Bankerne tørrer deres tab af på småsparerne

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91537
    AnonymForfatter

    Pt. skal der en indlånsrente på mindst 5% til, læot for ikke at TABE sine penge i banken. Alligevel må vi desværre konstatere, at bankerne tilbyder renter der ligger langt under dette niveau. Dvs. at indlånere faktisk betaler meget høje summer, for at låne banken penge – Altså penge du som indlåner kan betragte som direkte tab.
    Baggrunden er, at centralbankerne leverer næsten gratis penge til bankerne, så de ikke behøver give dig nogen rente.

    Er det rimeligt?

    Nej selvfølgelig er det ikke det. Men hvad kan du så gøre ved det. Hmm, som tingene er, Så kan du ingenting gøre desværre!

    I hvert fald ikke alene…

    Men een ting ville dog gøre en forskel, og det er, hvis alle Danskere valgte at hæve ethvert indskud i deres bank, som er tabsgivende.
    Dette ville lægge et aldeles tiltrængt pres på banker, som i meget lang tid har snyltet på en forsvarsløs befolkning, som jo samtidigt er blevet holdt som regulære gidsler i den finanskrise som bankerne selv helt bevidst har skabt.

    Er der nogen der har erfaring med den slags, så hører jeg gerne fra folk der ved hvordan man arrangerer en MEGET tiltrængt forbruger boycot, af en bankverden som desværre fortsat behandler deres kunder som regulært skidt.

    Vi er nødt til at samle os som politiske forbrugere – Også når det handler om den finansielle sektor. Nu om dage, måske især når det handler om den finasielle sektor.

    #162318
    ForbrugerenForfatter

    Hvorfor mener du, at bankerne skal betale en rente til indlånerne som ligger langt over obligationsrenterne? Hvis du mener, at renten i bankerne er for lave, så køb nogle obligationer i stedet for og se hvad du får i rente for det.

    #162330
    AnonymForfatter

    Det er såmænd ikke noget de skal, men noget vi som forbrugere bør presse dem til – Jeg finder det ikke rimeligt, at jeg som indlåner udsættes for systematiske tab ved at låne banken penge. Banken vil da heller ikke låne penge ud med tab. At de så har massive tab alligevel, fordi de ikke er gode til at drive bank det er en anden sag. Men det ønsker jeg ikke at betale for.

    Vi skal have indført en “red dine penge" dag, hvor forbrugerne står sammen om at forlange en ordentlig og ikke mindst tabsfri behandling af deres penge.

    #162376
    AnonymForfatter

    Prisen på penge (læs renten) fastsættes ud fra udbud og efterspørgsel.

    De væsentligste grunde til at renten er så lav, som den er netop nu, ligger overhovedet ikke i bankernes politik eller tab at gøre.

    De væsentligste årsager er:

    a) Centralbankerne fører en ekspansiv pengepolitik, hvilket presser renterne ned.

    a) Den historiske lavkonjunktur har reduceret aktivitetsniveauet i dansk og international økonomi. Forbrugerne efterspørger færre penge (lån) og virksomhederne har færre rentable projekter at hjemtage lån til.

    Konklusion:
    – Faldende efterspørgsel efter penge + øget udbud af penge –> historisk lave renter!

    #162404
    AnonymForfatter

    Ja Mymoney har “fuldstændig ret" Det er også for dårligt at Bilka ikke sælger mælken til 2 kr, når de selv skal give 3 kr. til Arla og at passagerne ikke får penge for at køre i tog med DSB.

    Til MyMoney: Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til en indlånsrente på 5%. kunne du komme med nogle argumenter, eller et regneksempek der understøtter dine (i mine øjne) besynderlige synspunkter.

    Hvorfor skulle banken låne penge ud til 2,4% (eks Nordea Prioritet), og samtidig give samme kunde 5% i indlånsrente…. Jeg glæder mig til at høre svaret !!!!

    #162410
    ForbrugerenForfatter

    Til MyMoney: Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til en indlånsrente på 5%. kunne du komme med nogle argumenter, eller et regneksempek der understøtter dine (i mine øjne) besynderlige synspunkter.

    Hvorfor skulle banken låne penge ud til 2,4% (eks Nordea Prioritet), og samtidig give samme kunde 5% i indlånsrente…. Jeg glæder mig til at høre svaret !!!!Det har noget at gøre med inflationen og skatter. I øjeblikket er inflationen ca. 2,6 % og skatten er på ca. 50 % hvis dine renteindtægter overstiger dine renteudgifter. Argumentationen er helt ude i skoven. Det svarer til at sammenligne hvad er højest et tordenskrald eller Rundetårn. MyMoney kunne med bedre ret skyde på folketinget, da det er dem som har bestemt, at halvdelen af hans renteindtægter bliver konfiskeret af staten.

