Danske Bank opsiger kreditter for 10-15 mia. kr. pr. april

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92659
    AnonymForfatter

    Det er ikke bare de små banker, der har travt med at skære kreditterne ned.

    Danske Bank har netop sendt brev rundt til samtlige sine kunder at man opsiger kreditkort fra American Ekspress, som er en del af 24-7 standardpakken.

    Da banken har et sted mellem 1,0 – 1,5 mio. kundepakker med mindste kredit på American Ekspress på 10.000 kr. giver dette en kreditreduktion på 10 – 15 mia. kr.

    Formelt er begrundelsen fra Danske Banks side at man ønsker at reducere udvalget af kreditkort.

    Selvfølgelig er dette ikke Danske Banks reelle motiv.

    Hvordan kan vi se det?

    Jo, hvis Danske Banks udelukkende ville forenkle produktudvalget men bevare kreditterne uændret, så ville man selvfølgelig man naturligvis have bevaret kreditten uændret ved at lægge den oveni Mastercardet.

    Når man ikke gør det, så er det fordi at utrukne kreditter belaster bankens risikovægtede aktiver med omkring 50% og således øger bankens solvenskrav!

    Jeg anklager ikke Danske Bank at stramme kreditterne eller tage åger-renter. Banken er ikke værre end andre banker.

    Det jeg anklager Danske Bank for er at fortælle usandfærdige historier til kunderne. Hvorfor siger man det ikke som det er. Vi inddrager kundernes American Express kort fordi vi ønsker at nedbringe kreditterne?

    #178804
    BertelsenForfatter

    Jeg tror nu ikke DB lægger skjul på at kreditter der ikke bruges ønskes lukket af hensyn til bankens solvens mv. Derudover er bankens aftale med Mastercard sikkert bedre end den de har med American Express.

    Nordea og mange andre banker har samme praksis, hvilket jeg synes er ganske fornuftigt.

    Blev bl.a. omtalt i nedenstående artikel fra dec. 2011:

    http://www.business.dk/finans/banker-vil-luge-ud-i-kassekreditten

    #178816
    JydenForfatter

    Jeg studsede også da jeg læste brevet, og gjorde mig mine tanker.
    I efteråret fik jeg brev fra Diners Club som jeg har været medlem af i 20 år og som nu i Danmark køres af SEB. De ville åbenbart også af med kunderne og ændrede nogle vilkår helt urimeligt, og med et af de mest latterlige breve jeg længe har set. Men jeg meldte mig frivillig ud, selvom jeg dog havde regnet med stadig at have mit American Exprees, da jeg ikke tager til udlandet med kun et kreditkort, men jeg prøver nu at klare mig med VISA og Mastercard.

    #178830
    pppedeForfatter

    Men American Express er jo ikke en “ren" kredit i traditionel forstand eftersom langt de fleste (tror jeg da) inddækker 100% hver måned. Hvordan dette så skal beregnes ved jeg ikke, hvis det da overhovedet er anderledes en traditionelle kreditter (kassekredit mv)

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.