Gældfri vs. SU-lån og opsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91554
    AnonymForfatter

    Hej 🙂
    Jeg har et spørgsmål angånde SU-lån.
    Jeg er færdig med min kandidatuddannelse til oktober 2011, og i løbet af uddannelsen har jeg haft SU-lån i sammenlagt 2 år og har derfor nu en SU-gæld på ca. 75.000. Pt. klarer jeg mig uden SU-lånet og har en opsparing på ca. 20.000.
    Men mit spørgsmål er hvorvidt det kan betale sig for mig at tage SU-lånet alligevel og så spare de penge op, så jeg har til udbetalingen til en lejlighed når jeg er færdiguddannet. I så fald vil jeg kunne tage SU-lån med tilbagevirkende kraft for 8 måneder i 2010 og for 9 måneder i 2011 – og vil derfor kunne have en opsparing på ca. 67.000 kr når jeg er færdiguddannet – men vil jo så samtidig have en SU-gæld på 122.000 kr.
    Men hvordan vil jeg være bedst stillet i forhold til køb af lejlighed når jeg er færdiguddannet? Er det bedst med så lav gæld som muligt eller er det bedre med en opsparing og så en højere SU-gæld?

    #162702
    MichaelForfatter

    Der er ikke den store forskel i dit tilfælde. Gæld er generelt aldrig godt, men noget gæld er bedre end andet. SU-gæld hører til i den mest acceptable ende sammen med realkreditlån. Hvad kreditværdighed angår kan man ikke låne sig til en bedre status, så det kan ikke anbefales.

    #162710
    thsvForfatter

    Hvad vil dine boligplaner være efter endt studie?

    Indskudet til en lejebolig, vil det nok være smart at have kontant, men mange banker tilbyder jo kassekredit på 50.000 kr uden gebyrer, specielt til nyuddannede unge med god løn.

    Jeg ville nok tage lån i resten af studiet, og så ikke tænke så meget på økonomien, før end jeg var færdig med specialet.

    #162726
    AnonymForfatter

    Er du meget disiplineret ???!!!!! og kan lade opsparing stå på højrentekonti så lån da SU-lånene max.

    Det er jo billig rente i forhold til at du kommer i banken og siger du vil låne til indskud/udbetaling m.v. uden stor egenopsparing mv. Du vil helt sikkert ikke få så god en låne rente som SU.

    Men du må altså så love at lade opsparingen stå i fred til et anerkendelsesværdigt formål og det er ikke læseferie på Sunny Beach eller fladskærmsTV m.v. 🙂

    #162854
    AnonymForfatter

    Hvis du har disciplin til at opspare (evt. investere) pengene, mener jeg, at det er bedst at tage lånet nu.

    Jeg ser følgende argumenter for at tage lånet:
    • Pengene i hånden giver dig en fleksibilitet, når du er færdiguddannet.
    • Renten på lånet er meget lav, (studietiden = 4%, efter = diskoto +1% pt. 1,75%).
    • SU lån kan afvikles på meget lempelige vilkår. En SU gæld på ca. 122.000 kan du vælge at afvikle over f.eks. 12 år. Du kan selvfølgelig også vælge en kortere periode. Tilbagebetalingen af lånet påbegynder 1. januar i kalenderåret et år efter uddannelsesperioden ophører. For dit vedkommende vil det derfor være pr. 1. januar 2013.
    • Hvis du f.eks. skal låne 60.000 i banken er der typisk stiftelsesomkostninger på ca. 2% og den årlige rente er betydeligt højere end 4%
    • Banken vil ikke tage hele risikoen på dig. Hvis du kan komme med egenbetaling vil derfor være et stort plus. Om egenbetalingen kommer fra et SUlån er i princippet underordnet.
    • Hvis du vil låne penge, når du er færdiguddannet, vil banken kræve, at du er i job og du skal eventuelt fremvise seneste 3 lønsedler. Der er ingen garanti for, at du får job med det samme, og der kan dermed 6 – 12 måneder, før du får mulighed for at låne i banken.

    Jeg ser følgende argumenter imod:
    • Det koster lidt renter at tage lånet og gebyrer, når det skal tilbagebetales. Lånet kan eventuelt placeres på indlånskonti for at reducere rentebetalingerne
    • Manglende disciplin til at opspare

    Se evt. https://www.borger.dk/EMNER/OEKONOMI-SKAT-SU/SU-OG-OEKONOMI-UNDER-UDDANNELSE/SU-LAAN/Sider/rammer-for-tilbagebetaling.aspx

    #162864
    tgForfatter

    God ide med at optage lånet som en reserve, men hvis man nu gerne vil indsætte dem på en konto i en bank, gerne bundet til en vis dato, hvordan gør man det optimalt.

    Jeg kan jo ikke bruge renten for aftaleindsku til noget da det jo er en løbende indbetaling, og konti uden binding giver jo ingen rente pt., så er der nogen der kender til en bank/kontotype der kan bruges, eller har andre ideer til hvordan man “gemmer" pengene.

    #162868
    AnonymForfatter

    FIH

    Du kan få renten udbetalt eller indsat på den bundne konto som du vil.

    #162892
    tgForfatter

    Ikke forstået, jeg vil gerne indsætte SU’en på en (evt.) bunden konto hver måned, og så kunne hæve pengene når uddannelsen er færdig.

    #162894
    grgForfatter

    Er vist bedste mulighed lige pt.:

    https://www.portalbank.dk/sparnebel/privat/opsparing/opsparingskonti/

    2,25%

    Er selv ved at oprette en konto hos dem.

    #162896
    tgForfatter

    Mange tak, ser spændende ud.

    #162916
    AnonymForfatter

    Selv ved en bunden konto f.eks. 3 år kan du hos FIH trække renten ud ved tilskrivning hvis det er det du vil.

    Men det fleste steder skal man indskyde et større beløb pr.gang.

    Får man SU-lån udbetalt drypvis ??

    #162918
    tgForfatter

    Ja det udbetales månedsvis (det er jo til at leve for, ikke investere).

    #162922
    HalliHalloForfatter

    Det var da ærgerligt at du så sent i uddannelsesforløbet har fundet frem til den “fidus".

    Al den tid SU har eksisteret har det, så vidt jeg ved, været en fordel at optage fuld SU og så investere pengene selv i enten bankindskud, obligationer eller aktier for den mere risikoprægede type.

    #162926
    AnonymForfatter

    Ok.
    Så skal du nok have en konto hos Nr.Nebel spar2 eller lign og spare op her hver måned og når der er 25.000,- overføre til BRF eller 50.000,- til FIH og binde pengene i f.eks. 3 år.

    #163238
    AnonymForfatter

    Tak for alle jeres brugbare svar 🙂
    Jeg har besluttet mig for at tage SU-lånet og spare det op. Min nuværende boligsituation er at jeg bor på kollegie, så uanset hvad skal jeg flytte umiddelbart efter jeg er færdiguddannet, så der vil jo være en del udgifter til indskud og flytning. Desuden vil der jo komme til at være en måned uden indtægt når jeg er færdiguddannet, da SU’en jo er forudbetalt i modsætning til løn eller dagpenge. Jeg er igang med at få oprettet en Spar2-konto hos Nr. Nebel, hvor SU-lånet og en del af min nuværende opsparing ryger over på.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.