Umuligt og låne til et hus for tiden?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 46 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92544
    AnonymForfatter

    Hej.

    Min og min kæreste er så småt ved og kigge på et lille hus.
    Vi har begge fast arbejde – og tilsammen et rådighedsbeløb på ca 13000kr når alt er betalt.

    Men, nu har vi været i 2 banker, og det ene sted kunne vi låne 800.000 og det andet sted 450.000kr. Og det får man jo ikke meget hus for 🙂

    Så er der andre der har oplevet at bankerne har lukket for kassen?
    Vi har begge stabil økonomi uden nogle lån eller anden gæld.

    #177432
    testForfatter

    Der omsættes da vist nok stadig huse. Har i noget sparet op til udbetaling? Hvis ikke er det nok grunden

    #177434
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg er pædagoger, får udbetalt i snit 29.000 kr i løn.
    Vi har et barn på 1 år, og vil have en mere om et par år.
    Vi har en bil, en ny Kia Cee’d SW fr a2010. Den kostede 200.000, vi lagde 40.000 i udbetaling, og mangler 125.000 nu.
    Vi kunne låne til 700.000-1.000.000 i Danske Bank, 1.000.000 i Nordea og 1.300.000 i Jyske Bank.

    Så det får man heller ikke meget for, medmindre man vil bo langt ude på landet, men så skal der ny bil til som koster 2-3.000 minimum alt inkl. Og så er man lige vidt 🙂

    Så vi sparer op, kan om 4 år have betalt bilen ud og sparet 150.000 op. Om 6 år 400.000 ca. Om 8 år 600.000 ca. Men vil helst have om 4 år, gider barfe ikke hvis man stadig ikke kan låne så meget.
    Faktisk handler det ikke om hvor meget man kan låne, for mig er det vigtigere hvad vi føler vi kan sidde for. Og der snakker vi MAX 12.000 om måneden til huset, alt inkl. Efter skat. Så er det næsten en tredjedel af vores løn, og det er meget.

    #177436
    AnonymForfatter

    Hvis I kan stille med et rådighedsbeløb på 13.000 kr til to voksne ved køb af det hus i har kigget på og der er regnet ejendomsskatter og vedligeholdelse med i budgettet, ja så må det være opsparingen der halter når der ingen gæld er, hvis jeres forbrug ellers er rimelig gennemsnitligt – hvis altså I begge har gode faste jobs og ikke er selvstændige.

    Som udgangspunkt skal I kunne stille med udbetaling plus handelsomkostninger og flytteomkostninger. Man kan stadig låne til at købe hus, men der stilles betydeligt højere krav til rådidhedsbeløb og egen kapital end for et par år siden.

    #177438
    HalliHalloForfatter

    Har I mulighed for at tage ekstra job, hvilket skulle kunne gøre det muligt for jer at købe drømmevillaen?

    Måske I har familie der også kan hjælpe med udbetalingen….

    Held og lykke med boligeftersøgningen, det skal nok lykkes på et tidspunkt. Og skulle I evt. vente et par år på det nye hus, så går det nok også skal I se, mange må sove i papkasser eller en bænk i parken.

    #177448
    AnonymForfatter

    Prøv at se lidt omvendt på det. Det er ikke fordi i kan låne for lidt, det er fordi boligerne koster for meget. Men bare rolig.. de skal nok komme ned igen. Der ryger nok en 15-25% i løbet af de næste tre år. Så i kan jo nok betale det kontant hvis i fortsætter med jeres opsparing. Så ejer i faktisk boligen istedet for at være ejet af bank og realkredit! Wohooo! Ægte boligejere istedet for LånLet typerne!

    #177452
    AnonymForfatter

    Vi har ca 27k udbetalt, og har kigget på huse til omkring 1,5-1,7.
    Vi har rigtig nok ingen udbetaling.

    #177454
    AnonymForfatter

    Experimentality: Synes nu ikke boligerne er videre dyre.
    Og at vi skal kunne købe et hus kontant er fuldstændig urealistisk. Eller jo, hvis vi vil vente 20år, så kan det lade sig gøre. Og vil ikke bo hjemme ved forældrene som 45årig med barn osv på 50kvm.

    #177460
    AnonymForfatter

    Ta’ lige de kritiske briller på og læs det du skrev en gang til..

    #177462
    AnonymForfatter

    Så kom hele mit indlæg se’føli ikke med.

