Hvilken vej går (indlåns)renten?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91919
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Min profil er som følger:

    – 100% kontant
    – Opsparing på omkring 1,6 millioner som jeg har haft stående med 3 til 6 mdrs binding.
    – Flytter muligvis til udlandet inden udløb af 2011 og vil derfor max binde pengene 6 mdr til ophør senest primo oktober.

    Efter at indskydergarantien blev ændret til omkring 100.000 EUR er jeg nu kunde i 3 banker, med en opsparingsfordeling indenfor garantigrænsen. Jeg står p.t. med et par opsparingskonti som udløber i denne uge og skal beslutte hvor/hvordan pengene så skal stå.

    Nu læser jeg så at ECB varsler rentestigninger. Hvad forventer I at der sker med indlånsrenteprodukter indenfor den nærmeste tid – især når det gælder dem uden binding og dem med binding op til 6 mdr?

    Jeg tænker at gøre følgende:
    – Indskyd omkring 745K på EIK banks Højrentekonto uden binding.
    – Indskyd omkring 745K på FIH Erhvervsbanks FIH Pro plus 6.
    – Resterende beløb hos Sparekassen for Nr. Nebel på Spar Es konto uden binding.

    Kommentarer/forslag påskønnes. PFT.

    #168744
    grgForfatter

    Jeg syntes faktisk det lyder som en god plan.

    Rentepillen peger op pt. så jeg vil umiddelbart ikke anbefale at binde for længere perioder end du påtænker.

    Har ikke selv helt samme likvide beholdning, men bruger de samme banker, så det kan ikke være helt galt valg.

    Eneste lille bemærkning var at jeg ville placere lidt mindre end 745 pr. bank så du også var sikret fsva. dine renter – eksempelvis 730.000.

    #168746
    AnonymForfatter

    Tak for svar grg. Jeg har tænkt på at indsætte under 745K, så man også er sikret rentetilvæksten ifm. krak, men har valgt at betragte evt. tab af rentetilvæksten som en risiko jeg kan tåle.

    Er der nogen der forventer at indlånsrenten for kort binding (op til 6 mdr) kommer op over 2.5% indenfor Marts måned – i lyset af ECB’s udmelding?

    #168808
    AnonymForfatter

    Nå det lader til at der ikke er mange der tør svare på mit spørgsmål.

    Jeg kan dog se at FIH i løbet af få dage er blevet endnu mere aggressive på deres Pro Plus 6 konto. Den var netop steget fra 2,05% til 2,15% hvorefter jeg indsatte penge. 2 dage efter stiger den til 2,35% 🙁

    Hvad siger de kloge folk? Er der yderligere stigninger at vente op til April for kortere indlånsprodukter – ifm. ECB udmelding?

    #168810
    HalliHalloForfatter

    Moku…, du er åbenbart meget interesseret i at vide hvad dato renten stiger, men ttor desværre ingen kan fortælle dig. Selv den franske bankdirektør i Frankfurt har sikkert truffet den endelig beslutning endnu.

    Men den stiger nok med 1/4% i april og i det tempo fremover indtil et normalt renteleje igen er nået.

    Stort set kun “Thvs" herinde forventer at renterne falder, men nu må vi se.

    #168856
    VeraForfatter
    #168860
    VeraForfatter

    FIH erhversbank, jeg har søgt på nettet . Er indlån også indbefattet af garantiordningen på 100.000 euro ? Jeg synes, de giver gode renter og bindingen er ikke så lang.

    #168878
    NultopskatForfatter

    Og hvis man så ellers gør sig den ulejlighed at læse hvad der skrives om FIH bank…Just nedvurderet til junk status, Ja så er der nok en grund til gode renter…..Spørgsmålet er så om de renter er gode nok…

    #168880
    grgForfatter

    Så længe man holder sig under det garanterede beløb på EUR 100.000 ser jeg intet galt i at bruge FIH.

    Junk statusen tror jeg i øvrigt også vil blive forbedret på sigt qua ejerkredsen (ATP m.fl.)

    #168956
    AnonymForfatter

    Langt mere interessant er det vel, at forholde sig til det tab man render ind i ved et bankindskud.

    Med topskat og den nuværende inflation(den reelle, ikke den officielle ) skal man i dag have mindst 5-6% bare for at opnå en 0 løsning. Men da der pt. højest kan opnåes 2% ved et halvt års binding, har man altså et tab på omkring 3-4% om året. Af 1.6K er det ca. 50000 kroner direkte i kloaken. Opsparing i en bank er en ren katastrofe.

    #168958
    AnonymForfatter

    Vel er det en katastrofe, man er jo helt til grin. Men har du et forslag til et bedre afkast, hvis investeringen skal være uden risiko? Man skulle sgu have købt guld i efteråret ’08 …

    #168960
    PD 99Forfatter

    @ Brian
    Det er fint observeret og naturligvis irriterende.
    Hvad foreslår du som alternativ, hvis man ønsker LAV risiko og har KORT tidshorisont?

    #168964
    AnonymForfatter

    Desværre hvis jeg havde en god ide, brugte jeg den selv. Guld er helt udelukket, da prisen også her er vildt overvurderet.

    Jord og ejerbolig boblen behøver jeg vist ikke nævne 😉

    Måske spekulation i fødevarer, hvis man har moral til det.

    #168966
    testForfatter

    råstoffer

    #168970
    AnonymForfatter

    Vestas aktier. Vi kan vist godt slå fast, at A-kraft er på tilbagetog.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.