kreativ gældspleje søges

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Indlæg
  • #164318
    testForfatter

    Ja men faktisk passer dine tal ikke. Som sagt ud fra de tal du liggefrem har i ikke råd.man ku jo spørge hvad det i grunde er du vil høre eller hvad er det du spørger om? Hvor man kan låne penge blillige eller om det er fornuftigt at spare op mens i har kassekredit og bil lån?

    #164320
    AnonymForfatter

    Hej igen Test.

    Nu kan jeg i det mindste forholde mig til det du skriver:)
    Jeg kan godt forstå det kan være svært at holde sammen på tallene -så derfor vil jeg lave en ny tråd, hvor alle tal er samlet i første indlæg.

    Jeg vil så prøve at svare på dine spørgsmål:
    Grunden til jeg spørger i dette forum, er at jeg gerne ville have indput, som banken ikke kommer med (f.eks. har vi Nodea – og de foreslår jo ikke et F1T-lån, da de ikke har det. Det var Forbrugeren, der fik mig til at kigge på det igen. Og det viser sig, ved gensyn, at se meget attraktivt ud for os)

    Lad mig lave et lille regnestykke for dig:
    Haves 12.250 kr
    opsparing: 2000 kr.
    billån: 3100 kr.
    afdrag realkredit: 7150 kr. (F1T lån – hele gælden væk på 21 år (estimeret))
    I alt: 12.250 kr.

    Jeg har – på intet tidspunkt – efterspurgt andre lån end realkreditlån. Jeg har de penge, jeg har brug for.
    Vores kassekredit er i bund, så derfor er der vel ingen grund til at fokusere på den?
    Jeg vil have en opsparing som buffer.

    Jeg kan – ganske enkelt – ikke begribe, din holdning til vores billån?
    Som jeg forstår det, så er det almindelig sund fornuft, at have et billån på 10 år – bilens alder.
    Vores billån vil være betalt af når bilen er 6 – 6½ år gammel!

    Mvh Henriette

    #164322
    AnonymForfatter

    Hey..

    Har ikke læst hele tråden, men forholder mig lige til dit sidste indlæg.

    Du siger jeres kassekredit er i bund, tjah, den er stadigvæk på 25000 og i betaler 7 % og ved årlig rentetilskrivning, så snakker vi en udgift på 1750.. Hvorfor dog have denne ekstra udgift hvert år? I kan jo nedbringe kassekreditten til 0, også hvis det bliver nødvendigt trække på den hvis der opstår en pengenød.

    Om det er fornuftigt at have et billån? Tjah.. igen som med kassekreditten, slip for renteudgiften i stedet for at spare op til latterlige 0,25-0,5 %… Der er mange penge at spare på det.

    #164324
    AnonymForfatter

    Igen lavest mulig rente ! Billån er da dyrere end realkredit og så fremdeles.

    Hvis du gerne vil lave noget kreativt så få ændret jeres boliglån til et prioritetslån med tilhørende kassekredit. Sparet rente er tjent rente.
    All overskydende likviditet sættes ind på den tilhørende konto hvor du får samme rente som du betaler på boliglånet. DU kan jo så trække på den opsparing til jeres forskellige projekter og spare renter medens du sparer op. Absolut bedste opsparingsrente overhovedet.

    Nej det kan ikke betale sig at lægge om til et T lån eller nogen anden låneomlægning i øvrigt. Du har allerede en slags T lån. Du kan nemlig indbetale et ekstraordinært afdrag ved refinansieringen. Bemærk også at et T lån aldrig vil kunne få længere løbetid end et almindeligt F1 lån. T lånet er ikke så fleksibelt som et almindeligt F1 med mulighed for afdragsfrihed. Det ER det bedste lån med variabelt rente for du har alle muligheder. Og du bør forkusere på jeres anden gæld. Det er den der er dyr.!!

    Med venlig hilsen

    #164326
    ForbrugerenForfatter

    Du kender vist ikke T lånet. Du kan fuldstændig som med andre flekslån gøre dit flekslån T afdragsfrit. Det gør du på fuldstændig samme måde som med et almindeligt, nemlig ved et profilskifte ved rentetilpasningen. Så derfor er fleksibiliteten hos den eneste udbyder af T varianten meget større end den er hos nogle af de andre udbydere. Som jeg har sagt før og som jeg gerne gentager, så forstår jeg simpelt hen ikke, at der er ingen af de andre realkreditter, som tilbyder typen.

    #164328
    ForbrugerenForfatter

    Og når du nu ikke kender til T lånet, kan du f.eks. læse om det her http://www.rd.dk/Link/20100917ardanalyse/$file/20100917ardanalyse.pdf

    #164330
    AnonymForfatter

    Jeg kender ganske godt T lånet.

    Men det er da hul i hovedet først at optage et lån og betale en masse stempel og omkostninger for derefter hurtigst muligt at komme ud af det igen. T lånet varierer løbetiden og ikke ydelsen (afdrag+rente+bidrag) der forbliver den samme hvis ellers løbetiden ikke bliver længere end F1 standard 30 årigt.

    Hvad er fordelen ved at afdrag en masse penge på et realkredit lån til 2% når man kunne afdrage på et boliglån til 5,5 %

    Man skal være opmærksom på at man ikke bare lige kan få sin friværdi konverteret til kontanter fordi man har afdraget helt vildt på et T lån. Ny vurdering, lånesagsgebyr og måske er ens situation sådan at man bare ikke kan godkendes til lånebeløbet.!

    Derfor hold fast på dine billige kreditter og afdrag på dyr gæld.

