Hvad gør i andre med jeres flekslån til refinansiering?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Indlæg
  • #183504
    Mr.M.Forfatter

    Eller flytte til andre banker/kreditforeninger. Det er meget ringe, at de bare melder ud, at det stiger, uden at man har en idé om hvor meget.

    #183522
    OpgaveForfatter

    Ja jeg har fordelen i at der er lidt længere tid at løbe på.
    Bidraget stiger ikke på F3-F5 lånene, derfor overvejer jeg at skifte til et F3 lån eller hoppe på det nye lån der introduceret i efteråret, hvor renten fastsættes hvert halve år, samt det er gratis at omlægge til dette lån.

    Til Mikkelsen1980, det hjælper ikke det store at skifte, da bidraget også stiger hos RD og hos Nykredit/Totalkredit vil du blive omfattet af 2-lags belåning, så hele lånet ikke kan være et F1 lån. og tro mig, med de krav EU og ratingbureauerne kommer med, så har BRF heller ikke råd til at lade bidragssatserne være i ro.

    #183526
    JASE-DKForfatter

    @Opgave, jeg har ikke så stor erfaring med rentetilpasningslån. Jeg foretrækker dog de kortsigtede lån, da jeg kan skifte hurtigere til fast forrentning hvis renten begynder at stige. Jeg ved at jeg også kan omlægge et 3 eller 5 års lån før tid, men så kommer der udgifter. Det kombineret med den lidt lavere rente på den 1 årige for mig til at foretrække denne. Giver det mening?

    Jeg ved ikke hvor meget bidraget vil stige på de 3 og 5 årige. Nordea siger at bidraget “formodentlig" ikke vi stige “så meget". Det i kombination med at Nordea siger at den 1 årige vil stige “væsentligt", gør at det lige pt. er umuligt at træffe en beslutning.

    Spørgsmålet er om Nordea ikke er igang med en regulær skræmmekampagne, hvor formålet er at få så mange over på fast forrentning som mulig. Er det formålet, så er det jo langt mere effektivt at true med ukonkrete stigninger, som kan skabe uvished og usikkerhed.

    En ting er sikkert. Der som Nordea yder nu er ikke saglig rådgivning, hvilket er bemærkelsesværdigt set i lyset af at Nordea vel er bekendt med alle forhold (mængden af lån, deres kapitalreserver osv.).

    Økonomisk set er det nok mest fornuftigt enten at blive på den 1 årig hos Nordea, eller at skifte til 3 eller 5 årig rentetilpasning. Hvis jeg kunne vælge fri, var jeg nok ikke kunde hos Nordea i fremtiden.

    Mvh.

    JASEDK

    #183528
    OpgaveForfatter

    Ja det giver fuldt ud mening. Jeg er helt klart også mest til F1 lånet, frem for fx F3 lånet pga. muligheden for at komme ud af lånet før tid, pga. den mulige overkurs.

    Som jeg har hørt det, så stiger bidraget ikke på F3, F4 og F5 lånet hos dem.
    Det er korrekt at det kan virke lidt uheldigt at de ikke kan sætte pris på stigningen (endnu), men alternativet var vel at de meldte den fremtidige strategi ud senere, hvor du fx har refinansieret lånet og det giver sikkert heller ikke mere tilfredse kunder. Det skal jeg ikke gøre mig klog på :o)

    Jeg er godt tilfredse med dem, rådgivningen, konceptet mv. og konkurrenternes fremtidige lånemodeller er ikke mere interessante, tværtimod. Så en stigning i bidraget tager jeg med. Heldigvis kan vi begge se frem til en god besparelse i rentebetalingen.

    #183624
    AnonymForfatter

    Vi bliver også i F1.

    Da vores afdrag starter efter næste refinansiering d. 1. oktober og vores boliglån er afviklet her i år, er det en fin mulighed for at se hvordan vores økonomi ser ud efter denne periode uden at skulle forlænge lånet, eller på anden måde ændre et forholdsvis stort element i økonomien.

    Jeg havde ellers regnet på at omlægge til et fastforrentet 20årig, men da vi står over for en familieforøgelse, så vil det efter min mening være forkert at sætte afdrag mv. for stramt frem for at have lidt ekstra fleksibilitet.

    En anden ting jeg havde med i overvejelserne er at det faktisk bedre kan betale sig for os at spare op på en højrentekonto, end at afvikle på F1’eren (indtil videre).
    Men det fik jeg ikke gjort noget ved.

    Er det nogen der har gjort det?
    Altså forlænget afdragsfriheden, for at spare op i stedet på en højrentekonto?

    #183664
    AnonymForfatter

    ‘Er det nogen der har gjort det?
    Altså forlænget afdragsfriheden, for at spare op i stedet på en højrentekonto?’

    Hvordan ville man rent praktisk gøre det? Man kan (da?) ikke indbetale løbende på en højrentekonto, hvis man vil have en ordenlig rente?

    #183666
    AnonymForfatter

    Ved nogen om disse varslede gebyrstigninger på flekslånene, kun gælder de afdragsfrie af slagsen?

    #183668
    BertelsenForfatter

    Møller1: Det gælder stort set alle typer flekslån – se mere på dit realkreditselskabs hjemmside.

    http://rd.dk/da-dk/privat/Kundeservice/priser-og-vilkaar/nye-priser/Pages/Hvad-betyder-aendringen-for-dig.aspx

    #183672
    AnonymForfatter

    Jeg er I hvert fald meget I tvivl om hvad jeg skal gøre her til næste år (skal refinansiere til Apr 2013).

    Jeg har nu i 2,5år nydt godt af de usandsynligt lave renter på mit F1 lån, og faktisk fået betalt hele mit ’dyre’ banklån af (variabelt mellem 4-5% hos Nordea).

