer din portefølje til at bløde kraftigt når renten stiger. Virksomhedsobligationer vil altid have højere rente end statsobligationer som pt. er nede på under 2%.

    Kan du ikke lave samme opstilling hvor du viser hver enkel med omkostninger.

    Keep it simple.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 154 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.