    #164332
    AnonymForfatter

    Bare lige for at understrege hvor tåbeligt det vil være at afdrag på realkreditlånet i forhold den langt mindre “klatgæld".

    1 million realkredit lån som F1 lån har vel i år kostet cirka 27.000 i afdrag og bidrag og næste år vil nok koste ca. 21.000,-
    Billån 140.000,- og boliglån 255.000 altså knap 400.000,- har cirka kostet 22.000,- i rente i år og næste år ca 21.000,-

    ALtså 1.000.000,- koster 21.000,- at låne i RD
    og 400.000,- koster 21.000,- at låne i banken.

    Så ja “forbrugeren" endelig afdrag helt vildt på et F1T lån men den kloge forbruger vil altså afdrag i banken istedet for og Henriette det vil jeg også råde dig til.

    Prøv at spørge din bankrådgiver om muligheden for den bolikredit eller hvad produktet hedder i din bank og bed den regne det ud for dig.

    #164334
    ForbrugerenForfatter

    Igen hvis du gider at læse hvad der står længere oppe. Så ser det ud til, at Henriette har mulighed for at få konverteret noget /det meste) af den dyre gæld til et billigere lån, hvilket jeg også anbefalede hende. Det virker som om du har læst denne tråd, som en hvis herre læser biblen.

    #164336
    AnonymForfatter

    Så den kreative plan vil være:

    1. Fast hold Realkreditlån på 1.015.000 kr. som pt. er et afdragsfrit F1 lån.

    2. Fasthold Billån på 140.000 kr. som afvikles med 3100 kr. Cirka 5 % i rente.

    3. Ændre boliglån på 255.000 kr med en rente på 5,5% til et kassekredit type med en tilhørende opsparingskonto (modkonto) der også giver 5,5% i rente.

    4. Luk kassekreditten på 25.000,- Den har i ikke brug for og den er for dyr.

    5. Spar op på modkonto og tag penge herfra til ombygninger m.v. løbende
    (i vil gerne have en opsparing på 2.000 kr. mdl.)

    #164338
    AnonymForfatter

    Ah det var jo når huset er ombygget og måske osv.

    Men under alle omstændigheder vil det da være tåbeligt at konvertere et F1 afdragsfrit til et F1T lån. Det er jo ikke gratis at konvertere.

    Og den øvrige gæld er på 400K og det kan dårligt svare sig at optage et kreditforenings lån for det. Men skal der skaffes 250K mere så ja kan det jo være en god ide.

    Men Forbrugeren lad os starte en tråd der hedder F1 versus F1T og få diskuteret det igennem.

    #164354
    thsvForfatter

    Jamen, så behold billånet, og få det afdraget, sikkerhed i bilen skal hellere udnyttes, mens der kan lånes i den, osse selvom ydelsen forekommer hård, men det er trods alt afdrag på gæld. Ingen grund til nye lånegebyrer for at flytte dette lån til ejendommen, da lånet jo er optaget, og lånegebyrer betalt.
    På længere sigt skulle I hellere have haft en boligprioritet som kunne genbruges til næste bilkøb.
    Vi har finansieret 2 bilkøb ad denne vej, og er yderst tilfredse med denne lånetype, selvom den ikke er så billig som i tiden med Skandiabanken, hvor tillægget blot var 0,65%, og dermed reelt billigere end et F1-lån.
    Jeres boliglån har jeg svært ved at overskue jeres mest optimale lån.

    #164366
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Øhh – så har jeg da formuleret mig helt fjollet. Når jeg skriver at kassekreditten er i bund – så mener jeg den er på 0 kr kr. Vi bruger den ikke pt. Men har mulgihed for at bruge 25.000 kr. hvis …..?
    Så bare en misforståelse.

    Mvh Henriette

    #164368
    testForfatter

    Ja. Men som sagt. Tager de tal du har givet for godevare og er kredit foreningen lånet med afdrag løber dit beløb til at betale lån kun lige rundt. Du skriver så om at du vil låne enu mere og ja det er så det jeg vi fraråde jer. Du skriver også at husets pris stiger mere ind det i har brugt på renovering det er jo fint og godt men også unormalt. Jo der kan jo så godt omlægges så gælden går ind i boligen så men husk at se på omkostningerne ved omlægning

    #164370
    AnonymForfatter

    Tsind tak til alle som har været inde i min tråd.

    Jeg har virkeligt fået nogen nye gode vinkler på vores økonomi.

    Om det kan svare sig at omlægge allerede etablerede lån – set i forhold til div. stiftelsesomkostninger og stempelafgifter – eller bare “høvle ned" på dem med højeste rente – hos os bolig- og billån.

    At vi – måske – skal beholde vores F1-afdragsfrie lån, og så bare holde øje med dem.

    Om det fornuftige i at have gæld og SAMTIDIG spare op – og at det faktisk kan lægges sammen til f.eks. et biligprioritetslån.
    F.eks. har vi år 0 kr tilbage på opsparing – dels pga. af bilkøb, men vi har også en der blev student og så har vi givet vores yngste et kørekort (pris ca. 16.000 kr.)
    Så når året er ved at ende, så har vi som regel overskud på vores opsparing – og den burde vi så “hælde" i de dyreste lån.

    Vi bruger heller ikke de 11.000 vi har i råddighed om månenden – dem vil banken bare have at vi har mulighed for at bruge.

    Så når alt kommer til alt – så vil vi de næste år have ca. 35 – 40.000 kr. tilovers – og de skal så afdrages ekstraordinært.

    Men vi har en aftale med banken på torsdag, så vender jeg tilbage med deres råd.

    Mvh Henriette

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.