Burde der ikke være en bagatelgrænse for at kræve årsopgørelse??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91786
    AnonymForfatter

    Jeg ved at banker/kreditbank er i deres fulde ret til at kræve alverdens dokumentation for at låne penge. Men jeg føler bare sådan lidt at der burde være en bagatelgrænse.

    Jeg er ikke rig ikke højt uddannet eller lignende og heller ikke dårlig betaler hverken i RKI/Debitor registerede eller lignende. Får udbetalt 15.000 kr. måned efter skat og har fast job.

    Jeg ville gerne have en ny cykel til 5000 kr. Men føler sådan lidt at banken ville se en årsopgørelse blot for et ønske om en trækningsret på 5000 kroner som jeg sagde jeg ville betale tilbage over 2 måneder.

    Det er jo ikke en villa til flere millioner eller en dyr bil jeg gerne ville låne til. Jeg har intet imod at vise lønsedler eller lignende, men føler at årsopgørelsen er et meget personligt dokument som jeg helst kun vil dele med nogen den dag hvis jeg skal købe et hus, bil eller lejlighed.

    Sikkert nogen som ikke er enige, men jeg føler at nogen bankers big brother tendenser er ved at gå over gevind.

    Frederik

    #166852
    MichaelForfatter

    Tja, det er der jo en indlysende nem løsning på: Lad være med at låne penge.

    Du burde vel kunne spare de par tusinde op på nogle få måneder og komme ud over det “problem". Iøvrigt kan man få glimrende cykler for under 5000 kr.

    #166854
    AnonymForfatter

    Det ved jeg udemærket godt, men jeg synes stadigvæk at visse bankers big-brother tendenser går over gevind.

    Noget helt andet jo at Vi privatkunder må tage skrældet fordi nogen banker var for hovmodige med at låne penge ud til visse erhvervskunder. Det er jo heller ikke rimmeligt.

    #166856
    AnonymForfatter

    Banken kan jo ikke bruge en lønseddel til ret meget, hvis der i din årsopgørelse står, at du skylder kassen væk. Så ser de jo alligevel aldrig de 5000 kr. Synes bankerne er i deres gode ret til at kræve den.

    Jeg har lige læst en artikel i vores ugeavis, at til små lån er bankerne typisk meget dyre, da de vil have et relativt stort gebyr for at oprettet lånet. Det kan den højere rente man typisk betaler ved hurtiglån gøre bedre. Er da værd at tjekke efter i hvert fald.

    umiddelbart vil jeg også mene at 5000 kr. burde være muligt at spare forholdsvist hurtigt op.

    #166858
    AnonymForfatter

    Jeg mener principelt at hvis man skulle låne mere end 30.000 kr over mere end 12 måneder, så har jeg ingen problemer med at vise en årsopgørelse.

    For the record, så har jeg ingen lån, idet en mand med min indtægt kan ikke få kredit noget sted pga. jeg tjener mindre end 20.000 om måneden efter skat.

    Jeg føler bare ikke at det kan passe at jeg er den eneste her, der føler at visse danske banker har en overordenlig lyst til at snage lidt for meget i kundernes private forhold.

    Måske fordi alle her, minus undertegnede, er ansat i finansverdenen.

    Frederik

    #166860
    MichaelForfatter

    Lad os vende den om:

    Jeg vil gerne låne 5000 kr. af trådstarter, men ønsker ikke at vise dokumentation for hverken indtægt eller gæld. Jeg bliver børnefornærmet hvis trådstarter ikke ønsker at yde mig et lån.

    Rimeligt? Nej, sikkert ikke. Søger man lån må man acceptere de krav långiver stiller – ellers må man undlade at låne. Det er ikke en menneskeret at få lov at låne penge og en bank er ikke en enhed under Socialministeriet.

    PS: Jeg er ikke ansat i finansverdenen.

    #166862
    AnonymForfatter

    Ingen grund til at være uforskammet Michael. Men måske er der folk som døjer med kammertonen.

    Hvis du havde læst mit oprindelig indlægt ordentligt, så ville du have set at jeg intet har imod at dele bevis på ansættelse og eller lønseddel.

    Men føler det er latterligt, at banken kræver at se en årsopgørelse blot for en kredit på 5000 kr der skulle vare over 2 måneder.

    Men hvis Vi endelig skal gå over til at være personlige, så det jo netop visse lalleglade og tossede attitude som vi kan takke for at big brother samfund får sit indtog her i Danmark.

