Rente stigning Boligkredit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92408
    AnonymForfatter

    Hej folkens
    Vi har boligkredit hos BRFkredit bank og betaler pt. 5,978% i rente.
    Vi har en boligkredit på 95% lånegrænse.

    Jeg noteret mig i dag at, de hæver renten med 0,5% fra 20. okt. sådan så vores fremtidige rente er 6,478%

    Hvordan er det andre steder derude?
    hvad betaler I forskellige i Boligkredit rente?
    (vel og mærke at I har en boligkredit og at lånegrænse er på over 80%)

    Det er nu ikke fordi jeg skal går i selvsving sådan som verden er, men vil da lige høre om hvad andre betaler, for at kan danne mig et indtryk af situationen.

    vh
    Max

    #175550
    HJLForfatter

    Hej med dig.

    Jeg ved ikke ret meget om renten på boligkreditter. Danske Bank som vi har tilbyder det åbenbart helst ikke. Vi fik det i hvert fald ikke tilbudt.

    Vores bank har også anonceret at de sætter vores rente op med 0,5 % pr. 20 Oktober.

    Hvad vi andre betaler i rente kan du ikke bruge til ret meget andet end at blive missundelig/glad.

    Så hvis du vil blive glad siger jeg 9 % og hvis du vil blive missundelig siger jeg 3 %

    Fakta er, at den rente afhænger af forskellige faktorer ud over belåningsgrænsen.

    Du må selv søge i mybankers rente register eller hvis du skal have det hele med gå ind på diverse bankers hjemmesider eller endnu bedre besøge dem for et tilbud.

    Men grundlæggende lyder din rente da veldig fin når den er som en kassekredit.

    Hvis du ikke har ret mange forretninger med din bank ud over dette lån så lyder det imponerende.

    Jeg er glad for mit almindelige boliglån i Danske Bank fordi vi får samme rente på vores opsparingskonto som vi betaler for vores boliglån. Oplysninger om vores rente kan du ikke bruge til noget som helst, da du ikke vil kende alle de bagvedliggende faktorer. Det jeg gør når jeg er i tvivl om vores rente det er at jeg sammenligner med Nordea som jo har faste satser 😉

    Mvh HJL

    #175556
    AnonymForfatter

    Så er du sluppet billigt…. Jeg har Jyske Bank, og er sat op til 9,2 % som man så selv kan aflæse på kontoudskrift, ikke noget med at informere særskilt om det. Banken har fuld sikkerhed for lånet, så til den rente, gælder det vist bare om at afvikle i en fart.

    #175558
    HJLForfatter

    Fuld sikkerhed uden værdi = ingen reel sikkerhed. Blot en tanke!

    Banken har også fuld sikkerhed i vores hus men da banken ikke tæller sikkerhed ud over 80 % for noget har det reeelt ingen værdi før vi får afdraget på kreditforeningen eller huset stiger i værdi og ingen af delene kommer til at ske de næste par år.

    #175586
    peter holm larsenForfatter

    Hej Max,

    De fleste banker varsler at renten sættes op med ca. 0,5 % – så din bank er ingen undtagelse.

    Vi betaler selv pt. 5,6 % i rente af vores kredit og den stiger også snart med 0,5 %

    Selvfølgelig afhænger renten af flere forhold men at sige man ikke kan bruge oplysninger fra andre mener jeg ikke er helt korrekt – da det jo giver et niveau for renteniveauet – men mindre låntageren har helt specielle engagementer.

    Og vil våge lidt over for HJL udsagn – “Hvad vi andre betaler i rente kan du ikke bruge til ret meget andet end at blive missundelig/glad. Så hvis du vil blive glad siger jeg 9 % og hvis du vil blive missundelig siger jeg 3 %" – “Jeg bliver ikke missundelig hvis du siger 3 % – jeg bliver nok i stedet mistroisk for om at du ikke blot lyver".

    Så renten på 5,978% er så høj en rente i forhold til andre banker – men er da generelt ved at blive en høj realrente – men det skyldes jo langt hen af vejen den finasnielle uro.

    Så tror ikke du kan få lånet med meget billigere – i den økonomiske situation vi er i fortiden – desværre.

    #175596
    AnonymForfatter

    tak for jeres svar.

    @HJL: ja vi bruger denne boligkredit som kassekredit på huset og sådan set også alt mulig andet, hvis der er behov/nødvendighed for det.
    Vi har ikke andre forretninger (lån) end det.
    ALtså vi har RK lån, men det er jo RK med fast rent så den skænker vi ikke en tanke, den får stille og rolig lov til at blive afviklet.
    Vi har begge solid fod på økonomien, hvorfor denne form for Kassekredit er den optimale for os, Vi bruger simpelthen det vi har.

