Hvilke banker er der størst rirsiko ved p.t.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93154
    AnonymForfatter

    Jeg glemte lige en ting i mit forrige indlæg.
    Hvis vi ser på Sparbank, Vestjysk Bank og FIH så ser det ud til, at det er de banker der har højeste indlåndsrente, ved binding på max 3 år. og renteforskellen er ikke voldsom.
    Men hvordan finder jeg ud af, hvilken bank der har mindst/størst risiko for at krakke?

    #187012
    AnonymForfatter

    Begge spm. har været besvaret gentagne gange brug SØG-knappen ud til højre, mht. bankgaranti er det 100.000 Euro (dagens kurs ca 745.000 kr) incl. renter pr. person/bank.

    #187014
    AnonymForfatter

    Som jeg også skrev er jeg helt klar over det med 750k men det er jo heller ikke det jeg spør om 😉

    #187016
    AnonymForfatter

    Det direkte svar på dit spørgsmål: Du går ind på finanstilsynets hjemmeside, downloader deres bankstatistik og gennemgår nøgletallene, herunder udlån over indlån, kernekapitalprocent, solvensprodukt, tabsprocent mv. Alternativt kan du læse Niro Invests analyse som bygger på nøgletallene og rangordner Danmarks knap 100 detailbanker.

    Mere reelt, så kan du, som privatkunde med et indlån under 750.000 kr., være fuldstændig ligeglad med om banken krakker. Hvis det sker, kommer den over i Finasniel Stabilitet og vil derefter blive frasolgt til en anden bank med samtlige privatkunder. Køberbanken vil med stor sandsynlighed blive Handelsbanken, Jyske Bank eller Sydbank, som alle vil være et godt match.

    Skiftet vil ske over en weekend og bortset fra der måske kan være 12-24 timer søndag, hvor du ikke vil kunne bruge Dankortet, så kan du være sikker på at det hele er oppe at køre mandag morgen kl. 06.00.

    Så glem alt om hvad der er sikre og usikre banker, hvis du skal vælge et pengeinstitut til daglige bankforretninger, herunder anbringelse af indlån. Det eneste der tæller er hvilken bank der giver de bedste priser.

    #187018
    AnonymForfatter

    Det var da et svar jeg kan forholde mig til 🙂
    Da jeg ikke er specielt bankkyndig, vil den første del af dit svar næppe være en option for mit vedkommende.
    Mht den sidste del af dit svar….. Ved du at ALLE der har haft en eller flere konti i en krakket bank, men har holdt hver enkelt konto under de ca 750k, ALTID og UDEN problemer/dekort m.v. har fået deres penge?
    Årsagen til at jeg spør meget ind til detaljen er at jeg alt for tit har set og hørt hvordan reglerne er (på andre områder) men når jeg så har set praksis svarer det jævnt tit ikke overens. Er da også sikker på at det er det der haR gjort at mnage har hævet deres pension……..:-)

    #187024
    AnonymForfatter

    Ja helt og aldeles ubetinget – alle for deres simple indskud igen for indestående under 750.000 kr. Bemærk dog, at du kun er dækket med 750.000 kr. uanset om du har fordelt dit indestående på 10 konti eller det står på en konto. Det afgørende er hvilket cpr-numer, der står kontohaver.

    Indskydergarantien er direkte lovreguleret og bag garantien står alle landets øvrige pengeinstitutter via et fælles selskab/forening, som hedder “Det Private Beredskab".

    Men vogt dig for at købe garantbeviser i garantsparekasser. Disse er ikke at betragte som almindelige indlån. Derimod behandles garantbeviser rent tabsmæssigt lige som bankaktier. Hvis banken går ned, taber du som hovedregel 100% af garantbevisets værdi.

    #187026
    AnonymForfatter
    #187040
    AnonymForfatter

    Risikoanalysen er baseret på bankernes 2011-regnskaber og er udarbejdet af Niro Invest.

    – Disse banker er udsatte og behæftet med en risiko, som bør give kunder og interessenter anledning til at holde et vågent øje med disse institutter, siger Nicholas Rohde fra Niro Invest til Børsen.

    http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/CA1B6AB1-7680-4681-B6E8-8DAA7F8E35A7/3836158/Risikovurdering_2011.pdf

    #187090
    AnonymForfatter

    Hej
    “General" skrev: Bemærk dog, at du kun er dækket med 750.000 kr. uanset om du har fordelt dit indestående på 10 konti eller det står på en konto. Det afgørende er hvilket cpr-numer, der står kontohaver.
    DET er jeg særdeles overrasket over! Det er faktisk i direkte modstrid med hvad jeg har fået at vide i 2 af de banker jeg har indestående i!
    Dét skal jeg så åbenbart OGSÅ have tjekket nærmere selv.
    Hvis vi nu tænker tanken lidt videre….. hvad så hvis 2 af de banker jeg har 750k i (i hver af dem)krakker. Får jeg så kun dækket halvdelen (når jeg går ud fra at det følger cpr-nummeret som du skriver)?

