Hvordan vurdere en bank os?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93388
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi har forsøgt og skifte bank, men hver gang fået “et pænt nej tak”.
    Bankerne var hhv. Nykredit-bank (hvor vi har vores Realkredit F3 i forvejen).
    Og Arbejdernes Landsbank.

    Min kone har været ansat 15 år på samme arbejdsplads, med fast løn. Jeg er får min førtidspension, plus en løbende udbetaling fra en Erhvervssygdomsforsikring.
    Vores samlede årlige hustand indkomst ca. kr. 531.000,-

    Vi har foruden vores Realkredit lån, et boliglån og et bil lån.
    Samlet gæld kr. ca. 1.900.000,-

    Vi har tilknyttet en buget konto til vores økonomi, med en kredit på kr. 30.000.-,
    Vi hensætter et faste beløb til budgetten hver måned plus kr. 1000,- ekstra til uforudsete hændelser.

    Vi står ikke opført i RKI el.

    Vi er i dag kunde i Nordea, hvad vi har været i godt 30 år. Men vi åker dem ikke mere. Især ikke efter de “forsøgte” og narre en erstatning fra os. Siden da, har vores forhold til Nordea, været anstrengt.

    Vi er ganske vist ikke, en af Danmarks mest velstillede familier. Men vi klare os, for de få midler vi har, og betaler vores regninger.

    Håber nogen kan hjælpe med lidt forklaring på, hvad vi kan gøre – eller ændre for og komme over i en anden bank.

    Vi bor på Fyn 🙂

    #192218
    testForfatter

    Prøv danske bank og tá en tur rundt til de forskellige.

    #192224
    AnonymForfatter

    For 4 år siden fik du en erstatning, hvis du havde brugt pengene dengang til at nedskrive dit bolig- og bil lån, så havde du stået langt bedre i dag, fordi en gæld næsten 4 gange indkomst gør at bankerne siger NEJ TAK til jer !

    Du må løbe spidsrod på Fyn, hvis der er en bank/sparekasse der vil tage jer, så fortæl herom så andre kan lære heraf. Husk at det koster bankgebyrer at skifte og ikke mindst benzin for at køre Fyn rundt.

    #192226
    AnonymForfatter

    Grunden til I får afslag er, at jeres samlede gæld/belåning er forholdsvis høj i forhold til indkomsten.

    Min vurdering er, at gælden skal ned under 3 x årsindkomsten altså ca. 1,5 mio. kr. før andre banker vil overveje at tage jer ind som kunder.

    #192236
    AnonymForfatter

    Vi nedskrev vores gæld i banken med ca. 350.000, – dengang jeg fik min erstatning. Det er vel tilladt og beholde noget til sig selv 😉

    #192242
    AnonymForfatter

    Nu ved jeg ikke hvad huset er værd, men en mulighed kunne være at sælge huset og flytte til noget billigere.

    Et er i hvert fald sikkert. Så længe jeres belåning er 4 x indkomst, så vil belåningen til jeres nuværende bank være anstrengt og det vil være vanskeligt – for ikke at sige umuligt – at skifte til en ny bank.

    #192246
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om vi kan sælge vores hus i disse tider. – Og om vi kan finde noget der er billigere, foruden og bo til leje, selvfølgelig.
    Men jeg syntes det er meget gode og interessante svar, i kommer med.

    Vil da også gerne indrømme. At jeg er blevet lidt provokeret af, de opfordringer man høre i medierne, som opfordrer folk til og skifte bank.
    Jeg tro bare der er mange som os, der får samme svar som os, når de forsøger et bank skift.

    Jeg bryder mig ikke om bankernes holdninger. Da de jo forhindre borgernes muligheder for bevægelighed til selv og vælge.

    #192256
    testForfatter

    Spidsrod og spidsrod to afslag?

    Hvad skulle være alternativet til at bankerne selv ku vælge hvilke kunder de vil ha?

    #192266
    thsvForfatter

    4 gange belåning er såmænd intet problem, hvis blot indkomsten er høj nok til at sikre et fornuftigt rådighedsbeløb.
    Prøv at lægge et budget for et par med 600.000, 800.000 og en million i årsindkomst, og se, hvor meget der er tilbage til boligkøb. Tommelfingerreglen duer ikke til nogetsomhelst.

    #192268
    thsvForfatter

    Så bankerne skal bare tvinges til at overtage kunder med dårlig økonomi, som de let kan tabe penge på?
    Der er jo trods alt tale om private virksomheder, og ingen har tvunget jer til at optage de dyre lån I har idag.
    Få afdraget maksimalt på bankgælden, det må jo være muligt med den lave rente I betaler på F3-lånet.

    #192270
    thsvForfatter

    De 2 banker har ihvertfald vurderet jeres økonomi som værende for dårlig til at de vil overtage risikoen ved at have jer som kunder.

    Og når I nu var kunder i Nordea, hvorfor er jeres realkreditlån så optaget i Nykredit?

    #192276
    AnonymForfatter

    Det kan du også, når du har betalt din gæld til Nordea ! Hvis jeres forhold til Nordea er “anstrengt" så få en aftale i stand med “chefen" om et møde for at afklare årsagen eller misforståelsen. For hvis det er mere gæld i ønsker, forstår jeg godt at Nordea siger NEJ !

    PS! Jeg har været gældsfrit siden 1992 og alle mine gennem årene købte biler, er altid betalt kontant !

    #192278
    AnonymForfatter

    Det er folk med formue i banken, der kan tjene ved at skifte til en bank der giver højere renter 🙂

    #192288
    HalliHalloForfatter

    Jeg kunne godt tænke mig, hvis spørgererne kunne beskrive lidt om hvordan man ansøgt om at blive kunde i Nykredit og Arbejdernes Landsbank.

    Er det forgået pr. brev mail eller ved personlig henvendelse?

    Er alle jeres budgetter kontooversigter m.v. forelagt?

    Og hvad har I nøjagtigt fået som begrundelse.

    Har bankerne evt. oplyst, at I på senere tidspunkt kan rette henvendelse til dem igen?

    #192320
    AnonymForfatter

    Fordi Nykredit havde et bedre låne tilbud, end Nordea kredit, dengang.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.