Kurssikring.. eller..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91835
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står og skal have et 5 % afdragsfrit obl lån. Den står lige nu til en kurs omkring 99. Lad os antage jeg skal låne 2.500.000.

    Jeg har først overtagelse af ejendommen om 4 måneder.

    Jeg har overvejet kurssikring – men det koster en del: 97,41

    Jeg tænker – kan det ikke bedre betale sig at optage lånet nu, og så betale renterne i de næste 4 måneder? Hvis jeg går det, og pengene bliver udbetalt på en (af banken) sikret konto – bør jeg så ikke kun betale differencen mellem indlånsrenten og de 5 % til realkreditinstituttet?

    Hvad siger I til den sag?

    #167610
    AnonymForfatter

    Det jeg mener er – kan jeg sige til banken at jeg kun ønsker at betale differencen?

    #167614
    OBSForfatter

    Realkreditinstituttet og realkreditlånet er en ting, banken er noget andet. Hvad du gør med pengene når de er udbetalt er sådan set realkreditinstituttet uvedkommende. Heri ligger så også at du skal betale den fulde ydelse på lånet til realkreditinstituttet da der jo også sidder en obligationsejer ude på den anden side som skal modtage renterne af det lån som du har fået udbetalt.

    Men om du skal kurssikre afhænger af om du tror renten kommer til at stige mere end hvad kurssikringen koster her og nu.

    #167616
    AnonymForfatter

    Ja, den er jeg med på. Kurssikringen koster mig 38.000. Hvis jeg optager lånet nu og betaler renter, så slipper jeg 10.000 billigere. Alternativet er jo at vente til juni – men det tør jeg nok ikke satse på.

    Du har ret i at realkreditinstituttet er ligeglade – så længe de har sikkerhed. Derfor bør jeg vel også kunne sige til min bank at jeg ønsker de renter det 4 månedlige “realkreditindlån" kan give?

    #167620
    OBSForfatter

    Du kan godt vælge at placere pengene på en konto i banken og se hvilken rente du kan forhandle dig til for den periode på 3-4 måneder indtil pengene skal bruges, det er der intet i vejen for.

    Husk dog at Indskydergarantifonden kun dækker op til 750.000 (eller op til 1.500.000 kr. hvis I er et par) så pengene skal måske spredes på flere banker hvis du vælger at gå den vej, også selvom det kun er 3-4 måneder.

    #167622
    AnonymForfatter

    Tak for input 🙂

    #167624
    NultopskatForfatter

    Blot en detalje, er det din ejendom nu, og er der friværdi nok til at dække lånet..?
    Du kan jo ikke optage et obligationslån i en anden persons ejendom, som først er din om 4 mdr.

    #167626
    AnonymForfatter

    Realkreditinstituttet har sagt god for det. Overtagelsen sker først om fire måneder, men papirerne er i orden så pengene bliver udbetalt. Jeg tænker bare at jeg i den forbindelse kunne spare lidt ved kun at betale “differencerenten"..

    #167628
    MichaelForfatter

    Man kan ikke optage realkreditlån i en ejendom man ikke ejer (naturligvis fristes jeg til at sige).

    Om du skal kurssikre eller ej kommer helt an på din økonomi og risikovillighed. Vil det være et problem for din økonomi hvis kursen eksempelvis kommer ned på 95? Personligt ville jeg ikke betale den høje pris for – måske – en lille “gevinst".

    #167630
    MichaelForfatter

    Der må være tale om en misforståelse. Det er ganske enkelt ikke lovligt eller muligt at tinglyse pant i en ejendom du ikke ejer!

    #167632
    HJLForfatter

    he he jeg var ved at skrive precis det samme så røg forbindelsen. De eneste der kan optage lån i realkredit uden pant i fast ejendom er offentlige myndighedder 🙂

    Jeg tror du har misforstået det realkreditinstitutet har sagt for problemet er jo at de kun må yde dig lån mod pant i fast ejendom og du får først lov til at tinglyse pantet når du har overtaget ejendommen. Sælger skal først indfri sine lån før du kan lyse ny pant i ejendommen. Banken stiller så en garanti overfor sælger omhandlende at du nok skal betale og så køre møllen.

    Generelt siger man vel at er man typen der er til fast rente så bør man også kurssikre.

    Ingen kurssikring er i hvert fald = gambling og vil være imod banken/kreditinstituttets anbefaling.

    Talte vi derimod om et F1 lån ville sangen være ganske anderledes.

    Tillykke med det nye hus i øvrigt.

    Mvh HJL

    #167634
    AnonymForfatter

    Det er altså meget forvirrende. Jeg forstår hvad I siger, men jeg har fået fremlagt 3 muligheder:

    1) Jeg optager lånet med det samme. Bankrådgiveren ringede til realkreditinstituttet mens jeg sad ved siden af – og de bekræftede at pengene kunne komme til udbetaling (så en eller anden sikkerhed har de vel?)

    2) Kurssikring til kurs 97,41

    3) Jeg optager lånet når jeg skal bruge det og håber kursen er god

    Jeg har valgt første løsning. Måske lidt dyrt, men kursen er også høj nu. Hvis jeg oveni købet kan få sat pengene ind på en konto med lidt renter, så er det vel kun en differencerente jeg skal betale (det var faktisk det der var mit oprindelig spørgsmål).

    Banken gør papirerne klar – og jeg skal skrive under i morgen tidlig. Herefter går der 5-7 hverdage før lånet optages.

    Den sikkerhed realkreditinstituttet har, er vel dels en underskrevet købsaftale, og dels en garanti om at det udbetalte beløb står fastfrosset på banken konto indtil ejendommen overdrages til mig..

    #167636
    MichaelForfatter

    Altså… det scenarie er en umulighed når du ikke ejer ejendommen! Du bliver nødt til at kontakte banken og spørge ind til hvad der helt præcis foregår her for det kan ganske enkelt ikke passe det du skriver.

    #167638
    AnonymForfatter

    Hvad er definitionen af at “eje ejendommen"? Det er vel ikke absolut defineret ved den dag jeg overtager jf købsaftale?

    Kan det ikke betragtes som en sikkerhed at pengene står låst på en konto?

    #167640
    MichaelForfatter

    Jo, det er faktisk præcis den dag du ejer ejendommen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.