Hvad gør i andre med jeres flekslån til refinansiering?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93004
    AnonymForfatter

    Ville bare lige høre hvad i andre med F1 flekslån gør til refinansiering. Skifter i til F3 eller F5 eller beholder i F1 lånet? Kom gerne med lidt info hvorfor i vælger at gøre som i gør.

    #183402
    kaminskyForfatter

    De næste 3-5 år bør igen skifte til F3 eller F5 da renten fortsætter meget lavt, kun evt fast rente hvis lånet kører 15-30 år, men selv der vil jeg vælge F1.

    #183406
    AnonymForfatter

    Jeg ville

    1. Omlægge F1-lånet straks til et fastforrentet 30 årigt lån med afdrag.

    2. Fastholde F3 og F5 lånet, hvis restløbetiden er større end 1 år.

    Hvorfor?

    Fordi kurstabet simpelthen er for stort i øjeblikket når du kommer meget ud over et års horisont.

    På den anden side er renten historisk lav. Personligt tror jeg ikke på at “safe haven" tilstanden i Danmark holder i længden. Rentemarkederne i Europa vil blive normaliserede, eller i hvert fald blive mere normale, indenfor de kommende 1-3 år. Så det er et spørgsmål om tid før vi renterne går i vejret.

    Jeg tror heller ikke meget på de, der siger, at renten kan forblive ultra lav 15 år frem, fordi vi bevæger os ind i et “Japansk deflationsscenarium". Dertil er de fundamentale landeforskelle simpelthen for store.

    #183416
    AnonymForfatter

    Ja min egen plan er nok at blive i F1 lånet et år mere og se hvordan renten udvikler sig, det er dog fristende at tage en F3 det koster ikke meget mere end F1, men beholder nok F1 eren for at have mulighed for at gøre noget uden kæmpe kurstab hvis der skulle ske en hurtig udvikling på renten i opadgående retning.

    #183418
    HJLForfatter

    Hvis renten går hurtigt op er det begrænset hvad det koster at komme ud af f3 refinansieret på bunden og i øvrigt for sent at komme over i fast, derfor er du til fast så slå til nu og er du ikke så fortsæt uændret. At tro du kan fortsætte med F1 1 år endnu og så time en omlægning inden alt vender for evigt så tro om det er gambling.

    Jeg har valgt f3 fordi vi gerne vil videre om ca 3 år og gerne vil kende ydelsen frem til da.

    #183440
    thsvForfatter

    Stigningen i opadgående rente er jo kommet for den lange rente, man skulle have konverteret lige da 3% 30 år åbnede.
    Risikoen ved et F3-lån er for øvrigt mindre, hvis man skal konvertere i et marked, hvor renten er steget, da kursen på obligationer jo så er faldet, og med en længere løbetid til refinansieringen vil kursgevinsten være højere. Blot husk, at kursgevinsten ved omlæggelse af et flekslån er skattepligtig.

    #183442
    AnonymForfatter

    Ja det kunne jo tale for at lægge sig i F5 istedet for F3, da rentepilen jo uden tvivl peger opad.

    #183468
    AnonymForfatter

    Rentepilen peger opad? tja det er den vel næsten nød til med den ekstrem lave rente vi har nu, vil dog lige sige til den kommentar at mange de sidste 2 år også har sagt at renten uden tvivl vil stige snart. Men så vidt jeg husker er den ikke steget så meget i den periode 🙂

    Hvornår den vil stige er svært at spå om men hvis man bliver ved med at sige at renten snart vil stige får man helt sikkert ret på et tidspunkt 😉

    #183484
    JASE-DKForfatter

    Jeg har et F1 lån med afdrag i Nordea Kredit. Nordea er helt vilde for at jeg skal konvertere det til et fast forrentet lån eller deres nye CIBOR baserede lån. De truer mig med “væsentlig forhøjelse af bidraget" ved refinansiering af F1 lånet, man kan ikke sige hvor meget de hæver bidraget. Dybt useriøst – og jeg kigger efter et andet realkreditinstitut.

    Er der noget som har et godt forslag til et alternativ? Afventer tilbud på F1 fra BRF, Nykredit og Jyske Bank (Totalkredit).

    Mvh.

    JASEDK

    #183486
    OpgaveForfatter

    Hej Jasedk.

