Gældfri vs. SU-lån og opsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91554
    AnonymForfatter

    Hej 🙂
    Jeg har et spørgsmål angånde SU-lån.
    Jeg er færdig med min kandidatuddannelse til oktober 2011, og i løbet af uddannelsen har jeg haft SU-lån i sammenlagt 2 år og har derfor nu en SU-gæld på ca. 75.000. Pt. klarer jeg mig uden SU-lånet og har en opsparing på ca. 20.000.
    Men mit spørgsmål er hvorvidt det kan betale sig for mig at tage SU-lånet alligevel og så spare de penge op, så jeg har til udbetalingen til en lejlighed når jeg er færdiguddannet. I så fald vil jeg kunne tage SU-lån med tilbagevirkende kraft for 8 måneder i 2010 og for 9 måneder i 2011 – og vil derfor kunne have en opsparing på ca. 67.000 kr når jeg er færdiguddannet – men vil jo så samtidig have en SU-gæld på 122.000 kr.
    Men hvordan vil jeg være bedst stillet i forhold til køb af lejlighed når jeg er færdiguddannet? Er det bedst med så lav gæld som muligt eller er det bedre med en opsparing og så en højere SU-gæld?

    #162702
    MichaelForfatter

    Der er ikke den store forskel i dit tilfælde. Gæld er generelt aldrig godt, men noget gæld er bedre end andet. SU-gæld hører til i den mest acceptable ende sammen med realkreditlån. Hvad kreditværdighed angår kan man ikke låne sig til en bedre status, så det kan ikke anbefales.

    #162710
    thsvForfatter

    Hvad vil dine boligplaner være efter endt studie?

    Indskudet til en lejebolig, vil det nok være smart at have kontant, men mange banker tilbyder jo kassekredit på 50.000 kr uden gebyrer, specielt til nyuddannede unge med god løn.

    Jeg ville nok tage lån i resten af studiet, og så ikke tænke så meget på økonomien, før end jeg var færdig med specialet.

    #162726
    AnonymForfatter

    Er du meget disiplineret ???!!!!! og kan lade opsparing stå på højrentekonti så lån da SU-lånene max.