Bank med Hjerte – Fairtrade konto rente ændring

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #172420
    AnonymForfatter

    En rente på 2,05% på en konto uden binding var nu også en urealitisk gavmild rente, som ingen andre pengeinstitutter, mig bekendt, har kunnet matche.

    Renten på 1,05% på en konto uden binding er stadig en okay rente, som er bedre end de fleste banker.

    Danske Bank har en rente på 1,375% på Danske Netopsparing, som også er uden binding. Men ulempen ved denne konto er, at saldoen ikke forrentes i de måneder, hvor man hæver.

    Det der vel bedst kan betale sig lige nu, hvis man har nogle penge som man sandsynligvis ikke skal bruge de næste 3 år (men hvor man dog ikke er sikker), det er at indskyde pengene på en højrentekonto med binding og så betale rentedekorten hvis det alligevel viser sig man skal bruge pengene.

    Vi må bare erkende, at man bare ikke får en god rente på konti helt uden binding.

    #172440
    Mor51Forfatter

    For nogle år siden oprettede jeg en konto hos BRFkredit Bank, da de på det tidspunkt havde den højeste indlånsrente uden binding. Siden faldt renten, og jeg skiftede til “Bank med hjerte" men uden at opsige kontoen i BRF. Nu kan jeg jo så via netbank flytte pengene tilbage til BRF og få 1,30%, når vi nærmer os 1. august. Dog ikke alle pengene, for jeg har hørt, at banker kan lukke kontoen, hvis der står mindre end 100 kr. på den. Derfor lader jeg altid ca. 1000 kr. stå, hvis jeg ønsker at beholde kontoen. Min mand og jeg har også konti i 3 andre banker i Danmark og en i Tyskland, hvor vi bor. Det koster jo kun noget der, hvor man har visa/dankort i form af det årlige gebyr på 150 kr.

    Men er der nogen, der ved, om det er rigtigt, at en bank kan finde på at lukke kontoen, hvis den er inaktiv, og/eller der står et “for lille" beløb på den?

    P.S. Jeg lurer dog stadig lidt på Helgenæs Sparekasse. Er der ikke nogen, der kan sige noget (positivt eller negativt) om den?

    #172442
    AnonymForfatter

    Det er en ekstremt lille sparekasse, som har en egenkapital på 5,1 mio. kr. og et udlån på 33,1 mio. kr. samt et indlån på 86,2 mio. kr. 95% af kunderne er privatkunder.

    Der er formentlig ikke en vanvittig stor risiko ved sparekassen, men personligt ville jeg nok ikke købe garantkapital i nogen sparekasse.

    Man kan også sige, at med en egenkapital på kun 5 mio. kr skal der ikke gå meget galt før egenkapitalen er borte. Har man fx en boligejer der går ned et tab på 1 mio. kr på huset, så er 1/5 af egenkapitalen væk. Men omvendt, så har man vel en rimelig føling med de få kunder sparekassen har.

    #172444
    KrisserForfatter

    Bemærk, at du ikke kan kræve garantbeviserne indløst. De 10 000 kroner må derfor anses for at være tabt (pånær renten).

    Med en kapital på 250 000 kroner, hvor renten på garantkapitalen på de 10 000 kroner er 4,75 pct og renten på resten er 2,25 pct, vil der først være breakeven efter cirka fire år, sammenlignet med en almindelig rente på 1,375 pct.

    Simpel regning – udled x for ligningen 10 000 * 1,0475^x + 240 000 * 1,0225^x – 10 000 = 250 000 * 1,01375^x.

    #172446
    Mor51Forfatter

    Jeg er helt klar over, at garantkapitalen er risikabel, men mon ikke det trods alt er lidt for pessimistisk på forhånd at anse den for at være tabt. På hjemmesiden for Helgenæs Sparekasse står der under punktet “Overdragelse og opsigelse" at
    “…Garantbeviset kan opsiges til indløsning under iagttagelse af vedtægternes bestemmelser."
    Og under “Vedtægter" 3.5 står der
    “Sparekassen er kun berettiget til at indløse garantkapital,
    – såfremt antallet af stemmer ikke dermed bringes under 75
    – såfremt garantkapitalen ikke bliver mindre end 1,5 mio kr.
    – såfremt sparekassens basiskapital ikke bliver mindre end kapitalkravet i henhold til lov om finansiel virksomhed.

    Det tolker jeg på den måde, at man har gode muligheder for at få indløst sin garantkapital, hvis sparekassen overlever og kører videre på en sund måde.

    Meen, der er jo også den nærliggende tanke, at sparekassen tilbyder den høje rente, fordi den er lidt desperat efter ny kapital, så jeg tror alligevel ikke, at jeg tager chancen.

    Med hensyn til mit andet spørgsmål ovenfor angående lukning af en konto fra bankens side p.g.a. inaktivitet og et for lille indestående, er der så ikke nogen, der har et bud på det?

    #172482
    HalliHalloForfatter

    Ja, det er banken i sin gode ret til. Jeg havde selv engang en lønkonto i AL med dankort etc, som de valgte at lukke, da der ikke havde været bevægelser på den i gennem vist 1 år. Jeg opdagede det først efter flere år, at den var opgjort, men så var jeg fri for selv at gøre det. Der stod 3,75 kr. på kontoen, og jeg valgte ikke at kræve pengene overført til anden konto, men de er nok gået ind på en fejlkonto eller korrektionskonto.

    Jeg tror dog at det er sjældent at de gør det, er det enren indlånskonto uden kredit i form at Dankort eller lignende, så tror jeg dog ikke at de vil gøre det.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.