    Jeg giver dig fuldstændig ret, hvorfor skal banken giver en bedre indlånsrente end udlånsrenten. Jeg har et lån i Danske Bank til 1,8 % i rente. Hvis de skulle give 5 % i rente på indlån, så ville jeg selvfølgelig låne flere penge og tjene en masse på det. Det hænger jo overhovedet ikke sammen.

    #162676
    AnonymForfatter

    Hvorfor skulle det være bankernes pligt at holde dig skadesløs for pengenes faldende værdi? Hæv dog selv dine penge og køb rugbrød eller noget andet værdifast for dem.

    Du kunne også købe fast ejendom og så kræve at ejendomsmæglerens ansvarsforsikringen dækkede dit tab hvis ejendommen tabte i værdi.

    Iøvrigt undrer det mig at inflationen skulle være 2,6% – den plejer at være lav når renten er lav.

    #162700
    ForbrugerenForfatter

    Og så vil jeg gerne henlede opmærksomheden på http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2226224.ece?partner=pol

    #162712
    thsvForfatter

    http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2010/NR457.pdf

    Så må du læse nyhederne fra DS om inflationen.
    Bemærk, at indkomst stadig stiger mere end varer, så vi er stadig vidne til en beskeden reallønsstigning.

    jeg kan slet ikke se, hvordan bankerne skal få råd til at give 5% i rente, når man kan låne penge i sin bolig for mindre.
    De skal jo osse have dækket deres omkostninger med alle de tabsgivende kunder, som der efterhånden er en del af.

    Da man typisk kan låne penge til ca. 2,5% med pant 0-80% i banken ligenu, og diskontoen er på 0,75%, burde banken faktisk opkræve 1 % i rente af det indestående, hvis der skulle være symmetri med udlånsrenten.

    Næh, mere spændende er det når diskontoen bliver omkring 3%, hvad vi så får i rente på en normal lønkonto.

    #162730
    AnonymForfatter

    Luk centralbankerne og lad os så se hvordan bankerne vil “tjene" deres penge. Nej vel. Det kan de ikke, for de producerer jo ikke noget som helst andet end problemer.

    #162744
    testForfatter

    vedr. inflationen er det helt rigtigt lav den normalt er lav under en lavkonjektur. 2.1 er vel som sådant heller ikke særligt højt. Olien er en af de primære kilder til at den når på på 2.1

    #162754
    AnonymForfatter

    Hvis du er utilfreds, så flyt pengene i en anden dansk eller udenlandsk bank.

    Prisen på penge fastsættes efter udbud og efterspørgsel.

    Hvis du mener centralbankerne i for høj grad lader seddelpressen køre, jamme så sæt pengene i fysike aktiver, så som fast ejendom, guld eller what ever.

    Men indlånsrenter på 5% får du aldrig over en længere periode.

    Indlånsrenterne ligger nomalt på ca. diskontoen – 0,5%.

    Det er forøvrigt ikke bankernes problem, at Danmark har valgt at beskatte kapitalindkomst hårdt.

    #162756
    AnonymForfatter

    Nååååh ok… Det er debat på dette niveau. Troede ellers lige at MyMoneys debat-indlæg var seriøst ment… Men har nu på fornemmelsen at han enten prøver at lave “sjov", eller lever i en HELT anden verden – uden hold i virkeligheden…

    Jeg nægter at tro, at han kan mene det her seriøst…

    spild af tid 🙁

    #162792
    AnonymForfatter

    Hvorfor kommer du så med ligegyldigte indlæg, som ikke engang giver mening ift. det der oprindeligt blev spurgt om – Hvem spilder egentlig hvem’s tid?
    Find dig dog en anden tråd at brokke dig i, eller opret en selv.

    Til alle andre kan jeg garantere for, at at jeg mener det seriøst, når jeg opfordrer forbrugerne til IKKE at acceptere de horribelt dårlige forhold bankerne byder deres kunder.

    #162800
    AnonymForfatter

    Din økonomiske forståelse må være ikke eksisterende.

    Hvis bankerne ikke havde mulighed for at låne i centralbankerne vil indlånsrente for private selvfølgelig være højere.

    Det er dig der sænker debatniveauet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.