smårenter til de gamle

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #167148
    ScarletForfatter

    Du har da et rent hjerte Nielsen !

    #167152
    HalliHalloForfatter

    Disse ældre har nok heller ingen penge, for ellers ville de da nemt kunne få hjælp allesteder.

    Der er nogen der ligefrem lever at hjælpe andre med serviceydelser om alt muligt.

    #167154
    AnonymForfatter

    Men hvad er en ældre egentlig? En over 60? 65? 70?

    Men som hallihallo er inde på, så har enlig ældre nok ikke det store at rykke rundt med økonomisk og hvis de havde, så ville de nok også have fået en eller andet indover deres økonomi til at hjælpe dem.

    Vi snakker garanteret peanuts når alt kommer til alt.

    #167156
    ScarletForfatter

    Sjovt, hvor let det er at læse, hvem som har omgang med og indgående kendskab til flere ældres psyke end deres egne bedsteforældres.
    Og så er der stadig det med omsorg, medfølelse, næstekærlighed og naturlig hjælpsomhed…

    #167158
    AnonymForfatter

    Det vil være urealistisk at forvente at ens bank hvert år sidder og gennemtjekker alle kontis, for at kontakte folk om, hvad i min verden, er småpenge.
    Det må og skal være op til den enkelte borger at SØGE rådgivningen, før man efterfølgende kan stille krav/forventninger op. Havde den ældre dame forespurgt en bedre forrentning af sit indestående, og banken havde bildt hende ind, at de stod fint, er jeg enig med dig.
    en arbejdsløs der sætter sig i lænestolen, og venter til en ny arbejdsgiver ringe på døren med drømmejobbet kommer nok også til at vente længe.

    Dine intentioner er gode, dog urealistiske. Banken er en forretning, og der er bare INGEN indtjening i at gennemgå alle kontis. Jeg vil tro banken er totalt ligeglade med om de giver 1,5% eller 0,12% på en ældre dames indlån. Problemet ligger primært i, dette ALDRIG har været efterspurgt.

    Var der et generelt ønske om sådanne banker, som brugte tid/ressoucer på at gennemgå ældre folks konti, for derefter at kunne tilbyde “dårligere" vilkår til alle bankens kunder, pga. de skulle have disse omkostninger dækket, ville banken ende op med at der ikke var kunder tilbage.

    mvh
    Bonkfish

    #167160
    JydenForfatter

    Det er naturligvis ganske umuligt at generalisere hvornår et menneske er gammel i denne sammenhæng. Vi må blot konstatere at mange over 75 aldrig har rørt en computer, og er man først endnu ældre kan det være meget problematisk. Indestående i et pengeinstitut kan man jo heller ikke generalisere over, men mange der har solgt fast ejendom har måske alligevel andet end peanuts, da vi snakker om en generation der ikke har haft og været storforbrugere, og derfor har et pænt beløb stående, og så er det tragisk og konstatere når man har været kunde i et pengeinstitut gennem en menneskealder, at man så bare spiser dem af med ingen eller en latterlig rente. Jeg kender flere eksempler, men det er jo et ømtålelit emne for andre at blande sig i andres økonomi, og det var mest naturligt at pengeinstituttet gennem en menskealder var de første der gav lidt anstændig råd og vejledning.

    #167164
    AnonymForfatter

    Du har da sådan set ret i at de burde rådgive noget bedre, men som en anden skriver, så må de ældre/nogen på vegne af de ældre så kontakte banken eller gå i en anden bank og få vejledning. Kan da ikke forvente at bankerne render konties igennem for at finde ud af at de skal give 1 % mere på en konto til en ældre en med et indestående på 1 million.

    Men hvad har computeren med det hele at gøre? De kan da stadig gå ned i banken, få forelagt hvordan de kan få deres penge forrentet og gøre dette i alle banker.

    Men hvis en ældre på 75 nu har et indestående på 1million og ingen arvinger til at hjælpe, så kan det da være fløjtende lige meget om han/hun får 0,5 eller 1,5%. Vi snakker vel en forskel på 6600-6700,- efter skat. Det er vitterligt småpenge vi snakker om på fritstående konties, selvfølgelig er der “flere" penge at tjene ved at låse dem, men er det så godt? Spørgsmålene er mange, der er et svar: Gå i bankerne og spørg hvis man er enlig ældre uden styr på økonomi.

