Hvilke og hvad er forskellen på div. boliglån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92858
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg er 28 år og har ingen gæld men pensionopsparing på ca 60-70000 i min bank og ingen gæld.

    Nu er jeg så på udkig efter en bolig, nok en ejerlejlighed da min budget er blevet lagt til 1,2 ca.
    Men hvilke lån skal man tag og hvad er forskellen. For jeg kan se der er reallån og boliglån.

    Hilsen
    Kasper Trolle

    #181570
    BertelsenForfatter

    Realkreditlån op til 80% af købesummen.

    De sidste 15% optages som boliglån samt 5% i udbetaling.

    #181572
    OBSForfatter

    Hvilke lån du skal tage afhænger meget af hvem du er, din økonomi, dine planer med boligen og mange andre ting. Men for lige at løbe de enkelte lånetyper igennem:

    Realkreditlån optages i en kreditforeningen ved at der sælges obligationer på børsen svarende til det beløb du skal låne og løber typisk i 30 år. Realkreditlån ydes kun til max. 80% af købesummen og findes i mange afskygninger, såsom:

    Fastforrentet obligationslån: Lån med fast rente i hele perioden og mulighed for afdragsfrihed. Ligenu er renten omkring 4%. Det man skal være opmærksom på er at din gæld vil blive større end det lånte beløb da kursen på obligationerne kan være et godt stykke under 100, alt efter hvilken rente obligationerne har. Låner du f.eks. 1.000.000 til kurs 96 er din gæld reelt 1.000.000 / 0,96 = 1.041.666 kr. Et obligationslån er konvertibelt.

    Rentetilpasningslån: Lån med variabel rente. Renten fastlåses i et eller flere år, typisk op til 5 år, og ligger p.t. fra ca. 1,0% og opefter. Et rentetilpasningslån er baseret på inkonvertible obligationer, dvs. vil man indfri det kan det enten ske til kurs 100 ved udløb af en rentetilpasningsperiode eller på et andet tidspunkt ved at opkøbe de bagvedliggende obligationer til markedskurs som kan være over 100.

    Prioritetslån/prioritetskredit: Optages i banken og kan som realkreditlån dække den del af købesummen der ligger mellem 0-80%. Renten er typisk variabel og ligger fra 2% og opefter som fastlægges af banken, typisk baseret på dine forhold.

    Boliglån: Optages i banken og bruges typisk til at finansiere den del af købesummen der ligger mellem 80 og 95% (de sidste 5% skal man gerne have sparet op til at kunne lægge som udbetaling) men banken kan også vælge at tilbyde at yde lån helt op til 100% af købesummen. Et boliglån har typisk en rente fra 5-6% og opefter som fastlægges af banken, typisk baseret på dine forhold.

    Det var sådan lige den korte udgave. Der er mange varianter af realkreditlån og jeg vil anbefale at du sætter dig ned og studerer de forskellige varianter inden du træffer dit valg.

    #181574
    AnonymForfatter

    Super, det var lige hvad jeg ledte efter.

    Tak til jer begge to.

    Hilsen
    Kasper

    #181616
    Mor51Forfatter

    Hej Kasper.
    Jeg har fundet en rigtig god hjemmeside fra Penge- og Pensionspanelet, hvor man kan finde hjælp til mange forskellige økonomiske forhold, bl.a. også hvis man står over for at købe bolig. Der er også en vejledende guide til valg af boliglån:
    http://www.pengeogpensionspanelet.dk/da/Forside.aspx

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.