Hvilken arbejdsgiverpension skal vælges?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93673
    AnonymForfatter

    Min arbejdsgiver vil skifte vores PFA- pension ud med noget billigere. Jeg er lige ansat for 2 måneder siden.

    Vi er kun 5 i DK, så vi har alle en stor indflydelse på hvad det skal være. De vil gerne lave en aftale med TopDanmark, men uden at have set aftalen endnu, er jeg ret sikker på at ÅOP er høj.

    Hvilken pensionsordning skal jeg anbefale dem, og hvordan får jeg dem nemmest overbevist? Gerne en hvor der er helbredsforsikring, døds, og invalideforsikring med.
    Jeg har ca. 30 år til at indbetale så det er meget vigtigt for mig, hvor de andre har 5, 10 og 30 år. Min kollega på 5 år er ligeglad. Det virker som om de er meget fokuseret på afkastet, men det er jo langt fra sikkert over en periode på 30 år, hvor ÅOP jo nok ligger lidt mere fast….

    Hvis det stod til mig blev det noget ala optimalpension, eller noget hvor jeg helt selv bestemmer. Men det får jeg helt sikkrt ikke de andre med på, da de ikke kan/vil investere selv.

    Er der nogen der har en ikke for gammel oversigt over afkast og ÅOP for nogle pensionsselskaber, eller andet jeg ville kunne bruge i min argumentation?

    Det skal diskuteres i morgen, så nogle gode råd i dag modtages med kyshånd.

    #197696
    Mr RForfatter

    I bliver nød til at indhente mere end et tilbud fra forskellige selskaber.

    Du kan ikke få et svar herinde på hvilken løsning der er bedst. Det afhænger af det behov i har.

    Der er så mange ting der skal tages stilling til i forbindelse med oprettelse af pension at vi aldrig bliver færdige.

    #197698
    Ole LaursenForfatter

    Ikke at jeg ved særlig meget om det, men der er en sammenligningsside her hvor der også er omkostninger:

    http://www.forsikringogpension.dk/pension/fakta/Sider/fakta-om-pension.aspx

    Optimalpension skriver også noget om investering i dem:

    http://optimalpension.dk/index.php/din-pension/saadan-investerer-du/82-dnpskdarbejdsmarkedspensionfirmapension

    Det er måske muligt at du kan få din pension frigjort og selv styre den?

    #197728
    HalliHalloForfatter

    Sukkerfar, har I så fået en ny god og billigere pensionsordning i et andet selskab?

    Hvis I kun er 5 medarbejdere i firmaet, så må I jo nok bare acceptere arbejdsgiverens forslag, men det behøver jo ikke at være en dårlig løsning.

    #197780
    AnonymForfatter

    Vi har ikke fået det på plads endnu, men tror lige TopDK skal ud og forklare os/mig. Det er svært ud far en “sælger" powerpoint med en masse smart ligegyldig info.
    Men overordnet vil TopDK tilbyde en ordning med ÅOP på 3600 kr. Altså en fast pris. Da jeg starter fra 0 kr bliver de første mange år meget dyre for mig. Men det bliver selvfølgelig billigere og billigere procentmæssig. Så er der også inkluderet en helbredsforsikring, som vel er en basisaftale som TopDK normalt inkludere
    Men der skal dælme gå mange år før vi er under ÅOP på 1%, og så er der jo stor chance for at jeg har fundet nyt job, og frigjort pensionen og sat den i f.eks Optimalpension.
    Men vores arbejdsgiver har skam sagt at vi skal være enige……

    Der er desværre tvungen 9% i pension. Men bliver nok nødt til at smide yderligere 6-8 % hos F.eks optimalpension.

    #197784
    HalliHalloForfatter

    Ja, hvis du får nyt arbejde, så må du flytte over i Optimalpension, hvis aftalen tillader at du kan flytte derover. Tror det dog næppe, da der vist ikke er tale om at de tegner arbejdsmarkedspensioner for firmaer.

    Har de ikke kun nogle investeringsbeviser man kan købe, hvis man har pensionsordning i en bank?

    Jeg ved det ikke, men spørger bare, da flere herinde åbenbart er helt vilde med Optimalpension.

    #197824
    AnonymForfatter

    Det er muligt at oprette arbejdsmarkedspension og sågar lave en løsning med forsikringer

    #198794
    AnonymForfatter

    Jeg står i stort set samme situation, så kunne godt tænke mig at høre hvad i fandt ud af.

    Forsikringer ved Optimalpension, er det ikke dyrt i forhold til fx PFA eller TopDK?

    Synes det er lidt mærkeligt hvis i skifter fra PFA til TopDK for at få lavere ÅOP. PFA har da en rigtig lav ÅOP. Så vidt jeg ved er PFA slet ikke en af de dyre. Men ja TopDK kan godt være med, de har dog haft store udsving i afkast.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.