Den ufejlbarlige finanssektor

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #93172
    JydenForfatter

    I sidste uge frikendte Finansrådet sig i Cibor-sagen.
    Idag i Jyllands Posten er helside med “Bankerne gider ikke levere tal til forbrugernes prisportal"(Pengepriser.dk) Næsten hvert tredje pengeinstitut leverer ikke tal til den officielle prisportal. Man Finansrådet er faktisk godt tilfreds. De mener ikke, at den manglende tilalutning har betydning. “Vi synes, at antallet af deltagende pengeinstitutter er tilfredsstillende" Og Finansrådet ser ikke noget problem i, at der er få brugere på siden: “Det vigtige er, at der er et prisværktøj. Om kunderne ønsker at bruge det, betyder ikke noget for os."

    Man må vist sige de både er nøjsomme og totalt ligeglade med kunderne med den holdning.

    Og ligeså ufejlbarlig er Jyske Bank jo så også efter eget udsagn selvom de vil udbetale millioner i erstatning til et antal kunder, hvor sagen nu er forældet overfor andre – men givet kunderne forkert vejledning kunderne – nej.

    Osv. osv, osv. Det er en fantastisk branche – tror de nok selv.

    #187460
    AnonymForfatter

    Pengepriser.dk er helt til grin. En portal uden værdi.

    #187602
    JydenForfatter

    Nej jeg kan heller ikke bruge pengepriser.dk til noget.
    Tilsyneladende blev pengepriser.dk i sin tid lavet på rekordtid for at undgå, at politikerne blandede sig og lovgav om en officiel hjemmeside, der skulle sikre klar information om priser overfor private kunder.

    Godt nok siger Finansrådet at alle banker er forpligtet til at have opslag om deres priser i forretningslokalet og på deres hjemmeside hvis de har en sådan. —-men vi er jo i 2012, så jeg synes Finansrådets udtalelser er meget arrogante

    #187608
    AnonymForfatter

    Jyden : Du har fat i noget godt her. Pengepriser.dk kan vi heller ikke få den store gavn af. Prisoversigten for bankerne er godt nok ringe ved mange banker, særligt de mærkelige gebyr for de sjoveste ting.

    #187618
    HalliHalloForfatter

    Hvad bruger I da http://www.pengepriser.dk til? Og hvad er det for prisangivelser, der ikke er rigtige?

    #188100
    JydenForfatter

    OK – en enkelt erkendelse af fejl.

    Man ved næsten ikke om man skal le eller græde efter sådan en times “underholdning"

    https://vestjyskbank.dk/om-banken/nyheder/video-fra-pressemoedet

    #188140
    AnonymForfatter

    Jyske Bank-Luske Banken

    #188186
    JydenForfatter

    UPS – og så kom der lige yderligere 15 politianmeldelser mod banker idag i forbindelse med deres prisoplysninger. Det kunne være Finansrådet lige skulle kikke lidt på medlemmernes hjemmesider inden de udtaler sig.

    #188230
    JydenForfatter

    Nu kan jeg så se at Finansrådet vil lave en sjuskevejledning for at hjælpe bankerne, og det er naturligvis positivt. Men hvorfor først nu, der har jo tidligere været politianmeldelser, og det er jo i årevis dette har fundet sted, og som man dagligt løber ind i. Det kan da godt være at det ikke er de alvorligste fejl, men det er jo ikke grønthandleren nede om hjørnet, men en sektor der burde kunne have styr på tingene, de er vel uddannet til det – for Finansrådet tøver jo ikke med at kalde dem bankrådgivere og farer op hver gang der er nogen der stiller spørgsmål ved det. Og med antallet af ansatte skulle man jo også umiddelbart tro at man kunne klare denne opgave – i Sverige var der 1 bankansat pr. 275 indbyggere, i Danmark pr. 121 indbyggere. Alle kan lave fejl, det er jo ikke det, men det der foregår i disse år inden for finanssektoren synes jeg trodser alt, og tilliden til den bliver ikke eksisterende.

