Køb af mors hus + udlejning til mor, arveafgift, boligsikring?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • SpørgeBørgeForfatter
    Indlæg
  • #93386
    SpørgeBørgeForfatter

    Hejsa.

    Jeg ville høre om dette er en god ide og hvad i ellers har af input?

    Min gamle mor har et hus til 900.000 offentlig vurdering.

    Hun er på pension.

    Vi er 2 søskende, begge gift og begge med 2 børn.

    Som en forskud på arv og for at slippe for arveafgift har vi tænkt på at købe min mors hus for herefter at udleje det til hende igen. Herved kan hun opnå boligsikring?

    Vi ville købe huset til en høj pris, for hvad jeg kan forstå, er den evt. fortjeneste skattepligtig?

    Lad os antage at huset bliver købt til 1.000.000

    afdrags og rentefrit familielån. Min mor kan herefter nedskrive gælden med ??? om året..

    Kan læse mig frem til

    “Grænserne for gaver uden afgift er 58.700 kr. (børn) og 20.500 kr. (svigerbørn) i 2011 og 2012."

    Er dette korrekt forstået?, kan det betale sig og kan nogen sætte et regnestykke op for mig?

    VH og tak

    #192028
    thsvForfatter

    Læs på nettet om forældrekøbsordningen!
    Det er ca. det samme, blot med modsat fortegn.
    Bemærk at lejeindtægten er skattepligtig indkomst hos udlejer.
    Om reglerne for boligsikring er så meget bedre for pensionister kan jeg ikke helt gennemskue, og jeg er ihvertfald ikke i stand til at sætte et regnestykke op for dig, hvor alt er medregnet.
    Men at spekulere i at modtage boligsikring er simpelthen så typisk danskt, istedet for at støtte jeres mor og få hende flyttet til en bolig, der er mere velegnet for ældre.

    #192064
    testForfatter

    Tja ening, en usympatisk løsning

    #192082
    AnonymForfatter

    Nå, der var I to nok enige! Men spekulation i sociale bidrag er vel ikke værre end skattetænkning og sort arbejde.
    Gundersen: arrangementet er i princippet godt nok, men der er flere ting, der skal tænkes ind. Ved salget af huset får din mor likvid kapital, hvorfor hun ikke længere vil være berettiget til personlige tillæg, herunder ældrecheck. Og hvis din mor går bort, inden hun har foræret jer alle pengene, kommer I alligevel til at betale arveafgift. I risikerer også, at huset ikke kan sælges til den pris, I har givet for det, så I får et tab. Endelig er der omkostninger til selve handlen og evt. belåning – har I pengene til udbetaling og omkostninger? – samt besværet med løbende regnskab og beskatning.
    Hvad siger den gamle mor til sagen?

    #192086
    thsvForfatter

    Der bliver jo ikke tale om betaling for huset, det skal finansieres med et rente- og afdragsfrit familielån, der nedskrives årligt med arveforskud.
    Læste du ikke det 1. indlæg i tråden, Tove?

    Ellers ret enig i dine betragtninger, der er mange problemer med et familielån på den måde. og uden renteudgifter hos modtageren af leje, kan lejeindtægten hurtigt blive dyr i skat, det er topskat, hvis man tjener så meget.

    #192100
    testForfatter

    Tove hvem siger at jeg går ind for sort arbejde og skatte tænkning? Jeg går ind for en lavere skat og jeg har kun en gang i mit liv fået udført sort arbejde hvilket jeg bitterligt har fortrudt.

    #192102
    AnonymForfatter

    Det ville være enklere at Jeres mor optog et lån, f. eks.et nedsparingslån og forærede Jer et årligt beløb. Der er mange aspekter i at overtage huset. Hvorledes vil i sikre Jeres mor, hvis èn af Jer eller begge dør før Jeres mor, og Jeres arvinger ønsker at sælge?

    #192108
    HalliHalloForfatter

    Hvofor mon Gundersen overhovedet spørger, og ikke selv stiller et regneskab op, idet det ses at vedkommende ved det hele i forvejen:

    – boligsikring
    – forhøjelse af boligprisen, da man ved at en evt. fortjeneste ved salg er skattepligtig, når man ikke har boet i en ejendom
    – afdragsfrit familielån
    – kender grænserne for hvor meget man må give i gave til børn pr. år.