    #166864
    MichaelForfatter

    Jeg kan virkelig ikke se hvad dette har med Big Brother at gøre. Det er et billigt kort at kaste i snart sagt hver eneste debat.

    Sandheden er nærmere, at vi idag har et samfund hvor alle overvåger alle. Se blot på tjenester som Facebook hvor folk jo gladeligt skriver intime og personlige detaljer om sig selv og nu også lader sig følge rundt på forskellige lokationer. Det er ikke én central enhed der overvåger os, men os alle der lader alle andre følge med i vores private liv ganske frivilligt.

    Så din Big Brother vision i klassisk forstand er langt fra virkeligheden.

    #166866
    AnonymForfatter

    Tjah, en bank er en virksomhed og vil sikre sig at kunne få sine penge igen. Om det så er rimeligt, det kan man jo altid diskuterer når vi snakker om 5000,- over 2måneder. Afhænger også af dit “forhold" til banken.
    Mine forældre har været gode kunder engang (nu har de betalt pengene tilbage 🙂 ) og det hjalp da meget, da jeg skulle have oprettet en studiekassekredit. Vi så ikke skyggen af gebyrer eller noget andet, eller dokumentation for noget som helst. Grunden var nok de godt vidste mine forældre har penge nok til at dække, hvis det skulle gå galt, men de havde så informationerne den vej fra, og vi snakker en kassekredit på 10.000,-.

    Men jeg forstår ikke hvorfor du er interesseret i at låne 5000,- i en bank (som en anden har pointeret), det er alt for dyrt i gebyrer mv. Så hellere tage et quicklån med højere rente uden gebyrer, da disse er billigere når vi snakker små beløb og kort løbetid.

    Bedste måde – spar pengene op og nyd du køber din cykel kontant 🙂

    #166874
    testForfatter

    sikker da en fuldstændigt underholdende og tåbelig tråd 🙂

    men euroman hvem er det igrunden der fornærmet og overhvad. Jeg vil da også godt låne 5000 kroner ved dig uden dokumentation. Sætter du dem ikke ind på min konto 0216 4069162134.

    på forhånd tak

    #166878
    thsvForfatter

    Så spar op i de 2 måneder, og køb cyklen, når de 5.000 kr er sparet sammen!

    #166880
    AnonymForfatter

    Betal med kreditkort, efter d. 20 hedder den, i hvert fald for mit vedkommende, løbende måned + 30 dage..

    #166884
    HJLForfatter

    Hold da fast en gang hårdnakkede pengepurere I alle (næsten alle) er.

    5.000 kr. burde du sagtens kunne få uden nogen form for dokumentation hvis;

    1. Din løn går fast ind i banken og er den samme hver måned. Du skriver 15.000 kr. efter skat.

    2. Du ingen rykkere har

    3. Ikke er typen der går i overtræk.

    4. Ikke har en lang række PBS-aftaler med div. kreditorer.

    At du vil cykle nu hvor isen er smeltet og ikke vil vente 2 mdr. forstår jeg godt.

    I andre burde tænke på det sådan her hvis manden har et visa-dankort så kan han jo blot trække i minus uden at spørge banken om lov. Herefter vil de måske så sende en rykker og på sigt nok spærre kortet. Hvis de har udstyret ham med et kort så burde de også give et midlertidigt overtræk i 2 mdr.

    Jeg ville helt klart ringe til banken og spørge om de er seriøse i deres udmelding og hvis ja så skifte bank.

    Der findes i øvrigt min. en bank som giver denne slags bevilget overtræk uden gebyr så det med at tage et kviklån fordi det er billigere den køber jeg ikke, mm. du hos cykelhandleren kan få et tilsvarende lån.

    At du siger du ikke kan få en kassekredit undre mig meget. Det kræver bestemt ikke en indtægt på 20.000 kr. efter skat at få en kassekredit. Det må skyldes at du har mange faste udgifter og måske er det nettop grunden til at du ikke kan få et bevilget overtræk. Jeg tror du kun fortæller den halve sandhed, blot en tanke. 🙂

    #166894
    testForfatter

    at låne 5kkr er fuldstændigt tåbeligt da det er ekstremt dyrt i stiftelses omkostninger. Det er helt ret og rimeligt at banken beder om oplysninger om anden gæld ved at få årsopgørelsen.

    sne eller ikke sne, som stadig ligger her hos os, det her tråd er idioti

    #166896
    thsvForfatter

    Sikke du trækker i land der, hva’!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.