Selvbestaltede bankfridage

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #92126
    JydenForfatter

    I går den 3. juni havde vi så en selvbestaltet bankfridag, og bankerne holdt lukket mens erhvervsliv og butikker holdt åben. Skidt så med at bankerne har lukket, men at man også lukker for at der kan foretages overførsler via netbanken, synes ingen steder at høre hjemme. Selvom der er fysisk lukket, kan man vel godt lade sine datacentraler lave overførsler og foretage sumclearing som på en normal fredag.
    Jeg har set i den nye udgave af “Finansiel Stabilitet" som Nationalbanken lige har udgivet, at den kundefjendske organisation Finansrådet også har stukket en kæp i hjulet for et arbejde der i dagligdagen skulle sikre hurtigere pengeoverførsler end på den måde det foregår i øjeblikket. Det er jo fantastsk at staten og dermed kunderne skal være med til at redde bankvæsenet via forskellige pakker, og så tror man i Finansrådet og bankerne at man bare kan opføre sig som man har lyst til.

    #171444
    JydenForfatter

    I Jyllands Postens erhvervstillæg for lørdag den 4.juni 2011 (papirudgaven) er der en større artikel “Betalinger skal gå hurtigere". Heri siger direktør i Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl b.a. “Sandheden er, at bankerne tjener fedt på at holde forbrugernes og virksomhedernes penge i en slags limbo flere dage og over weekender og helligdage"

    Markedsdirektør i Dansk erhverv kalder det problematisk.

    Endvidere er der noget på FinansWatch for dem der har adgang til denne side.

    #171448
    AnonymForfatter

    Hvis det kan hjælpe på din ophidselse, kan jeg fortælle dig, at bankernes datacentre har “åben" den pågældende fredag, og alle er på arbejde. Det er kun filialerne der holder lukket.
    I datacentrene arbejder de på opdatering og vedligehold af de centrale, og decentrale systemer, og denne “lange weekend" er en af de mest travle og stressede tider for driftsfolkene.
    Hvis (eller når) en opdatering fejler, har de kun ganske kort tid til at få den til at køre igen. Alt skal jo igen fungere problemfrit om mandagen. Og kontoopdateringerne skal jo også klares som normalt, inden mandag.

    #171568
    pppedeForfatter

    Må bankerne nu heller ikke selv bestemme lukkedage?

    #171578
    AnonymForfatter

    Jyden har da ret i bund og grund, det er jo ikke et frit valg længere om man vil have noget med banken og gøre, man kan intet i dag hvis man ikke har Nem Id osv. som sjovt nok ikke er spor nemt, men også så noget som at betale regninger er umugligt hvis man ikke vil ligge en miilion hos post Danmark om året, er i ikke bare under underdanige lønslaver der acceptere hvad som helst det bilver smidt i hovet, i tabt dansk heden, væk med al krtisk tankegang som ellers har været en styrke hvor danske borgere før holdt stand mod autoriteter så vel givne som selvbestaltede. (hvem er iøvrigt den person der altid ændre navn men som skriver i HELT samme stil, det er ved at blive lidt trivielt med de tamme forsvar hver gang der er noget oprigtig kritik.)

    #171624
    JydenForfatter

    Det kommer sandelig an på hvad du mener med åben. Man kunne godt lægge betalinger ind, men det blev først ekspederet om mandagen.
    Det duer jo ikke at bankerne laver deres egne “regler for fridage og åbenholdelse" med den integrerede del af samfundet de er, så jeg mener faktisk ikke at de selv skal have lov og bestmme om de vil have lukket, når de ikke selv kan administrere det på en ordenlig måde.

    Prøv også at læs i Nationalbankens bog “Finansiel Stabilitet" om den kritik der er af bankerne i forbindelse med overførsler, den kommer jo nok ikke helt ubegrundet.

    Men det kunne jo være man bare skulle slå bankerne ihjel hvis de ikke kan klare sig,(istedet for at give dem den ene bankpakke efter den anden) som jeg ser Finansrådet mener landmændene skal gøre med dyrene, hvis ikke de kan klare skærene.

    #171626
    AnonymForfatter

    Det er jo nok mest et spørgsmål om indstilling.
    Nogle ønsker stram regulering af alle livets forhold, mens andre ønsker størst mulig personlig frihed, og personligt ansvar.
    De første har haft gyldne år her i danmark siden midten af 1960’erne, og vil sikkert kunne fejre 100 års jubilæum om 50 år, hvis ikke danmark til den tid hedder EU distrikt 13.
    Men det er en helt anden diskussion, som ikke hører hjemme på et bank forum.

    #171858
    Allan Kristensen (2)Forfatter

    Nu er det jo en fridag, som de bankansatte har forhandlet sig frem til i deres forrige overenskomst, så det er vel ikke fair at skylde skylden på bankerne.

    Og hvem vil ikke gerne have flere fridage – så bankmedarbejderne har bare været gode til at forhandle med deres arbejdsgiver.

