50% prisstigning på bidragssats realkreditlån!!!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • KalleKagenForfatter
    Indlæg
  • #92265
    KalleKagenForfatter

    Ville lige dele en træls oplevelse: Jeg har for nylig optaget et fastforrentet 3% reaklreditlån i RD med en løbetid på 10 år. Hovedstolen er kun på kr. 250.000, så de mdl. afdrag er realtivt beskedne, og bidragssatsen har “kun" været på ca. kr. 45 pr. måned. Stor var overraskelsen derfor da jeg for nylig modtog brev fra RD om, at de nu sætter prisen på bidragssatsen op pga. for ringe indtjening. Den beregnes fortsat som en % del af lånebeløbet, men fremover med et årligt minimumsbeløb på kr. 800. Det betyder i runde tal en prisstigning på 50% for mit vedkommende. Jeg har kontaktet RD og brokket mig, men de oplyser blot at det er der ikke noget at gøre ved, og de forhandler ikke individuelle bidragssatser. Det kan man da kalde røveri ved højlys dag.

    #173842
    AnonymForfatter

    RD har mig bekendt igennem flere år haft et minimumsbidrag på 800,- årligt.

    Hvilket også fremgår af deres prisliste.

    Det samme gør sig gældende hos de fleste andre realkreditselskaber.

    #173848
    OBSForfatter

    Minimumsbidraget har ganske rigtigt været fast praktisk hos RD i flere år så intet nyt under solen der.

    #173866
    thsvForfatter

    Som sædvanligt ved debattørerne ikke havd de udtaler sig om!

    For før omlægningen gav de månedlige betalinger på adm.bidraget, osse til under 800 kr årligt, da bidraget først blev beregnet, og derefter blev rabatten givet. Dog kunne bidraget ikke blive negativt!

    “Når du betaler hver måned, giver vi dig til gengæld rabat på bidraget. Rabatten på bidraget kan dog ikke blive større end det ordinære bidrag."

    Står i RDs forretningsbestemmelser (og tidligere i prisbladet).

    I det gamle Prisblad, gældende til 31/12-2011:
    “Bidragsrabat
    Hvis du indgår aftale om at afvikle lånet med 12 terminsydelser om året, giver Realkredit Danmark rabat på bidraget efter betingelserne i Låntyper og forretningsbetingelser. Rabatten er for tiden 0,8671 % af terminsydelsen på et lån med 4 kreditorterminer, hvis obligationerne, der er udstedt, har 1 eller 4 kreditorterminer."

    #173876
    AnonymForfatter

    Til Thsv:

    Vil du venligst uddybe hvad forkert der er i mit svar!

    Minimumsbidraget er 800,- hos RD – også efter deres prisregulering gældende fra 01.01.12.

    Derudover ændres satsen for belåning under 40% til 0,40%, og for belåning på 40-80% til 0,95%. (en stigning på 0,10%)

    Og ja der gives rabat for månedlig betaling – men det ændrer ikke en pind ved at den månedlige betaling fra 01.01.12 stiger!

    #173880
    AnonymForfatter

    I spørgerens tilfælde med et mindre lån hvor den årlige bidragsats ikke overstiger den fastsatte minimumsgrænse på 800,- vil der altså ingen ændring ske.

    Men kunder med et størrer lån vil altså fra 2012 få en bidragsstigning på 0,10%.

    Og da ændringerne er varslet 4 måneder før med baggrund i højere udgifter til anskaffelse af kapital, kan jeg absolut ikke se det er tyveri ved højlys dag!

    #173884
    thsvForfatter

    Ja, fremadrettet er minimumsbidraget på 800 kr om året.
    Hidtil er adm.bidraget blevet beregnet, hvorefter der gives rabat for månedlig betaling.
    Ved et lille lån er adm.bidraget på de 800 kr minus rabatten for de mdl. betalinger, hvor det fremover er de 800 kr efter rabatten, da rabatten gives som en fast sats istedet for en procent af den ydelse, man forudbetaler.

