Tjen penge på at låne – er det en and?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • peter holm larsenForfatter
    Indlæg
  • #92384
    peter holm larsenForfatter

    I Søndagsavisen i dag er der en artikel som beskriver hvorledes man kan tjene op til 36.000 efter skat på 5 år ved at låne 1.000.000 kr. i sin ejendom og placere det i et pengeinstitut med en binding på 5 år.

    Synes ikke jeg på nogen måde kan komme frem til noget der bare ligner dette beløb, med mindre man ikke er skattepligtig. Man i bedste fald komme op på omkring en 10.000 kr. og der er jo en del vej så til 36.000 kr.

    Er der nogle her på dette forum, der kan komme frem til en sådan gevinst – vil jeg gerne se beregingen – beregningerne skulle efter sigende være understøttet af partner Morten Westergaard fra Mybanker.dk

    Håber nogle brugere eller Mybanker.dk vil lægge beregnignerne frem.

    #175274
    JydenForfatter

    Direkte beregninger har jeg ikke set, men Mybankers nyhedsbrev af 28.sept. løfter lidt af sløret. Hvis ikke du har fået nyhedsbrevet, så klik på det i vestre side.

    #175276
    AnonymForfatter

    Ideen er meget god, da man kan få bedre rente ved at binde pengene i 3 eller 5 år end det koster st låne ved f3 eller f5… Mybanker glemmer dog væsentlige ting i artiklen; gebyrer til stat og bank… Det kan altså blive et temmelig højt beløb… Det beløb, som man får i merrente, skal man huske er skattepligtigt. Derudover kan der komme betydelige omkostninger, hvis man pludselig skal indfri lån og opsige indlån… Kurstab og dekort har mybanker heller ikke beskrevet i artiklen… Mit råd er, at man tænker sig rigtig godt om, inden man laver denne “finte"…. Det ser bedre ud på papiret, end det i virkeligheden er….

    #175278
    AnonymForfatter

    Har egentlig også meget svært ved at udregne samme gevinst som beskrevet i Nyhedsbrevet, men er dog meget modtagelig hvis der er nogen der kan belyse denne forholdsvis " store gevinst".

    V.H.
    Bo

    #175282
    AnonymForfatter

    Uden at have læst artiklen vil jeg nedenstående lave en lille udregning a la “Ebberød bank"

    Forudsætninger:

    Aktiver: 1,5 mio kr. i FIH 3år til 3,75 % ( ægtefæller => 2 gange 100.000 euro)
    Passiver: 1,5 mio kr. Realkredit Danmark F3 = 2,2% (med bidrag før skat)

    Rentedifference = 1,55 %

    1.500.000 gange 0,0155 = 23.250 kr. (før skat) => ca. efter skat 14500 kr. (23.250 x 0,63)

    14.500 i tre år = ca. 43.000 kr.

    Ved godt ovenstående beregning er mange skattemæssige forudsætninger – eksempelvis at renten på FIH opsparingen tilskrives hvert år ikke kun i det sidste år.

    Men kunne formode at det var noget i denne retning artikler hentyder til.

    Jeg har selv udnyttet denne rentearbitrage i nogle år. – Lidt en hobby 🙂

    #175304
    HalliHalloForfatter

    Man bør ikke lave en sådan artikel med så mange ubekendte, hvor man står tilbage med 100 andre spørgsmål.

    Der burde fremgå mange flere oplysninger som f.eks:

    – at man skal have en gældefri ejendom på vel over 1 million
    – hvor høj bidragssaten er
    – at bidragssatsen stiger pr. 1.1.2012
    – hvad tinglysningsomk. udgør
    – etablingsomk. til kreditforeningen m.v.

    Alt i alt burde der være lavet et regneeksempel, hvor forudsætningerne klart fremgik.

    Men Morten Westergaard har fået sit navn i avisen, det er selvfølgeligt også vigtigt.

    #175308
    peter holm larsenForfatter

    Der er naturligvis mange spørgsmål man skan stille – men har ikke set nyhedsbrevet og ved ikke hvor man kan finde det – men jeg formoder da at Morten Westergaard, har forudsat at man har et gældsfrit hus, at man betaler laveste bidragssats i realkreditinstituttet, baseret på de kendte bidragssatser dvs. en belåning under 40%, et omkostninger til etablering af lån til bank samt tilglysningsomkostninger mv. er indregnet samt et det er en person der er skattepligtig til Danmark og har en marginalskat på renter på ca. 33% at formuen ved lånet kan placeres i et pengeinstitut til en rente der er garanteret i 3 eller 5 år.

    Det er vel de mest forventelig forudsætninger – eller er der nogle af disse forudsætninger der afviger Morten Westergaard?

    Men kan så – åbenbart heller ikke som jeg andre får det til at hænge sammen.

    #175312
    JydenForfatter

    Forsiden på mybanker.dk. Den blå kasse øverst til venstre. Tidligere nyhedsbreve

    #175316
    AnonymForfatter

    Tja, det er vel derfor danske banker køber flexobligationer og presser renten ned. Så får de billig funding igennem kunderne og realkreditten. Man presser godt nok citronen for at holde sig selv i live.

    #175318
    AnonymForfatter

    Ja,

    Problemet er bare at det kan bankerne snart ikke mere.

    Der er nok også en grænse for hvor mange statsobligationer Danmark kan sælge for at holde bankerne i live.

    #175320
    AnonymForfatter

    Det vil vel vise sig om de kan. De holder op med at købe dem før eller siden uanset, det er en ret dårlig investering med den forrentning og man mister penge på at købe dem efter inflation. Så bli’r det ikke sjovt at være flex’er længere. Håber sgu’ ikke folk bruger ‘overskuddet’ på tant og fjas så får de sig en grim overraskelse om et par år.

    Men nu forstår jeg da hvorfor pokker bankerne køber obligationer til en lavere rente end de selv giver i indlån. Det giver faktisk god mening finanskrisen taget i betragtning og er en fornuftig måde at løse et så stort systemisk solvens problem på.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.