    Man kan håber der kommer et foretagende udefra der kan sætte lidt gang i tingene, som det faktisk skete da Northern Rock kom til landet, da begyndte nogen at oppe sig lidt. Jeg deltog forleden i en undersøgelse fra et analysebureau som var noget anderledes end dem danske banker normalt laver. Jeg kunne gætte på – uden at vide det – at det var et udenlandsk foretagende der vil hertil, og nogle af spørgsmålene var særdeles relevante og kundeorienterede og produktorienteret mod kundeønsker i et omfang jeg ikke har set for nylig. Man kan da håbe der kunne komme en og sætte lidt gang i tingene.

    #188256
    AnonymForfatter

    Mon ikke der snart kommer nogle nye spillere på markedet.

    Med de krak man ser pt burde der snart dukke nye spillere op. Enten ved at samle en af krakkede banker op eller ved at åbne en ny en “Skandiabanken".

    #188262
    thsvForfatter

    Vi har jo Swedbank, der vel må betegnes som den nye Skandiabanken.

    Deres rente på lån til andelsboliger er ihvertfald langt under storbankernes rentesatser.

    Men tror ikke på, at vi igen kommer til at opleve prioritetslån i ejendomme med et rentetillæg på blot 0,65% i forhold til NIB-renten, hvis det er det du tænker på.

    #188312
    JydenForfatter

    Det har jeg også på fornemmelsen at der gør. Jeg har for nogen tid siden også deltaget i et fokusgruppeinterview her vest for Storebælt sammen med 8 andre ved et analyseinstitut, og aftenen før havde de kørt et tilsvarende øst for Storebælt – , men desværre har man tavshedspligt om spørgsmålene og debatten, så jeg kan ikke komme nærmere ind på indholdet. Hvis det bliver ført ud i livet, må det dog nok kunne få morgenkaffen galt i halsen på en række bankdirektører og gebyrgribbe, medmindre deres konkurent- og markedsovervågning og deres produktudviklingsafdelinger er helt oppe i omdrejninger, og det aner jeg ikke hvordan står til i finansverdenen. Men man kan vel også sige at Danmark er en god lille legeplads for nogen til at prøve noget nyt af. Det har den i al fald vist sig at være i en af de brancher jeg har været ansat i på et tidspinkt.

    #189134
    JydenForfatter

    I Jyllands Posten den 6.oktober 2012 er der et større referat efter at brandingeksperten Martin Lindstrøm har været på besøg i sit gamle fædreland og holdt et par indlæg i København og Ålborg. Man må håbe nogen fra finansverdenen har været ude af osteklokken og lytte med. Han siger bl.a. “Glem alt om dyre konsulentrapporter. De viser som regel ikke virkeligheden, men antager, hvordan forbrugeren tænker. Lav istedet jeres egen reserch.Flyt ind hos forbrugerne, spis middag hos dem, tag på indkøb sammen med dem, vær med til familiefesten. Gå i seng med dem om aftenen og stå op med dem om morgenen lød hans forslag." …………
    Svigter kunderne
    “Direktøren ændrer ikke bankens dårlige ry ved at sidde i sit fine hovedkontor uden den fjerneste ide om de bekymringer, som holder almindelige mennekser vågne om natten. Netop finansbranchen virker stadig fjern og følelsesforladt på mange, og derfor har bankerne svært ved at få kunderne i tale mener han."….

    Hvornår mon branchen kommer ud af sin egen selvtilstrækkelighed ? og ud i virkeligheden ?

    #189242
    JydenForfatter

    Ja, og så er der jo lige Diba Bank som nu langt om længe accepterer efter et nederlag helt i højesteret

    http://epn.dk/brancher/finans/bank/article4876773.ece

    Det er jo utroligt at sådanne sager skal køres så langt ud fra bankernes side.

    #190150
    JydenForfatter

    Jeg er lige kommet hjem efter nogle dage i GB.
    Der er ligt gang i den med nytænkning i et vist omfang med dannelsen af M&S Bank (Stormagasinet Marks og Spencer) der laver bankfilialer i nogle af deres stormagasiner, med åbningstider som i stormagasinerne – interessante rentetilbud, sammenkædning mellem kreditkort og forbrug i deres butikker osv. Mon det er noget sådant COOP har haft i tankerne omkring deres udmeldinger på et tidspunkt – ikke helt uinteresant for at få sparket lidt gang i konkurrencen blandt de danske banker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.