Pengeplan fra Sydbank

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • San FranciscoForfatter
    Indlæg
  • #92189
    San FranciscoForfatter

    Hej i sommerlandet!
    Er der nogen der vil dele deres erfaringer med Sydbanks Pengeplan?
    Jeg er nysgerrig for at vide:
    1. om afkastet er fornuftigt i forhold til traditionelle indlånskonti (banken siger 3 til 6,5% alt efter risikovillighed)
    2. er indestående omfattet af statens indlånsgaranti på 750000?
    3. andre erfaringer og tanker som er værd at dele

    Tak på forhånd
    SF.

    #172448
    AnonymForfatter

    1. Det er svært at sige uden at kende risiko profilen ved det og horisonten, 3% er mindre end det er muligt at få på en indlånskonto med 3 eller 4 års binding.
    2. De skriver på deres hjemmeside at det er en investerings i værdipapirer så nej det er ikke omfattet af indlåns garantien. Dog hvis det er investering i værdipapirer der foretages så bliver disse ikke tabt ved en eventuel konkurs i banken da du ejer papirerne banken opbevarer den bare i en boks for dig. Ved dog ikke hvordan det er med tilgængelighed under en konkurs og hvor længe det tager at flytte depot indholdet til en anden bank.
    3. Da det er værdipapirer (aktier og obligationer) er der INGEN garanti for et positivt afkast. risikoen for at tabe penge er nok beskeden ved den lave risiko profil men selv en 0.000001% risiko for at tabe alle pengene er jo stadig en mulighed hvis det hele går galt. Grækenland går konkurs or hiver EU med i faldet eller lignende.

    #172452
    Mor51Forfatter

    Jeg synes også, at det ser ud til at kunne blive en dyr omgang i gebyrer. Under punktet “Pris" står der:

    Årligt gebyr 6% af positivt afkast, dog minimum 500 kr.
    Handelsomkostninger: 29 kr. pr. værdipapirhandel + almindeligt depotgebyr. Se Sydbank prisliste på sydbank.dk

    Det, der mest vækker mine alarmklokker, er gebyret på 29 kr. pr. værdipapirhandel. I teorien kan Sydbanks ansatte jo sidde og handle værdipapirer for dine penge hele dagen. Så vidt jeg kan se, er der ihvertfald ingen begrænsninger for mængden af handler som alle udløser et gebyr på 29 kr. til dig. Jeg ville ikke bryde mig om et sådant (fuldstændig uforudsigeligt) gebyr.

    Desuden har jeg lige kigget lidt på Sydbanks hjemmeside for at finde depotgebyret, men indtil videre er det ikke lykkedes mig at finde det, og det er vel heller ikke gode tegn, at det er så svært.

    #172502
    San FranciscoForfatter

    Tak for gode svar og NB’er. Hører gerne mere fra andre med erfaringer og generelle input.

    #216900
    Birgit IbsenForfatter

    en sen kommentar 20.11.15
    vi har som Privat Banking kunder, været med i Pengeplan siden 2012 , med investeringsbeviser i 10 stk Sydinvest afdelinger som alle havde positive afkast , i 2013, i 2014 (vi opnåede -omkostninger afkast 3-4%) , indtil april 2015,var afkastet +20%, men således ophørte medvinden for alle vore investeringbeviser i Sydinvest , vi spurgte ind til Pengeplan rådgiver om ændringer af
    portofølgen for reducering af fortsatte tab.
    Herved viste Pengeplan v Rådgiver fra sin skræmmende side.
    “vi kunne alene få indflydelse ved at opsige Pengeplan og afregne alle omkostninger til Sydbank"
    Vi trådte vande til trods for daglige tab på investeringsbeviserne , lørdag før Black Monday august , hvor vi opsagde Pengeplan
    Sydbank havde mærkværdigvis ikke modtaget opsigelsen, men senere fundet denne.
    Alt dette resultere i at Sydbank opkrævede os 4.400 kr for Pengeplan`s administration, til trods for at vi Black Monday var
    i negativ afkast med 2%
    Så vogt Jer !! (tilbud ved: Underholdning,Guldkort,Pengepleje,Fordele Goder) får i som naive modtagere, lov til at betale dyrt senere.

    BI

    #216914
    HalliHalloForfatter

    Birgit Ibsen, vil det sige at I er blevet snydt og bedraget af Sydbank og Sydinvest, hvilket jeg har svært ved at forestille mig.

    Er nemlig ikke helt nemt at udlede af din tekst hvad du mener, måske du kan uddybe lidt…….

    Er “privatbanking"ikke for kunder med større formuer? For så køber man vel ikke investeringsbeviser?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.