    Men som Peter er inde på, så er det nok den møg situation hele verden er i fortiden.
    Vores lån er så heller ikke speciel gammel, er lige ved at være et år, men i og med vi bruger den som vi gør vil vi ikke skifte kassekredit funktionen. (altså ved at omlægge til et andet form for lån).

    /Max

    #175624
    HJLForfatter

    Rettelse til Peter Holm Larsens kommentering af mit indlæg:

    Jeg har ikke skrevet at man ikke kan bruge den information til noget. Man kan bruge det til at blive glad/misundelig men du kan ikke bruge det til ret meget andet.

    Du ved jo ikke noget om hvor stort et engagement vi andre har i øvrigt og sådan som I har stillet det op heller ikke hvilken bank.

    Men lad os da blive i tanken. Nu er i 3 der har oplyst jeres renter:

    6,478 %
    9,2 %
    6,1 %

    Ifølge den teori Peter Holm Larsen bruger så giver dette et niveau for renteniveauet. Som så må være jeres 3 eksempler divideret med 3 eller hvad?

    Alt under 7,26 % vil da være super eller hvad?

    Hvorfor ikke komme med brugbare forslag som jeg gjorde netop at se hvad en konkurrent der rent faktisk har ens priser for alle kunder i bestemte kundegrupper som vi så kan sammenligne os med tager?

    Fordel+ kunde i Nordea betaler pt. 8 % ved ejerskifte. Er det ikke en rente der er mere relevant?

    I givet fald når I så oplyser jeres renter så burde I også oplyse jeres samlede engagement med banken og bankens navn. Ellers har vi andre jo ingen mulighed for at vurdere om vi ville kunne få den samme sats.

    Hvis jeg skal give dig et konkret råd så er det at finde din banks rentespænd på det produkt du ønsker at sammenligne og se om du i forvejen ligger helt nede i bunden. Hvis du allerede betaler den laveste rente i din bank og syntes det er for dyrt skal du som udgangspunkt finde en anden bank da det vil være svært at få banken til at gå under det spænd.

    Til Peter Holm Larsen du får lov til at blive i tanken om at jeg lyver. Hvis det er din indgangsvinkel til debatten herinde så fint med mig, men forvent ikke at jeg gider at kommentere på den slags en anden gang. Jeg går kun op i det faglige frem for at beskylde andre for at lyve. Du kan nok selv tænke dig frem til hvem der betaler omkring 3 % i rente på deres lån i banken…

    #175626
    HJLForfatter

    Hans Peter Christensen Direktør for Uvildige.dk deltager nu og da her på debatten kan jeg se. På deres hjemmeside kan man tage en test. Den syntes jeg faktisk er meget relevant i en debat som den vi har her.

    Hvor god en kunde er du i grunden?

    Prøv dette link og giv os den oplysning når renten skal vurderes og sammenlignes med andres:

    http://www.uvildige.dk/oekonomitest.aspx

    Jeg tog lige testen hurtigt og vil da informere om at vores økonomi blev scoret til 44.

    Formuen er fin, alderen taget i betragtning. Karakter 8
    Gælden er fornuftig i forhold til indkomsten. 7
    Gælden er fornuftig i forhold til formuen. 4
    Rådighedsbeløbet er fint i forhold til anbefalingen. 6
    Husstandes er ud fra forretningsomfang mv. en meget attraktiv kunde. 19

    #175630
    testForfatter

    2,2% er det også lyv?

    #175640
    peter holm larsenForfatter

    Nej en rente på 2,2% eller 3% behøver som ikke være lyv – men vil normalt enten være lyy eller lån der ikke er optaget på almengældende betingelser og som oftest kun stilles til rådighed for en snæver kreds af personer med tilknytning til et fællesskab f.x. arbejdsplads eller lignede. Vi meget gerne høre i hvertfald de 2 personer der har lån til 2,2% og 3% hvor de har disse lån og om de er optaget på helt almindelige markedsvilkår.

    Jeg har selv to lån med en rente på hhv. 2,00% og 2,50% lån – men det er lån som ikke er alment tilgældenlige for offentligheden. Så derfor ikke så relevante at nævne i dette forrum – synes jeg.

    Men hvis I kan vise mig, hvor renten på et lån er 2,2% eller 3% på alment tilgængelige lån – ja så skal jeg nok undskylde mange gange – for min “misto" om at de rentesatser kunne være løgn.

    Hvis man ikke kunne bruge hvad andre betaler i rente – så havde en sammenligning som MYbanker laver over renter på udlån jo heller ikke meget værdi. Så selv om det ikke er en åbenbaring af vide hvad andre betaler i rente – så er det ikke nødvendigvis en helt værdiløs viden – for bankkunderne i hvertfald – det er i hvertfald min holdning – om man så er enig heri eller ej.