    Nu står jeg så tilbage kun med mit F1 lån på 1,5mil (har ikke andre lån) og skal finde ud af hvad jeg skal gøre fremadrettet. Kan nogle komme med gode råd?

    Som jeg ser det har jeg følgende muligheder: (jeg ønsker at betale mit lån af på 10-15års horisont)

    – Omlægge til F1 med afdrag og lægge mig fast på et månedligt afdragsbeløb der vil få lånet betalt af på 10år med nuværende lave niveau (og så lave løbetiden variabel)

    – Omlægge til fast 3,5% over XXår (jeg kan dog ikke rigtig regne ud hvor meget denne løsning vil koste?!)

    – Omlægge til F10 lån med afdrag over 10år (er det en helt latterlig ide?)

    – Beholde F1 afdragsfrit som det er lige nu og spare op ved siden af på en højrentekonto til 3,75% med det plan at lægge om når man engang ser tegn på at renterne stiger (er det en helt latterlig ide?)

    Håber der sidder nogle med nogle gode inputs – alt er velkommen!

    #183690
    AnonymForfatter

    @Møller1

    Umiddelbart ville jeg udse mig en horisont på lad os sig 5 år.
    Derefter spare op og oprette en ny konto med binding på 5år og indbetale den sum penge der er sparet op som bare skal være over minimumsgrænsen.

    Så sparer du op igen grundet ikke eksisterende afdrag – og laver samme øvelse som ovenfor, når du bryder minimumsgrænsen. Her binder du måske pengene i 4år og så fremdeles, så du have alle pengene til rådighed efter de 5 år.

    Her kan du så enten omlægge lånet eller prøve igen – evt. med et år af gangen, da de nu har opbygget en god portion penge på de 5 år.

    Men det er bare en idé – jeg har ikke prøvet den i praksis, da vi lige skulle af med boliglånet i banken først.

    #183732
    AnonymForfatter

    Mathias H –

    Det er sådan en ‘model’ jeg har haft oppe til overvejelse. Jeg er egentlig mest i tvivl om det virkelig er ’besværet’ værd i forhold til bare at begynde at betale af på realkreditten. Stigende gebyrer på F1’eren og beskatningen af rentegevinsterne fra opsparingen gør umiddelbart at øvelsen sikkert ikke kan betale sig….).

    Er der nogen der har et godt bud på hvad det ca. vil koste at lægge 1.500.000’s F1 om til 3,5% fast i direkte udgifter?

    Vil det have noget at sige at jeg planlægger at have lånet betalt af om 10år, men umiddelbart ikke ser at jeg bliver boende i alle 10år (måske 5-6år endnu)?

    /Mads

    #183746
    AnonymForfatter

    Præcis…. er også selv i tvivl om det kan svare sig. For der vil være lidt besvær forbundet med det.

    #183906
    AnonymForfatter

    Jeg tror hellere at jeg må få et møde med banken for at få overblik over omkostningerne ved de forskellige løsninger.

    Det hele hænger og falder ret meget på hvor stor en omkostning der vil være forbundet med at skifte til e.g. et fast 3% lån kontra blive i F1 og afdrage som død og helvede (velvidende at pengene kunne ‘forrentes bedre’ ved alternative løsninger)…

    – sikke alle de overvejelser 🙂

    #183950
    Mr RForfatter

    Hej Mathias.
    Det er umuligt at sige hvad det koster at indfrie dit F1 lån da det afhænger af hvad for en obligation der ligger til baggrund for lånet. Det kan Nordea Kredit svare dig på meget hurtigt.
    Dog kan de siges at hvis du venter til rentetilpasningen vil det nok kun koste 750 kr(meget normalt indfrielses gebyr) at indfrie lånet. Du skal dog huske at opsige dit lån 2 måneder før refinansieringen.

    Hvad det så koster at oprette et evt. nyt lån er meget afhængigt af hvad du vælger.
    Du sagde at du var interesseret i et 10-15 årigt lån.

    Hvis du ønsker en fast rente kunne du vælge at lave et 2% lån over 15 år

    Ud fra RD’s låneberegner:
    http://rd.dk/DA-DK/PRIVAT/BEREGNERE/LAANEBEREGNER/Pages/Laaneberegner-realkredit.aspx

    Fastforrentet obligationslån 2%
    Udbetalt beløb: 1.500.543 kr
    1. års mdl. ydelse før skat : 11.070 kr
    1. års mdl. ydels efter skat: 9.950 kr
    heraf afdrag: 7.658 kr
    Da kursen lige nu er 96,225 vil din hovedstol blive på 1.591.000 kr

    Det nemmeste ville være blot at lave et profilskifte ved rentetilpasningen på dit F1 lån og lave løbetiden om til 10-15 år. Du kan så samtidig vælge at ændre til de andre flekslån F1-F10.
    På den måde slipper du for at indfrie dit gamle lån og tinglyse et nyt lån.
    Det vil formentlig koste et mindre gebyr på 500-600 kr.

    Alternativt kunne du kontakte et andet pengeinstitut(Det er altid godt at benchmarke). Jeg er sikker på at hvis du både skifter bank/forsikring/realkredit vil du kunne få reduceret mange af gebyrerne og forhandle dig til nogle gode fordele.

    Danske Bank arbejder sammen med Realkredit Danmark.
    Nordea med Nordeakredit.
    De fleste mindre sparekasser arbejder sammen med Totalkredit/Nykredit.

    Jeg håber du kan bruge det til noget
    Held og lykke.

    #183952
    Mr RForfatter

    Ovenstående indlæg skulle have været til Møller1 :).

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.