    #171956
    JydenForfatter

    Hvis det kommer der til mener jeg faktisk at det er bankerne der har den største skyld i dette, det er jo dem helt uforståeligt har accepteret denne fridag i forhandlingerne. Det er selvfølgelig også uforståeligt at de ansatte kan komme med sådan et krav med alle de feriedage, omsorgsdage m.v. de allerede har i branchen. Men det siger måske noget om at finanssektoren befinder sig i sin egen osteklokke med mat glas og ikke kan se hvad der foregår i det omkringliggende samfund, hvor åbningstider i butikker m.v. bliver længere og længere. Men pengeinstitutterne tager åbenbart ikke sit elendige image alvorligt, og gør bare hvad der passer dem, og uden skelen til at der er et samfund der skal fungere.
    Jeg har hele mit arbejdsliv været ansat i servicevirksomheder der har bemanding 24 timer 366 dage om året for at opfylde samfundets og kundernes ønsker. Men det behøver jo ikke betyde færre fridage mv. det er jo bare på andre tider man arbejder. Og det kan jo være smart nok, hvis man skulle få brug for at komme i et pengeinstitut der kan har kort åbningstid.
    Jeg føler det er helt fantasitsk at det ikke er gået op for Finansrådet hvordan mange ser på dem, men det er som om de bare
    stå og hyle “Vi klager til EU" hvis der er noget der går dem imod (F.eks. i Northern Rocksagen, eller i FIH/ATP sagen), og råbe “En bankrådgiver er en rådgiver" hvis der en en der er så formastelig og sige det er en “bankrådgiver" er en sælger, eller man skal have statshjælp/garantier hvis man er i vanskeligheder, men landmændene kan bare slå deres dyr ned !!! osv. – hvor er vi på vej hen med denne dobbeltmoral fra Finansrådet og pengeinstitutternes side. Man kan kun sige – tag en tudekiks og om ind i kampen.

    #172006
    AnonymForfatter

    Perfekt skrevet jyden!!

    Endelig en der er vågnet op, man bliver helt rørt efter så mange år alene i kampen mod hjernevaskede lønslaver, og indoktrinerede yuppier. . .

    #181676
    JydenForfatter

    Husk, så er det i år i den kommende uge – fredag den 18.maj 2012 at bankerne holder lukket, og det kan “koste kassen" ved større overførsler af beløb og konti, hvis man ikke tager sig i agt for valørreglerne i forbindelse med denne selvbestaltede bankfridag og tilstødende helligdag og weekend.
    Det er træls når man kan høre langt væk at de griner i bankerne over dem der ikke har taget dette med i overvejelserne.

    #181682
    HalliHalloForfatter

    Tak for oplysningen, men har desværre ingen penge, der lige står og skal overføres på torsdag.

    Men da bankerne jo stort set ikke betaler renter, der er er værd at skrive om, så skal der jo meget store beløb til før man behøver at ærgre sig.

    Med andre ord tror jeg ikke at bankerne griner særligt meget over dette lille problem.

    #181688
    JydenForfatter

    Du har ret i at de ikke giver noget på indlån, men der er jo folk der har en kassekredit hvor renten er himmelhøj og hvor det kan have stor betydning hvornår der er valørdag når der inbetales penge eller hvormange dage den bliver skubbet frem i tid.
    Jeg har lige talt med en ven der har handlet hus og i den forbindelse har fået lov at “overtrække" sin kassekredit med en vanvittig rente på 19,66 %, og for ham er det bestemt ikke ligegyldigt hvornår overførslen fra “skødekontoen" til nedbringelse af kassekreditten finder sted. – Så husk det når du skal handle hus.

    Nej bankerne griner af det ekstra de kan score på visse transaktioner, hvis ikke kunden er i haserne på dem hele tiden.

    #181690
    HalliHalloForfatter

    Ja, hvis der er tale om en kassekredit og store beløb, så er det dyrt, hvis man skal vente 4 dage på at få renter: Eks.: 1.000.000 med en rentesats på 19.66% i 4 dage giver vel godt 2000 kr. i rentetab.

    Hvis jeg var bankmand ville jeg dog ikke grine, men være skidebange for at kunderne fandt ud af at jeg ikke gav den optimale rådgivning og dermed bedste forrentning af deres indskud, bedste udlånsrente, etc…….

    #181740
    JydenForfatter

    Sådan en bank m/k har jeg ikke mødt endnu, men skal da ikke sige at de ikke kan findes.
    De plejer blot at henvise til deres alm. forretningsbetingelser, hvor man kan studere deres valørregler. Du tror da heller ikke selv på at du får den bedste indlånsrente, hvis ikke du selv gør en indsats.
    Jeg husker bl.a. også en hushandel hvor jeg fik renten 3 doblet ved en telefonopringning da jeg påtalte renten på en “skødekonto", men fik bare at vide at det var kontoen “født med", men folk kunne jo bare sige til.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.