Danske Prioritet Plus, versus obligationslån.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93067
    AnonymForfatter

    Hej.
    Kort og godt:
    Hvad ville i vælge et 3,5 % obligations i RD stort 1.693.000 kr over 30 år, eller:
    obligationslån på 1.493.000 kr og de sidste 200.000 kr. i Danske Prioritet Plus.
    har umiddelbart ikke lige p.t. brug for de 200.000 kr. – men ville være rare at have disposionsret over.

    M.v.h.
    Poul

    #184912
    AnonymForfatter

    Hvis du planlægger et træk på kreditten så vil jeg helt klart sige realkreditfinansiering.

    Prioritetslånene er lunefulde derhen, at bankerne (sådan som lånene laves i dag) kan hæve marginalerne til nationalbankens referencerentesats, hvis de ønsker at tjene flere penge. Bidragssatserne på realkreditlån kan også stige, men næppe lige så meget.

    Og Danske Bank har jo meldt meget klart ud ved halvårsregnskabet, at “det bliver dyrere at være kunde i Danske Bank".

    #184916
    Mr RForfatter

    Hvad rente vil de tilbyde dig på Danske Prioritet ?

    #184918
    AnonymForfatter

    Renten er p.t. 4,6 pct.

    #184938
    Mr RForfatter

    Som General Prier skriver.

    Hvis du planlægger at den skal være trukket i bund er det en dårlig ide at have et prioritets lån på nær hvis du relativt hurtigt kan inddække beløbet.

    Det gode ved et prioritetslån er at det er meget fleksibelt og man kan nemt afdrage på det og modsat har man også friheden til hurtigt at tage pengene til finansiering af bil eller forbedringer på boligen eller hvad man nu finder på.

    Det er dog omkostninger ved oprettelsen, men den er herefter gratis hvis den ellers ikke er blevet brugt.

    #184944
    AnonymForfatter

    Tak for svarerne.
    Jeg har som sagt ikke behov for pengene p.t. men de er rare at have stående som buffer.
    Jeg tror dog at jeg vælger at tage dem hjem i obligationslånet og måske placere dem på en højrentekonto – så er udgiften trods alt minimal.
    Det er ikke til at vide hvorledes renteniveauet ser ud om 2-5 år, hvor det evt. kunne blive aktuelt at trække på prioritetslånet….

    #184950
    Mr RForfatter

    Det er også en fin løsning.

    God vind 🙂

    #184962
    AnonymForfatter
    #184968
    AnonymForfatter

    Jo – det kan jeg garanteret godt som udgangspunkt. Men renten er jo variabel og hvad så om 2-5 år?

    #184994
    AnonymForfatter

    Lige præcist den situation jeg stod i for 2,5 år siden.

    Hvis du forhandler en attraktiv rente hjem nu, og låneaftalen giver mulighed at ændre på marginalen som følge af fundingforhold, konjunkturforhold, solformørkelse og hvad ved jeg, så kan Danske Bank sidenhen sætte renten som de vil.

    De har jo allerede meldt ud, at det bliver dyrere at være kunde i Danske Bank, så det må vel betyde, at der kommer marginalforhøjelser på alle de lån, hvor banken har muligheder for det.

    Mig bekendt udstedes de nye prioritetslån uden nogen juridisk sikkerhed for at banken skal have en fast afstand til en af Nationalbankens referencerentesatser.

    #185016
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig i, at det et boliglån, som er bundet op på Nationalbankens indskudsbevisrente pt ikke er specielt interessant i mine øjne. Renten for indskudsbeviser er pt. negativ, så den rente du har fået tilbudt på 4,6 %, er med andre ord ren marginal til Danske Bank. Hvis Bernstein vælger igen at hæve indskudsbevisrenten, så ved jeg godt hvad der sker med dit prioritetslån.

    Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. 🙂

    Derudover er 4,6 % i dette marked, alt for højt når din belåning er inden for 80 %.
    Der findes billigere prioritetslån andre steder.
    Rente på 2,9 % havde måske været til at diskutere, da du alt andet lige blot kunne have indfriet lånet til kurs 100 og omlagt til RD, hvis renten skulle begynde at røre på sig.

    #185022
    testForfatter

    danske bank her ikke ændret på den aftale vi lavede med dem sidste i 2011 om en boligprioritet med SDO lån inden for 40% af værdien. Det er faktisk en danske prioritet plus hvilken betyder at de så vidt jeg har forstået det kunne ændre på tillægget hvis de ville.

    Som jeg har forstået det har danske bank ind til videre kun ændret på almindelige lån dvs. billån, bolig lån osv., men de tilbyder ikke længere det samme lave tillæg til prioritets kunder som vi fik. Der findes også stadig folk der har aftaler om 1% tillæg. I modsætning til dette har f.eks. nordea hævet tillægget også for eksisterende prioritets kunder kraftigt.

    rente tillægget du har fået tilbudet er nok 4,8% da renten på indskudsbeviser er -0,2%.

    man kan argumentere meget frem og tilbage men jeg har selv valgt en boligprioritet ud fra at jeg nok næppe kan finasiere min næste bil billigere ind den rente jeg kan opnå med sikkerhed i 40% af min hus pris. PT. bruger jeg så kun ca. 270000 af min prioritet så jeg er meget lidt udsat for rente ændringer plus at jeg selv kan bestemme min afdragesprofil. Sammenligner man min rente med en F1 skal man så husk at alle opgiver rente satser uden bidrag og at jeg ville ryge op på min satsen dvs. et relativ højre bidrags sat i procent.

    Du vil sådan set med dit split ikke være mere udsat ind mig og hvis jeg forstå det du skriver rigtigt. Du har så godt nok et tilbud fra Danske bank men et tillægt på 4,8 hvor jeg fik et på 1,9.

    Men hvis du pt. slet ikke skal bruge de 200.000 kr nu kommer kreditten jo kun til at koste dig oprettelses omkostningerne og kan du om 2 år låne billigere til f.eks. et bilskift andet steds? Det tror jeg ikke og hvis du kan er det stadig kun stiftelses omkostningerne du gambler med.

    Alternativ ville jeg nok vælge ikke at låne penge jeg ikke her og nu har brug for og så satse på at spare dem op i stedet for.

    held og lykke med projektet.

    #185032
    AnonymForfatter

    Hvis man indgår aftale om et om et boligprioritetslån nu til en rente på 4,6% og indskudsberenten stiger til, lad os sige niveauet i oktober 2008, så står man lige pludselig med en rente på 10,3%. Det lyder ikke særligt attraktivt i mine ører.

    #185036
    testForfatter

    Det afhænger jo så helt af hvad man sammenligner med. Pt. Er det jp et billån som kan kunkurere med alt bortset fra Toyotas finasieringen så vidt eg hurtigt kan se. Gad viden om ikke bankerne vil forsøge at holde rente marginaler høj. Så måske er 10,3 billigt.

    #185044
    AnonymForfatter

    Så kan han jo optage prioritetslånet til den tid, hvor det sikkert også er lettere at blive placeret ind i den lave ende af renteintervallet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.