    Hvorfor afventer du ikke hvad stigningen kommer til at betyde for dig, Nordea Kredit melder det ud senere på året og du vil kunne omlægge gratis til Nordeas nye lån.
    Hos Nykredit og Totalkredit vil du blive omfattet af 2 lagsbelåningen, hvis din belåning er over 60 % (det går jeg ud fra at du har sat dig ind i og er blevet fortalt af dem) og BRF arbejder også på en ny realkreditmodel (det går jeg ud fra at du har sat dig ind i og er blevet fortalt af dem), så jeg tror ikke det vil blive billigere hos de andre.

    Hvorfor bruge ca. 10.000 kr. i omkostninger, for at få stort set samme lån, som helt sikkert også bliver forandret fremover.!?

    #183488
    JASE-DKForfatter

    Tak for feedback.

    Mit F1 lån står til refinansiering den 1. oktober, og banken hævder at jeg skal vælge ny belåning her inden udgangen af Juli måned!?

    Kan jeg blot vælge at blive på F1 hos Nordea Kredit og så skifte omkostningsfrit til anden belåning når Nordea melder ud på de nye bidragssatser?

    Og nej, jeg har desværre ikke fået sat mig ind i det hele. Nordea har været meget uklare omkring fristen for såvel omlægning som frekvensskifte på rentetilpasningslånet. Nu hævder de at begge har skæringsdato i slutningen af måneden.

    Mvh.

    JASEDK

    #183490
    OpgaveForfatter

    Ja fristen er vist rykket så den nu allerede ligger 2 måneder før refinansiering, derfor skal du vælge inden udgangen af juli.

    Jeg er ikke helt klar over om du så omkostningsfrit kan vælge det nye lån, måske kan du lave det gratis om næste refinansiering næste gang (1. oktober 2013) men er ikke hel sikker. Der må du nok desværre afvente til Nordea melder helt klart ud om det nye lån og vilkår for det nye lån. Jeg står i samme situation som dig, blot med refinansiering pr. 1. januar 2013.

    #183492
    JASE-DKForfatter

    Det er interessant at høre at du er i samme situation. Dog har du fordelen i lidt ekstra betænkningstid, hvorved du formodentligt når at få en konkret udmelding om det øgede bidrag før du skal refinansiere.

    Som jeg har forstået det, skal jeg vælge her før udgangen af måneden. Hvis jeg vælger at blive i det 1-årige rentetilpasningslån, så vil jeg for næste periode blive ramt af en betydelig stigning i bidraget (filialdirektøren gætter på en stigning i bidraget på 1%).

    banken vil meget gerne have mig til at konvertere til et fastforrentet lån, men sier også at der *formodentligt* ikke vil komme tilsvarende stigninger i bidraget på de langsigtede rentetilpasningslån (3 og 5 år).

    Nordeas rådgivning er altså meget ukonkret. Rentetilpasningslån blivere dyrere, men de kan ikke sige hvor meget. Jeg er ret utilfreds med situationen, og er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre. Øjensynligt er jeg tvunget til at vælge før månedens udgang.

    Hvis alt var som det plejer, ville jeg helt sikkert blive på den 1 årige rentetilpasning med afdrag.

    Du siger at det koster ca. 10.000 kr. at skifte til andet realkreditinstitut. Det hvade jeg et øjeblik glemt, men det giver jo god mening af det 1 årige rentetilpasningslån jo reelt har løbetid på 20 eller 30 år.

    mvh.

    JASEDK

    #183498
    Mr.M.Forfatter

    1%?! Det lyder da helt sindsygt, hvis det er stigningen, oven i de de har givet os de sidste 2 år. Dvs. jeg på mine 2½ år som Nordea kunde, har oplevet en lille prisstigning på ca. 250%.

    #183500
    JASE-DKForfatter

    Ja, der er tale om at Nordea ønsker at gøre rentetilpasningslån med kort løbetid så tilpas uattraktive at kunderne selv vil vælge at flytte til andre låntyper. Hvis det er tilfældet, så er 1% jo meget sandsynligt.

    Det at Nordea pt. varsler væsentlige men ukonkrete bidragstigninger op til en refinansiering, og at det samtidigt – uanset kundens risikoprofil – taler varmt for konvertering til fast forrentning, det synes jeg er at behandle kunderne rigtigt dårligt.

    Mvh.

    JASEDK

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.