    Men der er nok noget jeg ikke har forstået……….

    #192148
    AnonymForfatter

    Hvorfor er det forkert at spekulere i at man kan modtage boligsikring. Det er da helt rimeligt at indrette sig efter forholdene når der er en urimelig lov som kun giver lejere ret til boligsikring.

    Det kan dog formentlig ikke betale sig at sælge huset, da udlejer bliver skattepligtig af en lejeindtægt, uanset om lejen er fiktiv og man aldrig får lejeindtægen. En urimelig mærkværdighed i skattelovgivningen.

    #192156
    testForfatter

    Tjep det groteske i de har oplevede jeg for et par år siden hvor temaet om beordret pludselig blev hvordan kan vi få fleste muligt støttekroner ud af staten.

    Mener du helt ærligt at formålet med boligsikring er at kvinde med en netto formue på en million skal ha penge til hendes velbeslåede børn?

    #192166
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren/Gundersen deltager desværre heller ikke i diskussionen.

    Jeg kan lige tilføje:

    Husk nu at mor er berettiget til varmehjælp, hvis hun ikke allerede får det i øjeblikket. Koster det f.eks 16.000 kr. at varme huset op, så er der 8.000 i hjælp at hente, og det er da værd at tage med.

    Har mor hidtil fået ældrechecken og andre personlige tillæg, så forsvinder de desværre allesammen ved at I køber huset, da hun så har “likvid" formue.

    #192168
    HalliHalloForfatter

    For god ordens skyld ved jeg lige tilføje, at jeg ikke er berettiget til andet end folkepensions grundbeløb den dag jeg bliver pensionist, men jeg kender tilfældigvis reglerne, da jeg hjælper flere pensionister med forskellige ting.

    Jeg kan i øvrigt ikke forstå at nogen er så forargede over at nogen kan få tilskud, når indkomsten ikke er så høj. Det er da klart at enhver skal prøve at optimere deres egen situation både i relation til skattelovgivningen og sociallovgivningen.

    Jeg tror egentlig at dem der er mest forargede er dem, der selv udnytter lovgivningen til det yderste og dermed blot prøver at spille skinhellige herinde.

    #192178
    AnonymForfatter

    Nej, men jeg kan oplyse dig om nogle ting I skal være opmærksom på.

    1. Hvis de betaler væsentlig minder end markedspris, det at betragte som en gave ifølge skat.
    2. Når din mor at fået formue ved salg, er hun ikke længere berettige til boligsikring.
    3. Giver hun jer arveforskud af det hun har fået ved salget, så kan hun igen få boligsikring når hun ingen formue har mere. Hun kan giver jeg hver 58.700 kr. årligt, så det tager ca. 8 år før hun kan få boligsikring.
    4. Alternativerne er ulovlige.

    se:
    https://www.borger.dk/Sider/Gaver-og-arveforskud.aspx

    #192180
    AnonymForfatter

    Når du skal lave beregningen, skal ejendomsværdiskat ikke tælle med, hvis ejeren ikke bor i huset.

    #192186
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved ikke hvor du har det sludder fra Molan.

    Nu er der jo i dette tilfælde tale om at ejendommen skulle sælges til en overpris for ikke at komme til at betale skat ved salg engang.

    Har man en formue på 1 million, så får man selvfølgelig boligstøte, hvis indkomsten ellers ikke er for høj. Man må have op til 759.800 kr. uden at det har indflydelse på boligstøttens størrelse. Ved en million i formue lægges der 10% af det overskydende beløb, altså kun 24.020 kr., til i indkomsten.

    Sådan er reglerne, at tro at man slet ikke må eje noget for at oppebære boligstøtte er slet og ret forkert.

    I øvrigt kan man kun få støtte til 65m2, og de fleste huse er vel på det dobbelte, hvilket vil sige at hvis huslejen er 6000 kr., så gives der ikke tilskud til halvdelen af huslejen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.