    #187092
    BangeeForfatter

    det er 750.000 kr (eller helt korrekt 100.000 euro) pr cpr nr pr bank

    Så du kan uden risiko have 750.000 stående i 10 forskellige banker hvis du vil

    #187094
    AnonymForfatter

    Tak for henvisningerne til både Karoline og General. Meget brugbare. men jeg er stadig rystet (men desværre også bekræftet i-)over det jeg skrev tidligere og min generelle opfattelse af, hvor megen svindel, omgåelse af regler, ordkløveri m.v. der efterhånden findes i vort samfund.
    Er den liste der findes her på mybanker over indlåndsrenter generelt gældende, så det er spild af tid at kontakte andre sparekasser/banker for at se om de har højere indlånsrenter?

    Garantbeviser, aktierelaterede indlån m.v. og ALT andet end indlån holder jeg mig langt fra, da jeg hverken har interesse,viden eller tid nok til at følge det man nok bør indenfor dette felt, hvis man vil undgå dårlige forretninger…..

    #187096
    AnonymForfatter

    Ja det fik jeg ikke forklaret godt nok. Jeg læste godt det med 750 pr cpr pr bank, men sq godt nok rystet over den misinformation jeg har fået fra de 2 pengeinstitutter. Ikke noget at sige til at man blir sådan en smule småparanoid med alderen…….

    #187098
    AnonymForfatter

    Hej igen igen
    Hmmmmmm det er rart at få lidt hjælp. Og når først man ved hvilke ord/emner der hitter godt, så går det en del lettere. MEN!!!!!
    Så støder man jo så ind i andre ting man med al sin ukendskab kan sidde og blive (endnu engang) forvirret over/undre sig over.
    Ser vi på en af de banker der p.t. giver en god rente, så havde jeg jo bl.a. kig på FIH (har IKKE undersøgt andre forhold hos dem. har KUN set på renteniveau indtil videre).
    På risikolisten Karoline hanviste til ligger de jo tilsyneladende godk nok. MEN så kigger man videre og ser på http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2471813.ece at:
    Kvalitetsjournalistik kræver investeringer. Del venligst denne artikel med andre ved at bruge nedenstående link. Kopier og videresend ikke artiklen. Det er i strid med ophavsretsloven og vores abonnementsbetingelser. Kontakt vores salgsteam på abonnement@fwatch.dk for at få yderligere rettigheder eller ved tvivlsspørgsmål. http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2471813.ece#ixzz26GtS4UaU

    På baggrund af 2010-tal er der 15 banker, der er i konflikt med et eller flere hjørner i tilsynsdiamanten, skriver Børsen.

    15 banker overskrider grænseværdierne i et eller flere af tilsynsdiamantens risikoområder, hvis man kigger på 2010-tallene. Det skriver Børsen på baggrund af Niro Invests risikoanalyse af 99 pengeinstitutter.

    Bankerne er Fjordbank Mors, Aarhus Lokalbank, Max Bank, Basisbank, Københavns Andelskasse, Andelskassen J.A.K. Slagelse, Sparekassen Lolland, Ryslinge Andelskasse, Lunde-Kvong Andelskasse, Cantobank, Rise Spare- og Lånekasse, Nykredit Bank, BRF Bank, FIH Erhvervsbank og Banknordik.

    Hvad F….. betyder det så? er den viste risikoanalyse så kun en slags sandhed/en del af sandheden – hvis man overhovedet kan bruge dette ord?

    #187110
    JydenForfatter

    Du har fuldstændig ret – det er trist at der er medarbejdere i pengeinstitutter der bevidst eller ubevidst villeder kunderne og ikke kender reglerne for indskydergarantifonden og dens dækning, men jeg har været unde for akurat det samme – bl.a. i en Danske Bank afdeling hvor medarbejderen slet ikke ville være ved at noget sådant eksisterede – og nu har vi haft finanskrise i flere år hvor emnet er debateret meget.
    Min erfaring med listen over indlånsrenter på mybanker.dk. er fantastisk god, men ikke 100 % udtømmende, da der kan være lokale tilbud der er anderledes. Bl.a. kan jeg ikke umidelbart på mybanker.dk. et tilbud fra Den Jyske Sparekasse der hedder fastrente 1-5, hvor der kan hæves med 14 dages opsigelse, og hvor renten er lav i starten, men stiger med årene.
    Sikkerheden skal jeg nære mig for at gisne om. Som jeg husker det var de med på Niros liste, men fik rettet nogle fejl så det ikke ser så slemt ud som først antaget.

    #187172
    AnonymForfatter

    Hej Jyde
    Jamen det vil jeg lige kigge på. Nu er der jo ikke ret megen hvor detaljer ikke kan spille ind, og for mit vedkommende vil mulighed for hævning uden dekort eller med meget lille dekort og uden eller med meget kort varsel bestemt også være tillokkende.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.