KURSVÆRN – DANICA PENSION

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • HalliHalloForfatter
    Indlæg
  • #92876
    HalliHalloForfatter

    Jeg læste i JP i morges, at Danica Pension, et selskab under Danske Bank, at hele 80.000 kunder ikke kan skifte selskab uden af betale et såkaldt kursværnsgebyr på hele 4,7%, jfr. et kort referat af artikler her:

    http://epn.dk/brancher/finans/pension/article2775593.ece

    Akutuar Jørgen Svendsen kan ikke forstå, at Danica har opnået et så dårligt resultat og han opfordrer ligefrem kunderne til at tage tabet nu og skifte selskab.

    Jeg håber ikke der er nogen er jer herinde, der har jeres pension i dette selskab, for et ser desværre ikke professionelt, og det kan tage år før tabet er indhentet, når de kun har en aktieandel på 5%.

    #181744
    AnonymForfatter

    Det lyder godt nok også lidt hampert.

    Men jeg tænker så også, at hvis højere aktieandel = højere gevinst – hvilket jo bestemt ikke er givet – har Danica andre alternativer. Fx. Balance eller Link, hvor investeringerne som bekendt kan sammensættes anderledes og mere individuelt.

    Uden at være nørd inde for dette område, kan jeg ikke se, at det er umuligt at omlægge ordningen. Man skal blot være bekendt med konsekvenserne ved valg af anden opsparingstype.

    #181754
    Mor51Forfatter

    Jeg har en kapitalpension med gennemsnitsrente hos Alm. Brand Liv og Pension. Jeg blev lidt nervøs ved at læse om kursværnsgebyr her, og checkede lige min dækningsoversigt. På sidste side i den står der:

    Ved tilbagekøb på et tidspunkt, hvor selskabets resultat ikke har været tilstrækkeligt, f.eks. på grund af kurstab, foretages et forholdsmæssigt fradrag i opsparingen.
    I helt ekstraordinære situationer kan muligheden for tilbagekøb suspenderes.
    De præcise regler herfor er anmeldt til Finanstilsynet.

    Det lyder foruroligende, nærmest som om selskabet kan tage hvad som helst af min opsparing, hvis det går helt galt for dem.
    Er der nogen, der ved, om Alm. Brand Liv og Pension er et solidt pensionsselskab, eller kunne der ske noget tilsvarende eller værre end i Danica Pension.

    #181860
    HalliHalloForfatter

    Du skal ikke være nervøs, hvis du fortsætter kundeforholdet indtil din pensionering for du er jo sikret det, der fremgår af din police.

    Problemet opstår, når nogen vil flytte og der er indført kursværn, som Danica har gjort for en af deres rentegrupper.

    P.t. klarer AlmBrand sig godt med en depotrente mellem 3,65% til 5,30%, men det kan jo hurtigt ændre sig, hvis de har fået investeret i noget forkert.

    Hvordan Danica kan få et så stort underskud er mig faktisk stadig ufatteligt, men selskabet har så vidt ses klaret sig absolut dårligst gennem krisen blandt pensionsselskaberne. Det kan skyldes at de skal betale af på gammel gæld til Danske Bank, der jo heller ikke “kører" for godt, eller bare at de ikke er gode til at investere kundernes penge. Eller måske en kombination af begge dele, hvad ved jeg……………

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.