    Trådstarter skriver jo omhyggeligt at der betales 45 kr om måneden, altså 540 kr om året, og dermed under de 800 kr.

    #173886
    AnonymForfatter

    Jeg synes, stigningen i bidragssats er lidt interessant set i lyset af, at realkreditforeningerne altid har hævdet, at det ikke kunne lade sig gøre at sætte bidragssatsen ned, selv om der var afdraget på lånet i 15 år og belåningsgraden derfor var ændret. For at få en lavere bidragssats var det nødvendigt at omlægge lånet med deraf følgende omkostninger. Men det er åbenbart ikke noget problem at sætte satsen op!

    #173890
    KalleKagenForfatter

    Ja, jeg oplever en prisstigning på ca. 50% – uden at kunne gøre noget ved det. RD har bekræftet prisstigningen og faktisk også beklaget den, men oplyser samtidig at de ikke kan gøre noget ved det. Jeg synes prisstigningen er helt og aldeles urimelig – heraf min ytring.

    #173894
    testForfatter

    Ja tove. Man bør overveje om ikke i områder hvor der realset ikke er fri konkurrence bør være mere beskyttelse af forbrugerne. Der er efter min mening ikke rimeligt at man kan hæve bidragssatsen for eksisterende lån. Nu vel der er en risko for at det grundlæggende bliver dyre for realkredit institutionerne men de er nærmeste til at tag og bedømme den risiko.

    #173896
    AnonymForfatter

    Nu har jeg fulgt denne tråd, og undrer mig over ingen kommenterer på, hvordan 250.000 kr kan afdrages med 45 kr månedligt. Selvom det så er 30 år til 3 procent rente, er ydelsen over 1.000 kr :S

    #173898
    thsvForfatter

    Hvor er det sørgeligt, at du ikke kan læse!
    Det er jo adm.bidraget du kommenterer på.

    Ydelsen på 250.000 kr ved 3% over 10 år vil udgøre 2.420 kr, og rabatten på bidraget derfor lidt over 21 kr pr. måned efter de gamle regler. Det passer osse med mindstrebidrag på de 800 kr om året eller 66,67 kr pr. måned minus de 21,10 kr giver 45,57 kr i adm.bidrag hver måned.

    #173900
    AnonymForfatter

    Ja, hvor er det da bare sørgeligt, jeg er også meget, meget trist over situationen! Øh? 🙂

    Der står ingen steder i hans øverste post, omkring der hvor han nævner de 45 kr, at det er admin. bidrag. Der står bare bidragssatsen. Det vidste jeg ikke betød adm. bidrag, men det er åbenbart en selvfølge!!!

    #173906
    testForfatter

    Øh du tror bidragssat er summen af afdrag og rente? Hvad er ydelse? Nej der er måske en grund til at ingen før dig har kommenteret på det. 🙂

    Synes det er synd hvis toves pointe dør. Synes hun har ganske ret.

    #173912
    thsvForfatter

    1) ikke korrekt!
    Stiger jo fra 540 kr om året til mindst 800 kr fremover, som jeg har dokumenteret, og som trådstarter jo selv skriver.

    2) heller ikke korrekt, stigningen er højere, da der heller ikke gives rabat for månedlige betalinger i bidraget fremover, læs de 2 prisblade og forstå forskellen.
    Der står noget med 0,867..% rabat i det gamle prisblad, hvor rabatten nu er inkl. i bidraget.

    Jeg syntes egentligt at det er tyveri, når det osse gælder bestående lån, da man måske har valgt RD pga. deres bidragsstruktur, da specielt rabatten ved mdl.betaling var fordelagtigt til sidst i lånefroløbet, hvor bidraget kunne komme under de 800 kr.

    For et lån på 800.000 kr 40% var bidraget førhen 0,3% ved kvartårlige betalinger, og 0,257% i følge Mybanker ved et lån med månedlige betalinger og afdrag.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.