    #167168
    testForfatter

    ok min kommentar var et indspark mod den der sang om de svage gamle. Det betyder ikke at jeg ikke synes det er synd for svage bare at det er frygteligt generaliserende at kalde ældre “født" svage.

    der findes en gruppe af svage i forhold til computere, net og anvendelse som efter min mening primæret fordeles efter social klasse ikke efter ælder.

    vi har aldrig haft så mange rige og stærke ældre som vi har i dag.

    I forhold til tråde har pc kundskaber jo intet at gøre med noget som helst. Man modtager hvert år en års udskrift pr. post. Det er snare dovenskab.

    #167282
    JydenForfatter

    Det har det med computeren at gøre, at de ikke har samme mulighed for at følge de tilbud der er på markedet, og f.eks . debatten her på mybanker. Megen information findes jo lun på nettet.
    Men det er da ikke ligegyldigt om de får 1 % mere eller mindre uanset om de har arvinger eller ej. Om det så er Kattens Værn eller Kræftens Bekæmpelse eller andre der nyder godt af en arv, så skal bankerne da ikke udnytte og score på dette, det er da helt uacceptabelt, og en helt principiel sag.
    Men desværre lever mange af bankerne og deres ansatte inde i en osteklokke med mat glas og kan ikke se ud over denne og deres egen næsetip. Og er der optræk til den midste konkurrence som der måske kunne være fra f.eks. ATP i disse dage, så hyler både Finansrådet og pengeinstitutterne, efter at statsstøtte har holdt rø… oppe på dem.

    #167284
    MichaelForfatter

    Som altid er det jo sådan, at de mest orienterede og oplysningssøgende får de bedste tilbud. Det gælder ikke kun i banken, men alle andre steder også. Kender man kun den lokale lille TV-pusher kan man nemt komme til at betale 30-50% for meget for et givent TV. Skal vi så også pålægge “rådgivningsansvar" for den lille TV-pusher?

    At være borger i DK i 2011 kræver ganske enkelt at man har netadgang. Ellers er man i den grad voldsomt handicappet i stort set alle livets forhold. De fleste ældrecentre har computerkurser til symbolske beløb og en computer kan erhverves for næsten ingen penge idag.

    Hvad bankernes renter angår er det jo sådan, at alt for mange mennesker bruger samme bank hele livet fordi “sådan har vi jo altid gjort" eller fordi “Henriette i kassen er jo så sød". Man lever åbenbart med dårlige vilkår på mange produkter simpelthen fordi man ikke gider gøre noget ved det, men det kan altså ikke være bankens ansvar hvis Fru Hansen vælger at opbevare 1½ mio til 0,25% i rente.

    Det er vel rimeligt nok at forlange man tænker selv – uanset man er 25 eller 75 år gammel.

    #167298
    AnonymForfatter

    Jyden: Mit svar er som Michaels – Og det hele står ikke kun på nettet, men de kunne da tage en tur rundt i bankerne og få en snak (hvis de vitterligt har så mange penge stående).
    Bankerne må ikke snyde sådan? Der grinte jeg godt nok, for vi bliver snydt alle steder hvis det er muligt! Som michaels eksempel med TV-pusher, så vil jeg også lige inddrage forsikringerne, for her står det meste jo også på nettet, så skal et forsikringsselskab som TopDK så sende Fru Olsen til Codan fordi de har et samarbejde med Ældre sagen? Nej vel og der har du svaret på hvad en bank gør.

    #167374
    JydenForfatter

    Enig i at det selvfølgelig er den enkeltes eget ansvar, at man får den rente og de vilkår man kan acceptere.
    Nu er det ikke alle steder ude i mindre provinsbyer man bare kan tage en tur rundt fra den ene bank til den anden, for nogle steder er der kun en, og selv den midste konkurrence er et ukendt fænomen. Jeg har dog den opfattelse at der skal to tilfredse parter til en god handel, og man derfor kunne forvente en ordentlig betjening af kunder gennem måske 40 – 50 år eller mere, men det er desværre nok sådan at man kun interesserer sig for nye kunder, og så skidt med behandlingen af de gamle – de har jo også ifølge statistikken større chance for at for at dø snart.
    Jeg forstår godt trådstarters indlæg

    #167376
    AnonymForfatter

    Jeg er også enig med dig Jyden omkring at en bank burde være fair igennem de 40-50år, men vi kommer nok ikke uden om, at en kunde som spørgeren kender ikke er en “god" kunde. Skal ikke have nogle lån, skal ikke investere eller andet.

    Faktum er jo at en bank er en forretning, hvilket har sine fordele og ulemper.

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.