Ny bank – hvilken?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93053
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg har boet og arbejdet i udlandet i en længere periode. I den periode er vi efter en bankkonkurs endt i en anden bank, som vi ikke ønsker at være kunde i. Vi er derfor ved at skifte bank, men er ikke afklaret med, hvilken bank jeg ønsker – jeg overvejer Basisbank, men har tidligere læst en del om deres dårlige økonomi – en konkurs skræmmer mig ikke, da mit indlån er begrænset – vil dog helst ikke skifte bank igen lige med det samme.

    Vi har typisk et indlån omkring 100.000 kr og har ingen lån udover et kreditforeningslån i underkanten af 1.500.000kr. Herudover har vi 3 børneopsparinger, som vi indbetaler maksimalt på hvert år – der står i alt ca 50.000 kr nu.

    Vi her en god økonomi men et stort rådighedsbeløb samt et løbende overskud på det månedlige budget.

    Vi prioriterer gebyrfrihed (gerne netbank, da vi ALDRIG benytter “bankrådgiveren"/sælgeren), samt indlånsrenten specielt på børneopsparingen.

    Nogle gode råd til valg af bank ville være dejligt.

    VH

    #184276
    AnonymForfatter

    Hals Sparekasse Børneopsparing 3,900 % klippet fra venstre kolonne og at man skal være helkunde, derudover ingen krav dvs. ingen forpligtelser til at købe de “forbandede" garantbeviser 🙂

    #184280
    AnonymForfatter

    Ifølge Niro Invest har der 19 banker (16 lever endnu) som er i fare for at krakke:

    (Jeg har markeret med kryds, hvilke banker jeg mener har ekstraordinære problemer)

    1. Basisbank (x)
    2. Andelskassen J.A.K. Slagelse
    3. Sparekassen Lolland
    4. Vestjyskbank (formentlig ikke i risikozonen længere efter kapitalplanens gennemførelse)
    5. Totalbanken (x)
    6. Sparekassen i Skals
    7. Den Jyske Sparekasse
    8. Hvidbjerg Bank (x)
    9. Københavns Andelskasse
    10. Almindelig Brand Bank (x)
    11. Merkur Andelskasse
    12. Boddom Ydby Sparekasse
    13. Sparekassen Djursland
    14. Broager Sparekasse
    15. Vordingborg Bank
    16. Sparekassen Hvetbo (x)

    Især Basisbank og Totalbanken har meget lav kapitaldækning og ser ud til at kunne komme i vanskeligheder snart, så dem vil jeg nok som minimum gå uden om for at undgå et bankskifte om 6 måneder.

    Men så længe I holder jer under 100.000 euro grænsen for indskyd er jeres indskud under alle omstændigheder sikret, hvis banken skulle gå ned.

    #184334
    Mr RForfatter

    http://www.pengepriser.dk/ har nogle gode guides til hvilken bank man skal vælge.

    #184340
    AnonymForfatter

    Pengepriser.dk er i bedste fald intetsigende men nok nærmere direkte vildledende !

    Hvis jeg nu klikker ind på familietype 4, så kommer siden frem til at Danske Bank, efter lægernes pensionsbank vil være den billigeste bank for mig.

    Lad os kigge lidt nærmere på forudsætningerne og pengepriser kommer frem til dette resultat:

    Indledningsvist kan det konstateres, at beregningen bygger på en forudsætning om, at både billånet, lønkontoen og boligllånet har samme efter skat rente på 3,011%, hvilket løseligt giver en før skat rente på 4,5%

    Men hvordan hænger det nu sammen?

    Jo, det lægges simpelthen til grund, at kunden samler det hele på et Danske Prioritet Plus lån, således at billånet lægges ind under boliglånet og lønkontoen fungerer som modkonto.

    Men men men….

    Dette har jo absolut ingen relevans for førstegangskøberne og boligkøbere, der ikke har mere end 20% til at dække billånet ind.

    Og for de boligkøbere, der skal låne mindre end 80% er bankfinansieringen ofte slet ikke relevant, fordi man ofte med fordel kan finansiere det hele over realkreditten.

    Så forestillingen om at pengepriser.dk giver en god guideline til billigste bank er fuldkommen håbløs. Det er et elendigt råd Mr. R, sorry to say!

    #184344
    Mr RForfatter

    Kender du et bedre sted General Prier….

    Denne side er trods alt udarbejdet af forbrugerstyrrelsen og finansrådet.

    #184346
    Mr RForfatter

    Desuden General Prier du kan ændre på vilkårene så den passer til ovenstående beskrevede scenarie bedre og så er det ikke Danske Bank der er den billigste….

    Det er sikkert et scenarie der ville passe bedre i din smag 🙂

    #184366
    JydenForfatter

    Jeg bruger heller ikke pengepriser, da jeg ikke føler den er særlig anvendelig. Og så mener jeg ikke det er en reklame for siden at den er udarbejdet med Finansrådet som partner. Denne skandale organisation som jokker i spinaten den ene gang efter den anden, for kort tid siden i DRkontant om kreditkort,hvor bankerne stort set alle havde givet kunderne forkerte oplysniger,og hvor man stod frem med et lallende svar, hele sommeren inkl. idag om CIBOR rentefastsættelsen. og der har som jeg husker det flere gange været fusket med indberetnigerne til Pengepriser.

    Se evt. på borsen.dk om hvordan man jokker rundt i det med Cibor

    http://borsen.dk/nyheder/investor/cibor.html

    eller tag en af de andre aviser der også er fyldt med denne føljeton der vel snart bliver i flere bind hvis ikke Finansrådet tager sig sammen.

    #184372
    thsvForfatter

    Børneopsparingen giver ikke så god rente i nogle af de veletablerede banker, men du kan dog opnå 2,5% hos Nordea ved at låse renten i 4-5 år.
    Til gengæld har Nordea ingen gebyrer ved normalt brug og der er intet årligt kortgebyr for Visa/dankort. Nordeas rentesatser for opsparing er dog ret lave.

    Hals sparekasse tilbyder 3,9% på børneopsparingen, hvis I bliver helkunder der, men har det gebyr på 150 kr på VisaDankortet, som førhen var så almindeligt. Ellers kan man vist godt undgå gebyrer ved brug af deres Netbank. Der er dog osse oprettelsesgebyr på kassekredit, noget som er gratis hos f.eks. Nordea.
    I kunne evt. osse blot have børneopsparingen hos Hals, så giver den 2,9% i rente.

    Hvor har I jeres kreditforeningslån henne?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.