Et eller 2 lån?

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Indlæg
  • #168362
    grgForfatter

    Dit nuværende realkreditlån 4% med restløbetid på 8 år er umiddelbart ikke så attraktivt.

    I det jeg forudsætter at du gerne vil have afviklet din gæld ser jeg følgende løsninger som de mest optimale:

    F1 lån – rente lidt under 2% – vælg evt. T-lån hos Realkredit Danmark, hvor du kan vælge en fast ydelse og i stedet få en variabel løbetid. Ulempen ved F1 lånet er selvfølgeligt at du ikke kender den fremtidige rente.

    10-årigt kontantlån med fast rente på 3,54% ligeledes hos RD. Her kender du din ydelse i resten af løbetiden. Ulempen er at dette lån kan være dyrt at omlægge/førtidsindfri, men såfremt du har planer om at blive boede de næste 10 år betyder det efter min vurdering ikke det store.

    Hvis vi ændrer lidt på forudsætningerne således at du ikke har ønsker om at blive gældfri og bevare din likviditet er en boligprioritet som der omtales i tråden en god løsning. Da du får samme rente på din opsparing/afdrag som du betaler på gælden. Danske Bank har vist den billigste løsning pt. med en rente på 2,5% – men ellers har Nordea, Jyske Bank og Handelsbanken tilsvarende løsninger.

    #168364
    thsvForfatter

    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSE20469

    Link til dit 4% 2020 lån hos Nykredit, ligner et konvertibelt lån, der kan opsiges til kurs 100 til termin, og omlægges til et 3% 10 år med en kurs lige under 98.
    Ideen er at din fremtidige belåning er:
    300.000 kr Prioritet, som erstatter kassekreditten
    800.000 kr realkreditlån 3% 10 år (lav fast rente, og mon ikke adm.bidrag osse falder ved et nyt lån)

    I kan osse vælge at beholde det eksisterende 4% lån, og så få en boligprioritet som 2. prioritet hos f.eks. DB eller Jyske Bank, men forvent en lidt dårligere rente end 2,6% så, som der gives ved 1. prioritet.

    Har selv en boligprioritet på 750.000 kr hos Nordea, som tilbød de 2,6% (2,4% var taksten dengang) uden problemer, hvor Danske Bank ikke kunne drives under 3% selvom det var 1. prioritet og blot 30% belåning!

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.