Bankerne tørrer deres tab af på småsparerne

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Indlæg
  • #162838
    KrisserForfatter

    Nationalbankens udlån til danske pengeinstitutter er stort set ikke-eksisterende, sammenholdt med pengeinstitutternes samlede udlån. Sidst jeg kontrollerede, udgjorde Nationalbankens samlede udlån til pengeinstitutter under 0,2 procent af Danske Bank, Nordea og Jyske Banks samlede udlån.

    #162928
    AnonymForfatter

    Krisser det er jo en interessant udmeldelse du kommer med. Kan du uddybe?

    Hvis ikke det kun bankerne der pt. bliver trykt falske penge til, hvem er det så?
    Er det fordi staten, har overtaget bankernes forpligtigelse til at være kreditor for nødvendige og sunde investeringer, fordi bankerne IKKE formåede at varetage deres kernekompetance og eneste eksistensberettigelse forsvarligt.

    #162932
    KrisserForfatter

    Læs hvad jeg skriver. Nationalbankens samlede udlån til danske pengeinstitutter er udgør en forsvindende lille del af pengeinstitutternes funding. Fundingen opnås i langt overvejende grad på pengemarkedet. Nationalbankens rentesats har således kun en meget begrænset indflydelse på danske pengeinstitutters fundingrente.

    Hvad angår dit spørgsmål, er det en klar stråmand.

    #162936
    AnonymForfatter

    Jamen det er da helst okay – Så længe vi bare er enige om, at bankerne har svigtet deres primære opgave, så er det jo egentlig ligegyldigt hvordan det bliver formuleret.

    #162938
    KrisserForfatter

    Det har jeg aldrig skrevet at jeg er enig med dig i.

    Din debatstil lægger ikke just op til en saglig diskussion. Medmindre du kan ændre stil, så du ikke bruger mindst én logisk fejlslutning i hvert indlæg, ser jeg ingen grund til at fortsætte diskussionen.

    #162940
    AnonymForfatter

    Krisser jeg er tilbøjelig til at give dig ret; det giver ingen mening, at debattere om den finansielle sektor har fejlet.

    #163406
    AnonymForfatter

    Niveauet er godt nok lavt krisser (eller hvad du hedder)

    Ovenstående giver indtryk af du ikke mener at det er nødvendigt at have eksempelvis ECB eller Nationalbanken fordi deres betydning samt effekt er ubetydlig.

    Du skriver “fundingen opnås i langt overvejdende grad på pengemarkedet" !!!

    Hvordan var det lige det gik for et pat år siden, da pengemarkedet frøs til?

    #163418
    KrisserForfatter

    Igen vil jeg opfordre til at læse hvad jeg skriver. Mit svar omhandler udelukkende Nationalbankens udlånsrentes direkte betydning for bankernes fundingrente. De tal jeg henviser til, dokumenterer meget tydeligt, at denne er af meget lav betydning. Hvad du ellers fortolker på baggrund af mit indlæg, står helt for egen regning.

    Under finanskrisen, var Nationalbankens udlån til bankerne oppe på knap 400 milliarder kroner. Dette er stadig under en fjerdedel af Danske Bank, Nordea og Jyske Banks samlede udlån alene. Betydningen dengang var klart højere, hvilket som bekendt også resulterede i en højere rentemarginal. Det giver dog ikke mening at henvise til forholdene under finanskrisen, når denne tråd omhandler indlånsrenten i dag.

    #163420
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig er det relevant at inddrage finanskrisen. Grunden til – hvilket er meget positiv – bankerne i dag lettere kan skaffe kapital på eksempelvis pengemarkedet skyldes jo netop centralbankernes politik de sidste to år.

    Bankerne er meget afhængige centralbankerne og deres politik. Politikken er netop grundet til vi i dag har rekord lave renter.

    Det jeg tidligere pointerede var at hvis centralbankerne ikke eksisterede ville renterne på indlån være højere for private, men fleksibiliteten ville være væsentlig dårligere, hvilket ikke vil være at foretrække.

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.