    Ta’ lige de kritiske briller på og læs det du skrev en gang til..

    “Synes nu ikke boligerne er videre dyre."
    “hvis vi vil vente 20 år, så kan det lade sig gøre"

    Den lader vi lige stå et øjeblik. Tænk over det.

    #177464
    AnonymForfatter

    Ta’ lige de kritiske briller på og læs det du skrev en gang til..

    “Synes nu ikke boligerne er videre dyre."
    “hvis vi vil vente 20 år, så kan det lade sig gøre"

    Den lader vi lige stå et øjeblik. Tænk over det. Vil nu give ham ret i, at man godt kan synes huse for tiden ikke har en vildt høj pris, men det er naturligvis relativt. Hvis man skulle spare 100% op inden køb, er det klart det ville tage længe. Det er en skør tankegang, at ikke engang et hus må der lånes til, Exp.

    Men derimod at spare 10-30% op, det kunne man jo godt. 150-450.000 kr. Ville gøre en stor forskel og ikke tage mere end 2-5 års tid.

    #177466
    AnonymForfatter

    Exeel, det der er min pointe er blot, at huspriserne faktisk er høje sammenlignet med en ellers pæn løn som han og hustruen får. Det er faktisk lidt absurd at man skal spare op i 20+ år, inkl forrentning af de penge i mellemtiden for at være istand til at købe et hus der lidt afhængigt af område m.v rammer lidt under middel med hårde kontanter og ikke gældspenge. Boligerne er kun relativt billigere i forhold til de ‘vanvittige’ priser på boblens top, men stadig over betalingsevnen for alm. indkomst.

    Og ja, for at vende tilbage til det oprindelige emne så er problemet naturligvis at de ikke selv kommer med en ordentlig pose penge så de bliver et aktiv for banken/realkreditten istedet for et passiv. Sidstnævnte har de lige i overkanten af og formodentligt også udsigt til faldende priser fremover derfor de skarpere krav så de kan bevare pantets værdi indenfor lånerammen de giver, så kassen er mere eller mindre lukket.

    Skoulsen, det er selvfølgelig min personlige og subjektive mening, men jeg tror du vil være glad for om 2 år, at du fik et nej til at låne det du ville nu. Du kan selv komme med en opsparing og købe det relativt billigere end nuværende niveau hvilket vil spare jer for et par årslønninger i renters rente, alene.

    #177472
    MichaelForfatter

    Vi har begge stabil økonomi uden nogle lån eller anden gæld. Men I har heller ingen opsparing og der er ikke mange banker der er glade for at låne ud til mennesker der bruger hver en krone hver eneste måned hvilket I jo gør. Etablér en opsparing – den behøver ikke være enorm (måske 100.000 kr) og gå så til banken igen. Så har I vist at I kan leve forsvarligt og så bliver det meget lettere at låne.

    #177476
    HalliHalloForfatter

    Så er der andre der har oplevet at bankerne har lukket for kassen?
    Vi har begge stabil økonomi uden nogle lån eller anden gæld.

    For mig ville det være mere interessant at vide eller få oplyst, hvad hans opsøgende banker har meddelt ham vedr. muligheden for at købe fast ejendom på sigt.

    Alt andet er jo kun ligesom at deltage i en gættekonkurrence, som ikke er særligt nyttefuldt.

    Mit råd til alle fremtidige huskøbere: Spar op så I har 20% af handelsprisen samt til omkostningerne til berigtigelse af købet.

    Således bliver man stort set uafhængig af bankerne og deres ret høje lånerenter, især p.t.

    #177490
    AnonymForfatter

    Altså min egen bank siger vi skal sælge begge vores biler og finde et arbejde tæt på så vi kan cykle. (jeg har 35km og kæresten 25km på arbejde). Men med de tider vi har nu, er det ikke til bare lige og skifte arbejde, og vi er begge glade for vores jobs.
    Og de biler vi har er ikke luksus biler – Tværtimod 🙂
    Så prøvede hun for sjov og lave en udregning hvor begge vores biler ikke ved med i regnestykket. Så kunne vi låne 1.050.000 – Hvilket jo heller ikke er realistisk og finde en ejendom for inde i byen. (som jo ville blive aktuelt hvis vi skulle cykle).

    Vi søger en lille ejendom i en mindre by.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 46 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.