Hjælp til tandlægeudgifter.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92677
    AnonymForfatter

    Hej alle kloge hoveder!

    Jeg er enlig førtidspensionist grundet en trafikulykke og har store udgifter til smertestillende medicin. Derfor har jeg ikke penge til selv at betale en absolut nødvendig tandlægeregning på 24.000,- kroner.

    Kommunen oplyser at såfremt jeg skal søge hjælp kræver dette først et skriftligt afslag fra egen bank samt tandlæge på lån.

    Banken vil ikke låne mig pengene da jeg allerede har en stor boliggæld.

    Tandlægen vil dog godt acceptere en afdragsordning men renten er 18,8%.

    Kommunen vil af samme grund ikke hjælpe.

    Mener i kommunen har ageret korrekt og at jeg dermed ikke har noget valg?

    På forhånd tak for svar!

    ps. Blot til orientering er jeg absolut ingen snylter og betaler allerhelst selv men pengene haves ikke grundet tidligere oplyste.

    Venligst
    Frikadelle

    #179020
    MichaelForfatter

    Hvis du er ude efter et billigt lån hos kommunen har du misforstået noget. En kommune skal ikke drive bankvirksomhed og tilbyde skattefinansierede lån til private. En rente på 18,8% er en normal forbrugslånsrente så jeg kan ikke se problemet.

    Kommunen handler helt som den skal her.

    #179022
    AnonymForfatter

    Hel Michael,

    Tak for dit svar.

    Jeg har ikke søgt om lån hos kommunen men om enkeltydelse efter Aktivlovens § 82.

    Du mener kommunen har handlet korrekt, jeg læser her og der kommunerne træffer mange forkerte beslutninger efter nævnte § og vil blot være sikker på jeg er behandlet korrekt.

    God dag!

    Venligst
    Frikadelle

    #179034
    pppedeForfatter

    Hvor er forsikringsselskabet henne i det her?

    #179036
    AnonymForfatter

    Forsikringsselskabet mit vil ikke betale da udgiften skyldes en tandskade i barndommen.

    God aften!

    Venligst
    Frikadelle

    #179050
    HalliHalloForfatter

    Du står desværre i en meget vanskelig situation, men jeg håber du får “gebisset" sat i stand på den ene eller anden måde. Så må du spare lidt i det daglige for alternativet er jo at få trukket tænderne ud og løbe tandløs rund, det er heller ikke så rart.

    Men når tandlægen vil låne dig pengene har du jo i princippet ikke noget problem, hvis du da kan betale afdragene, måske udover at du gerne så at udgiften blev betalt af skatteborgerne som en enkeltudgift.

    Du kan altid anke kommunens afgørelse til Det sociale Nævn, Ankenævnet, Landsretten og endelig til Højesteret, hvis du mener at du er så ubemidlet at det offentlige bør betale.

    Jeg er godt klar at en førtidspensionist ikke har mange penge til rådighed, men jeg håber på det bedste for dig.

    #179074
    AnonymForfatter

    Du skriver om Aktivloven 82, som kræver at man ikke skal have økonomisk mulighed for at betale udgiften, hvilke du har via tandlæges afdragsordning.

    Men som pensionist er du derimod ikke opfattet, fordi du i givet fald skal have hjælp efter reglerne om personligt tillæg i Lov om social pension.

    #179082
    AnonymForfatter

    Jeg ønsker aldeles ikke at skattebetalerne skal betale min tandlægeregning men jeg har 1600 kroner til overs hver måned når de faste udgifter og medicin er betalt. Dette beløb skal dække alle udgifter til mad, tøj, frisør, etc.

    Ud af dette beløb skal jeg så nu afdrage på lån til tandlægen.

    Hvordan det skal gå aner jeg ikke.

    Jeg har arbejdet siden jeg var 16 og ulykken som har ført til pension var ikke min skyld.

    Da min pension blev bevilget i 2006 kan jeg kun søge efter Aktivlovens § 82.

    Fortsat god dag til alle!

    #179092
    AnonymForfatter

    Har du prøvet Tandlægehøjskolen (næsten gratis) også Frisørskolen kan klippe for et lille beløb
    http://www.odont.ku.dk/klinik/hvemkanbehandles/
    http://www.kbhfrisoerskole.dk/Elev-behandlinger.aspx
    links fundet ved Google søgning, der er flere andre rundt i landet

    #179094
    AnonymForfatter

    Ifølge Lov om Social Pension er der mulighed for, at der kan ydes økonomisk støtte til tandbehandlinger i form af tillæg til pensionen. Loven gælder for alle pensionister uanset arten af pensionen (også førtidspension). Der er tale om såkaldte personlige tillæg til pensionen.

    I Sikringsstyrelsen vejledning er reglerne for tildeling af personligt tillæg til pensionisten nærmere beskrevet.

    Det fremgår heraf, at der i loven ikke findes begrænsninger for i hvilket omfang og til hvilke formål personlige tillæg kan ydes. Det forudsættes imidlertid, at pensionistens forhold i alle tilfælde tages op til en konkret vurdering, og at tillæg kun ydes, hvor kommunen skønner det nødvendigt og hensigtsmæssigt.

    Tillægget tildeles således efter et konkret skøn, som foretages af den enkelte kommune.

    Du skal derfor henvende dig til din kommune og få en konkret vurdering på din sag.

    #179100
    HalliHalloForfatter

    Jeg syntes ikke at spørgeren burde beklage sig, jeg har selv kun et rådighedsbeløb på 890 kr. og det “kører" nogenlunde rundt.

    Pensionslovgivningen har Moles vist ikke rigtig forstand på, men spørgeren kan få oplyst relevante regler på kommunen eller der findes andre fora for pensionister m.v.

    #179102
    AnonymForfatter

    Hvad er forkert at det jeg skriver og hvad begrunder du det med?

    #179104
    HalliHalloForfatter

    Der skulle have stået Molan og ikke Moles.

    Det jeg mener er blot, at der er forskel på om det er en førtidspension fra før 1.1.2003 og efter, da der er betydelige forskelle i reglerne, idet de “gamle førtidspensionister" kører efter samme regler som for folkepensionister, som kan få medicionkort m.v., hvis man er ubemidlet.

    Gider ikke skrive mere udførligt om det, men vil bare sige at spørgeren også kan få sig et billigt mimrekort.

    Et tillæg i pensionen til tandbehandling findes dog ikke for hverken gamle eller nye pensionister.

    #179110
    AnonymForfatter

    Et rådighedsbeløb på 890 kr. og det kører nogenlunde rundt?

    Er det for en uge?

    Hvis du har 890 kr. til en måneds forbrug af mad, tøj og diverse gad jeg godt vide i hvilket land du opholder dig.

    Jeg vender hver en krone som det er nu og det kan kun lige akkurat løbe rundt.
    Hvordan jeg ud af mit budget skal finde penge til at afdrage på en tandlægeregning aner jeg ganske enkelt ikke.

    Vedr. tandlægehøjskolen har jeg overvejet dette men der er tale om et større indgreb som ikek kan ordnes på en dag og jeg bor ikke på djævleøen. Frisørskoler findes ikke her.

    #179112
    AnonymForfatter
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.