Indfrielse af boliglån til høj kurs

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93337
    AnonymForfatter

    Hej,

    Situation:
    RK (80%) på 1.340.000kr (F1 svarnede til 75-80% af husets reelle værdi). F2 valgt pr. december 2012.
    Boliglån (stat) på 211.000kr.
    SUlån 14.000.
    Opsparing 260.000kr.
    Diverse bil- og forbrugslån afviklet løbende sidende 07.

    Dilemma:
    Boliglån fastforrentet 6,25% med udløb 2017. Renteudgifter total til udløb ca. 29.000kr. Skattebesparelse ca 10.000kr.
    Beregnet indfrielse oktober 2012 til kurs 117. Desværre en omkostning på ca. 15.000kr.

    Denne dato (3.11.2012) er kursen steget til 117,85.

    Vi overvejer følgende:
    1. Indfri boliglån og få det psykologisk ud af verden.
    2. Binde de 260.000kr i fx. 3 mdr til 1.85% og håbe kursen i mellemtiden er faldet.
    3. Investere vores opsparing på anden måde for at minimere renteudgiften.

    Har I nogle råd til investeringsmuligheder – både på kort og lang sigt. Her tænker vi, hvis vi sølger indenfor 2 år eller bliver boende indtil udløb.

    Vi glæder os til at høre jeres bud.

    Med venlig hilsen
    Susanne

    #190544
    thsvForfatter

    Kurs 117 på over 200.000 kr giver vel en merkurs på 35.000 kr, så det lyder meget dyrt at indfridet boliglån.

    En mulighed kunne være et ekstraordinært afdrag på RK-gælden, måske denne så kan komme under 60%, det er ihvertfald en mulighed hos Nordea, når der ekstraordinært afdrages over 100.000 kr.

    En anden mulighed kunne være et aftaleindlån over 3 år, men renten på disse er jo også yderst beskeden for tiden.
    I står ikke foran en større investering, f.eks. ny bil eller opfriskning af boligen?

    #190560
    AnonymForfatter

    Hej thsv,

    tak for dine tanker.

    Det er selvfølgelig et luksusproblem, vi har os, men vores mål siden vi købte hus, var at komme af med så meget gæld som muligt og “slippe" for renter, Derfor ærger vi os også meget over, at kursen på boliglånet er så ugunstig for os pt.

    Hvad ville det give os, hvis vi brugte opsparingen til at nedbringe RK til 60%?

    Alternativ har vi overvejet at binde pengene i 2 år til 2% rente. Ulempen er dekort i tilfælde af boligsalg inden udløb. 6,25%-2% = 4,25% eks skattefordel.

    Hvad med korte obligationer? Hvad ville det kunne give? Dem er vi ikke så meget inde i.

    Vi har ingen planer om boligændring eller lign. Ej heller behov, da huset er fra ’99

    Med venlig hilsen
    Susanne

    #190564
    AnonymForfatter

    Hejsa

    I flere banker – bl.a. Danske Bank – kan I få et boliglån (Danske Boliglån Plus), som fungerer på den måde, at I får samme rente af jeres opsparing, som I betaler på gælden. Kunne det være en idé at omlægge jeres boliglån til en sådan løsning?

    I undgår selvfølgelig ikke at skulle indfri lånet til den højere kurs, men kurstabet vil på relativ kort tid være tjent ind på den højere rente af jeres indlån.

    På denne måde vil I helt indgå renteudgiften, og I har stadig jeres opsparing til rådighed.

    #190566
    peter holm larsenForfatter

    Umiddelbart lyder det til du er meget tæt på en 60% belåning hvis du bruger din opsparing til at indfri noget af din realkreditgæld – derved vil dit bidrag falde. Prøv at få RD til at regne på dette.

    Vil tro den effektive rente på dit boliglån er negativ – så det kan næppe betale sig at indfri dette, da du så får et tab du ikke kan fradrage skattemæssigt.

    #190568
    AnonymForfatter

    Er disse lån afviklet, eller afvikles der på dem nu?

    Hvis de ikke er afviklet, hvad er så den årlige effektive rente, restbeløb og tilbageværende løbetid?

    #190570
    AnonymForfatter

    Hej,

    vi har kun RK, boliglån og et lille su-lån.

    Med venlig hilsen
    Susanne

    #190572
    AnonymForfatter

    Hej,

    kan godt læse på de fleste kommentarer, at vi skal have fundet en anden løsning end indfrielse af boliglån. Angående 60 % belåning er det lige knap, vi kan få presset gælden derned.

    RK 1.340.000
    Boliglån oprindelig 400.000kr. Denne dato 204.000kr.
    Ejendomsvurdering iflg. skat år 2012 1.600.000kr. Tidligere 1.850.000kr.
    Vurdering ved ejendomsmægler 1.800.000kr.
    RK vurdering ?

    Det er selvfølgelig værd at undersøge med RK. Det gør vi imorgen mandag.

    med venlig hilsen
    Susanne

    #190574
    AnonymForfatter

    Undrer mig over at ingen kommenterer min idé, som jeg synes er mere end oplagt i dette tilfælde.

    #190576
    testForfatter

    Nok på grunde af kursen, det formodes jo så at sige indfriet til kus 100 hvis man betaler det ned og ikke ud. Men jo det lyder umiddelbart også som en låne type man burde holde sig fra.

    Må man spørge til hvad det er for en type bolig lån? Indkonvertible obligationer? Det må da være et gammelt lån?

    #190578
    AnonymForfatter

    Test: Er din kommentar til mig? Uddyb lige hvad det er du spørger om!

    #190580
    testForfatter

    Første del er et svar til dig l dreng.

    Andel et spørgsmål trådstarter.

    #190588
    AnonymForfatter

    Dejligt at se I er så dedikerede for at hjælpe med gode råd 🙂

    Lykkedreng, som jeg skriver længere oppe i tråden er det lige knap, vi kan få presset gælden ned på en 60% belåning, idet vores hus er faldet i værdi. Mit bedste gæt ved salg er alt mellem 1.600.000-1.700.000kr. Hvordan tænker du dit eksempel skal gøres i praksis i forhold til vores sag?

    Test, jeg går ud fra du spørger til boliglånet. I januar 2007 optog vi et fastforrentet 10-årigt lån. (sideløbende med afdragsfrit F1) 4% Statslån med udløb 2017. Vi var belånt til skorstenen og optog netop dette lån fordi pkt 1. Vi formodede renten ville stige, pkt. 2 Vi var mere trygge ved en fast rente.

    Venlig hilsen
    Susanne

    #190604
    thsvForfatter

    Underlig lånetype, den har jeg aldrig hørt om.

    Alt andet lige vil kursen på en 2017-serie langsomt nærme sig de 100, efterhånden som udløbet kommer tæætere på.

    Du er i princippet i samme båd som en F10-låner, der har låst sit lån til en høj rente i 10 år.
    Ved at beholde lånet får du rentefradrag for renterne, og indfrielseskursen på 117 er jo meget høj.

    #190608
    Mr RForfatter

    Hvad er den præcise løbetid på Boliglånet ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.