Firmapension

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93729
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi er en mindre virksomhed med fem unge funktionæransatte. Vi skal til at have lavet noget firmapension.

    Med min begrænset viden om pension, synes jeg det er svært at finde hoved og hale i.
    Jeg ved godt det er meget individuelt, hvordan man bygger sin pension op og hvor meget risici man vil tage. Men er der noget overordnet man kan sige om diverse selskaber, eller andre gode råd? Jeg synes PFA og Skandia virker fornuftige.

    Mvh Søren

    #198760
    NultopskatForfatter

    Hvorfor ikke overlade det til dine ansatte at varetage deres egen pension?
    Skal du også være barnepige for dine ansatte i andre situationer.?
    Er dine ansatte ikke de bedste til at vurdere deres egen individuelle situation?

    #198762
    AnonymForfatter

    Vi har vel alle gavn af at gøre det sammen. Det er vel billigere i administration og sikrer os alle en bedre pension. Man får jo stadig individuel rådgivning ved det selskab der vælges, så den enkelte kan sammensætte en passende model.

    Så selvom de 3 af dem kun er i starten af 20’erne, anser jeg det ikke som at være en barnepige – men som en fordel for alle.

    #198766
    NultopskatForfatter

    Jeg havde egentlig forventet en mere liberal holdning fra en selvstændig, men du mener altså at du kender dine ansattes behov bedre, end de selv gør.

    Billigere administration, Tjek
    Dårligere forrentning, Tjek
    Manglende flexibilitet, Tjek

    Har du overvejet konsekvensen hvis en af dine ansatte får en kronisk sygdom, pludselig kan de ikke lave en ny pensionsordning, dvs. de er stavnsbundet til dit firma eller det selskab du har valgt. Tænk over det hvis du en dag må reducere antallet af dine medarbejdere…

    Bundlinje Dine ansatte var nok bedre stillet ved hverisær at lave den pension, der passede bedst for dem selv.

    #198768
    AnonymForfatter

    Overvejer at skifte bank, men da banken ser ud til at have gjort det OK med min puljeinvest, vil jeg gerne lave en sammenligning med andre bankers afkast af puljeinvest.
    Er der nogen, der kender en hjemmeside, hvor man kan se en sådan sammenligning for 2012??

    #198770
    AnonymForfatter

    Nultopskat,

    Så vidt jeg ved, kan man idag altid skifte pensionsselskab uden de store omkostninger.
    Hvis de får en kronisk sygdom, kan de vel stadig skifte selskab, de er vel aldrig stavnsbundet til det selskab vi har valgt, og da i hvert fald ikke til firmaet. Hvordan mener du, at de er stavnsbundet?

    Dårligere forrentning? i forhold til hvad? De sammensætter jo selv deres pension og deres risiko samt om de selv vil have involvering. Hvordan kan du konkluderer, at der er dårligere forrentning, når du ikke ved noget om forholdende? – Hvad sammenligner du?

    Du må lige bakke dine påstande op. Ellers kan jeg ikke bruge dine råd til noget.

    #198774
    Ole LaursenForfatter

    Her er en tråd fra en lønmodtagers synspunkt:

    http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/7264-hvilken-arbejdsgiverpension-skal-vaelges

    Hvorfor mener du det bliver billigere i administration?

    Det største fordel jeg umiddelbart kan se er at du tvinger dine ansatte til at spare op, hvad de måske ellers ikke gør af sig selv fordi de ikke har set værdien af det endnu.

    “Dårligere forrentning? i forhold til hvad? De sammensætter jo selv deres pension og deres risiko samt om de selv vil have involvering."

    Det er vel kun sandt hvis alle selskaberne er lige gode til det hele. Måske vælger du efter lang tids research et selskab som er god til X, men dine ansatte finder så efterfølgende ud af at de hellere vil Y eller Z. Eller det viser sig at omkostningerne i selskabet er større end hvad man ellers kan få.

    Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at opdrage lidt på dine folk og så selv lade dem finde ud af det, så slipper du også for at skulle bruge krudt på det. Evt. kunne du invitere en pensionssælger forbi.

    Anyway, for at besvare dit spørgsmål så forhør dig nøje om alle omkostningerne. Har en kollega der har Danica Pension og han betaler en del mere i gebyr end først antaget, nok til at det har spist det meste af overskuddet her de første år.

    #198776
    Ole LaursenForfatter

    Eller du kunne prøve at booke en session med en rådgiver herfra: http://www.uvildige.dk/saml-dine-pensioner.aspx

    #198782
    AnonymForfatter

    Tak for svarene og links!

    Ole, jeg mente billigere i administrationsomkostninger, at tegne firmapension fremfor at tegne individuelt.

    Jeg vil gerne bruge krudt på det – så det er ikke nødvendigvis en skidt ting – da det er et område jeg ved alt for lidt om. At de ansatte samtidigt har givet udtryk for, at de godt kunne tænke sig firmapension er bare en positiv følge. Hvis jeg ikke anser det som den bedste løsning, ved jeg at de godt selv kan håndtere deres pension. De behøver ikke opdragelse – jeg ansætter ikke inkompetente folk.

    Som udgangspunkt troede jeg bare, at firmapension er den billigste og bedste løsning for os.

    #198790
    AnonymForfatter

    Men tror du har ret i at jeg skal snakke med en uvildig rådgiver 😉

    #198802
    Ole LaursenForfatter

    Administrationsomkostninger: ah, jeg var lige inde på PFA og tror jeg kan se hvad du tænker på. Hvis man vælger individuel traditionel pension, vil slynglerne have 3000 pr. år bare for at man er kunde hos dem.

    Hvis du tjekker sammenligningssiden her

    http://www.forsikringogpension.dk/pension/fakta/omkostninger/Sider/Omkostninger.aspx

    så siger den at ÅOP for PFA med en formue på 0, opsparing/år på 50k, alder på 35 for markedsrente ligger på 2,7% eller ca. 2% renset for omkostninger til forrentning af formuen. Det er altså meget. Det er rigtigt som PFA skriver at set over en længere periode med en akkumuleret formue er omkostningerne på forrentningen af formuen vigtigst. Men Nordnet tilbyder til sammenligning et lidt mere selvhjulpet produkt hvor de kun skal have kurtage på ca. 0,1%:

    https://www.nordnet.dk/produkter/pension/Pensionsopsparing.html

    Hvis man vælger deres automatiske model, er købskurtagen pt. endda 0%.

    Ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at det er markedsrentepensioner. PFA tilbyder jo også andre ting.

    Med opdragelse mente jeg bare lige at tage en snak om det, men det lyder som om I allerede har gjort det. Når man er ung og har livet foran sig, så er opsparing til pension ikke det første man tænker på. Det var det i hvert fald ikke for mit vedkommende.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.