Et eller 2 lån?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91881
    AnonymForfatter

    Hej! Vi har et kreditforeningslån (fastforrenter 4%) på ca. 700.000 kr.med en restløbetid på 8 år og en kassekredit på 220.000 kr. Vi vil gerne have lidt flere frie midler (vi har en god friværdi i vort hus). Skal vi slå de to lån sammen (som vores bank anbefaler og lave et F1 lån på 20 år) eller beholde vores nuværende kreditforeningslån og lave et separat lån (evt. F1) på 250.000 kr.? Jeg er selv mest for beholde det nuværende fastforrentede lån og isolere de 250.000 kr. på et andet lån – men hvilken slags lån? På forhånd tak for gode råd.

    #168314
    AnonymForfatter

    Jeg går udfra at det nye lån på 250.000 kr med sikkerhed i ejendommen skal erstatte den eksisterende kassekredit på 220.000 kr, hvor der ikke er sikkerhed.

    Jeg vil tage et af prioritetslån i banken, hvor der er en tilhørende indlånskonto hvor i får samme rente som af lånet. Renten er variabel og svarer til nationalbankens rente plus et tillæg. Pt ligger renten på omkring 2,5% Muligvis er det kun de større banker der har produktet,

    Kreditforeningslånet vil jeg beholde.

    #168330
    AnonymForfatter

    Tak for svaret og tak for at du bekræftet, at vi skal beholde vores gode gamle kreditforeningslån. Og ja, det skal erstattet lånet på kassekreditten. Hvad er et prioritetslån og er der noget vi skal forhandle med banken om, hvis vi optager et prioritetslån? Vi kan ikke rigtig afdrage ret meget mere end vi gør pr. md. Derfor skal vi optage et lidt større lån end det som kassekreditten lyder på. Hvordan ville du regne ud, hvor meget priorietslånet skal lyde på?

    #168334
    grgForfatter

    Ved du om jeres 4% lån er konvertibelt?

    #168336
    AnonymForfatter

    Nej, jeg ved desværre ikke om det er konvertibelt. Er det noget vi selv skulle beslutte, da vi optog lånet? Er der nogen steder jeg selv kan chekke det? Jeg kan evt. lige spørge i banken.

    #168338
    grgForfatter

    Prøv evt. at finde fondskoden fra jeres betalingsserviceoversigt.

    #168340
    AnonymForfatter

    Jeg har fondskoden her. Hvordan chekker jeg?

    #168342
    AnonymForfatter

    Jeg har chekket fondskoden og kan ikke umiddelbart finde den på oversigten, hvilket sikkert betyder, at jeg ikke kan konvertere.

    #168348
    grgForfatter

    Skriv evt. koden her?

    Alternativt er lånet i sin tid optaget som et 20 / 30 årigt lån?

    #168350
    testForfatter

    du brude kunne slå det op på fondsbørsen.

    Jeg synes nu svarene glemmer et accept i din overvejelser du bør igennem.

    hvad er tidshorisonten på den gæld du vil stifte ekstra? Eller de 200.000 du vil ha lagt ind i dit boliglån er det kun første fase af en nedsparing?

    hvis din tidshorisont er kort bør du fokusere på stiftelses omkostninger de de vil udgøre en væsentlig del og jo er forskellige ved de forskellige løsninger.

    Er den lang bør du se på at få lavest mulig ydelse på din gæld. Det betyder at du f.eks. med fordel kan låne over en lang år række. Det øger godt nok dine samlede låne omkostninger meget, men hvis du om regner de fremtide låne omkostninger til nutidkroner se billede pludselig helt anderledes ud.

    Så de forskellige råd er sådan set god nok, men du mangler flere væsentlig forudsætninger i det der skrive her for at kunne sige hvad der er den bedste løsninger for dig.

    #168352
    AnonymForfatter

    Du har ret. Og min tidshorisont er nok min. 5 år mht. at få afviklet kassekreditten med udgangspunkt i der hvor vi er i livet pt. og med de udgifter vi har nu. Derfor kan det godt være, at det kan være en fordel at lægge det hele sammen til et F1 lån el. lign. som banken foreslår (?), men du har også ret i, at vi kommer til at betale mere for det og det jeg syntes der er lidt uoverskueligt er, at det så bliver 20 år istedet for 8 år, dog selvfølgelig med en lavere ydelse. Jeg er altså meget i tvivl….

    #168354
    AnonymForfatter

    Hvad med et afdragsfrit lån på kr. 250.000 over 5-10 år – er det muligt? og, hvis ja, er det helt ‘no-go’?

    #168356
    AnonymForfatter

    Det er et 20 årigt lån. Fondskoden er 0975699.

    #168358
    testForfatter

    prøv for sjov skyld at tag de forskellige senarier ind i et regneark. Jeg er selv for tilbøjelig at se på de samlede kredit omkstninger

    #168360
    AnonymForfatter

    Du kan læse lidt mere om det her:
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Bolig/At-koebe-en-bolig/Ejerboliglaan/Pages/Danske-Prioritet-Plus.aspx
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Nordea+Prioritet/1137032.html

    Det lån jeg har i DB er afdragsfrit de første 10 år så du skal ikke som sådan afdrage noget. Til gengæld kan du jo overføre den overskydende likviditet til den indlånskonto der hører til lånet og dermed nette dine indlån med lånet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.