Gældfri vs. SU-lån og opsparing

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Indlæg
  • #163240
    AnonymForfatter

    Hej Sinus..

    Jeg læser også og den a-kasse som passer til mig siger at hvis man melder sig ind et år før man bliver færdig, så er man berettigede til at modtage dagepenge fra dag et man er færdig. Desuden er kontigentet gratis indtil man er færdig uddannet. Måske en mulighed du skulle undersøge?

    #163244
    AnonymForfatter

    Hej HrBentzen.
    Jeg er allerede medlem af A-kasse, så jeg er dagpengeberettiget med det samme jeg bliver færdiguddannet. Men da SU’en jo er forudbetalt og dagpengene er bagudbetalt vil der jo være en måned hvor jeg ikke får udbetalt noget.
    Men ja, det er dejligt at man nu kan være gratis medlem af A-kassen mens man studerer og så undgå karensperioden når man er færdiguddannet.

    #163254
    AnonymForfatter

    Kopieret direkte fra AAK.dk
    “Hvis du allerede er medlem af AAK eller en anden a-kasse og har været det i mindst 1 år, lige inden du afslutter din uddannelse, kan du få dagpenge dagen efter din uddannelse er afsluttet."

    Er vi så ikke enige om, at hvis du slutter d. (f.eks) 15/10-2011, så får du SU udbetalt 1/10-11, og du får dagpenge fra 1/11-11?

    #163290
    thsvForfatter

    Man er vel reelt dagpengeberettiget fra d. 16/10 i dit eksempel, hvis det altså er hverdage.
    Men kun til dimittendsatsen.

    #163292
    thsvForfatter

    Og kan nu se, at mit indlæg er smule malplaceret, men den sidste måneds SU kan reelt tænkes, at skulle dække en ekstra måned, frem til 1. udbetaling af dagpenge.

    #163294
    AnonymForfatter

    Jo vi er enige om at du starter med at optjene dagpenge fra d. 16/10 hvis du er færdiguddannet d. 15/10. Men dagpengenene opgøres for dagpengeperioder som løber fra omkring d. 20 i en måned og frem til omkring d. 20 i næste måned – og de udbetales så den sidste bankdag i den måned hvor perioden udløber. Så hvis du starter med at optjene dagpenge d. 16/10 og den pågældende periode udløber den 20/10 så vil du kun få udbetalt hvad der svarer til 5 dages dagpenge d. 31/10. Og er du først færdiguddannet efter den pågældende dagpengeperiode udløber (eksempelvis d. 21/10), vil du intet få udbetalt den 31/10 men derimod først d. 30/11 og altså vil du jo have en måned hvor du ikke får udbetalt noget.

    #220714
    AnonymForfatter

    læs denne artikel

    #220716
    AnonymForfatter
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.