investere i aktier/obligationer eller hus?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92897
    AnonymForfatter

    Jeg er kommet i tvivl om jeg har valgt den rigtige vej mht inestere mine penge. Min nuværende plan er at ligge min opsparing til side på en bankkonto som vil give den bedste rente (lige nu FIH banken med 3,75 % og 3 års lås), intil vi (arbejdspladsen) skal til århus (om 4-5 år). Til den tid vil jeg så købe en ejerlejlighed og kunne spare udgifterne til leje samt tjene på en evt prissigning på lejligheden. Et lejligheds køb skal ses som en investering da jeg ikke har et physokologisk behov for at eje min bopæl.

    Efter at have læst en del forudsigelser som
    http://epn.dk/okonomi2/dk/article2593864.ece
    samt kigget på et par artikler i “penge og privatøkonomi" magasinet (det nyeste har kigge på huspriserne de sidste mange år) er jeg kommet i tvivl om at det er den rigtige vej jeg har planlagt mht min opsparing. Vil det mon være bedre at invistere dem i grønne og lidt gule (dem med lav og medium risiko) aktier og eller obligationer?

    Jeg vil gerne lige høre dine tanker om det inden jeg evt laver et møde med min bankrådgiver.

    Min opsparing er på 119.000 kr ved FIH som jeg ikke regner med at pille ved før de kommer ud (2,5 til 3 år) så det er spørgsmålet om den kommende opsparing som ligger på ca 6.000-6.500 kr om måneden (og som stiger med ca 1000 til de næste august pr lønstigning.

    #182010
    testForfatter

    Huskøb bør du ikke se som en investring. Har den ekstra plad og manglen på over og underbo ingen værdi for dig tror jeg ikke på ideen. Det bliver helt galt hvis du har tolv tommel fingre og skal købe håndværkere timer til at vedligeholde din ejdom. Nu kommer der også mere skat på bolig og enu mindre fradragsret. Så nej bolig er ikke en investering og da slet ikke en med en tidshorisont på under 10 når alle omkostninger ved at omsætte en bolig tages med.

    #182024
    KaptajnForfatter

    Jeg ville nøjes med aftaleindskud hos FIH. Du kan næppe finde obligationer som giver mere i rente uden at de også er meget mere risikable, så jeg ville helt udelukke obligationer.

    Om du vil have akiter for 10/20% er en smagssag, men personligt ville jeg ikke med så relativt kort en horisont.

    #182080
    Claus SilfverbergForfatter

    Jeg er enig med “test" i, at man ikke bør se på sin egen bolig som en investering, men investering i fast ejendom kan være en særdeles attraktiv investering, og ejendomsmarkedet har været under pres i flere år, og det er derfor sandsynligt, at der kan være en (betydelig) fortjeneste i at købe og udleje en lejlighed eller et hus i Århus, hvortil der årligt tilflytter mange mennesker, og hvor det derfor må antages, at priserne retter sig inden for din investeringshorisont på 4-5 år. Ejendommen kan f.eks. købes på tvangsauktion. Udlejningen bør foregå på en tidsbegrænset kontrakt med en løbetid på max. 2 år, som ikke kan forlænges, uden at man risikerer ikke at kunne komme af med sin lejer, når man selv står og har brug for boligen. Blot en tanke til din overvejelse, og helt uden ansvar for undertegnede.

    Mvh

    Claus Silfverberg
    DAF-direktør 1995-2007

    #182112
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan ikke anbefale nogen at købe en bolig med henblik på udlejning.

    I hvert fald skal man så have meget stor interesse herfor samt sætte sig særdeles godt ind ret mange ting. Og ikke mindst skal man have tid til at være vicevært samt løbe i fogedretten, hvis ikke lejen betales.

    #182116
    Claus SilfverbergForfatter

    Alle typer af “aktive" investeringer stiller krav og giver særlige fordele til investor, og det gælder naturligvis også fast ejendom, men at gå så langt som “HalliHallo" og sige “at jeg ikke kan anbefale nogen at købe en bolig med henblik på udlejning", der er jeg ikke enig i. Langt de fleste investeringer er cykliske, og det gælder i høj grad “fast ejendom", og når hertil lægges, at vi med ret stor sikkerhed kan forudse, at tilflytningen til landets største byer vil fortsætte i mange år endnu, så bør investering i fast ejendom overvejes af flere. Men investeringsstrategien skal naturligvis tage udgangspunkt i den enkeltes situation og profil – det har jeg i øvrigt udarbejdet et 3 timers kursus i.

    Mvh

    Claus Silfverberg
    DAF-direktør 1995-2007

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.