    Man lad so nu se, om jeg skal komme med en undskyldning – for at selv stor fortaler for et højt faglig niveau herinde på debatten. Så det ville ikke skorte på en undskyldning fra min side – det lover jeg til gengæld.

    #175652
    HJLForfatter

    Hej igen.

    Nu har jeg vidst på intet tidspunkt skrevet at det var alment tilgængeligt det lån jeg har. Min udmelding om at jeg rent faktisk har et lån på 3 % kom jo kun fordi du kaldte mig en løgner. Min udmelding var fra start af ment som en pointe, men blev åbenbart misforstået. Så jeg vil gerne forsøge at uddybe det.

    Som service vil jeg da i denne sammenhæng gerne slå et slag for SU-lån. Er de alment tilgængelige? I så fald er der nok et par studerende der vælger at finansiere deres første bolig med lån fra SU… Hvad mon de betaler i rente?

    Jeg vil gerne pointere at Mybanker IKKE har en sammenligning over hvad andre betaler i rente. De har en oversigt over hvad de forskellige banker TILBYDER i rente lige pt. (om tjenesten så er opdateret ved jeg ikke om alle banker er repræsenteret der…-nej)

    Mybanker garantere jo heller ikke at de enkelte banker rent faktisk også giver de lave renter de reklamerer med. En vigtig detalje vil jeg mene.

    Jeg er meget interesseret i hvad andre betaler i rente, det må du endelig ikke misforstå. Min pointe er bare, at den information skal komme kort efter vedkommende har fået lånet/tilbuddet og samtidig skrev lidt om, hvor i landet de fik det (læs bank og filial) og hvordan deres forhandlingsgrundlag og forhandlingsforløb i øvrigt har været evt. vha. den test jeg før har omtalt i denne tråd… For mig at se er det en total ligegyldig information hvad andre har i rente hvis de ikke samtidig gør sig den ulejlighed også at give de sidste informationer. (dette har jeg igen bevist ved at du påstår jeg lyver hvor fakta er at det gør jeg ikke men jeg har adgang til lån på specielle vilkår).

    Min påstand 1: En bank der i den ene måned er billig på boliglån kan den næste måned ja eller dag, være dyrere evt. pga. et strategiskifte. Dyrere funding osv.

    Min påstand 2: De banker hvor den enkelte rådgiver selv skal beslutte hvad rente han/hun vil tilbyde vil over tid komme til at favorisere nogle kunder frem for andre uden reel forklaring. Hvem ved måske kan en bankrådgiver have lidt hjerte overfor kunden den enkelte dag :-O

    Jeg respektere din holdning fuldt ud, jeg vil dog opfordre alle der læser med til selv at undersøge markedet frem for at stille sig tilfreds med ja undskyld mig men de satser som tilfældige folk stemmer ind med. Folk der gang på gang blærer sig med deres rente de glemmer at fortælle om hvor lang tid siden lånet er lavet osv.

    Det jeg mener man kan bruge Mybankers oplysninger til er at indhente tilbud. De banker der står blandt de billigste vil formegentlig også tilbyde DIG de billigste renter det er dog langt fra en garanti. Jeg vil derfor igen påstå at sammenligne sig med de banker der har ens rente for alle giver mest mening.

    Ja men sådan er vi heldigvis forskellige og derfor denne dejlige tidsrøver-debat 😀

    Mit budskab kom hellere med forhandlingsfif frem for oplysninger om renter vi kun kan være missundelige på.

    Mvh HJL

    #175654
    AnonymForfatter

    Vi betaler 2.5% for Danske Prioritet Plus – et boliglån som kan sammenlignes med et Realkreditlån.

    #175658
    HJLForfatter

    Godt eksempel Fuglen.

    Jfr. Danske Banks prisliste koster et Danske Prioritet Plus nu som minimum 3,1%

    Så hvad kan en der ikke har produktet bruge den information til?

    Ud over at vide, at andre har det billigere fordi det slog til før dig og at du nok skal regne med en rentestigning såfremt de ønsker at forhøje din nuværende ordning fordi du har den på specielle/gamle vilkår.

    #175660
    testForfatter

    ja det virker som danske bank er meget intereseret i at få solide kunder. min netto gæld er på 24% af mine aktiver ikke medregnet to gældfri biler i mine aktiver. Gælden er ca. 55% at vores hustandsindtægt før skat uden pensions bidrag, bonus og børne penge.

    spørgsmål den rente der er angivet i deres beregnings eksmepler må da være inkl deres tillæg til rente på indskudsbeviser? Ellers sku der vel stå 1%, men det ville jo give en meget misvisende beregning.

    #175662
    HJLForfatter

    Test – Du kan se forklaringen her:

    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Priser-og-vilkaar/Priser/Pages/Rentesatser-paa-udlaan.aspx#danskeprioritet

    Jeg ved ikke lige hvor jeg fik de 3,1% fra 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.