Låne-forhandlinger med DB

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91417
    AnonymForfatter

    Hej,
    Her er lige et spørgsmål angående mine og damens nuværende lån i DB.

    Sådan ser vores lån ud.

    ca. 115.000 i billån – 9,63% i rente. (100.000 pant i bilen, månedlig ydelse 2.100 kr. (væk på 6 år)

    ca. 115.000 i forbrugslån – 10,5% i rente. månedlig ydelse 3.000 kr.(væk på ca. 3,5 år)

    ca. 200.000 i boliglån – 10,2% i rente. månedlig ydelse 2665 kr. (væk på 10 år)

    Vi har været i banken ca. 6 mdr. så vi er rimelig nye i banken stadigvæk. Huset er købt for 2 mdr. siden. Bilen for 4 mdr. siden. Forbrugslånet er kommet i forbindelse med overlevelse med både mig og kæresten på S.U i en årrække.

    Vi har nu ca. en indkomst på 28.000 efter skat og faste udgifter for 16.500 selv. ink. ydelse på lånene. Om ca. 14 mdr. vil indkomsten stige til 32.000.

    Efter huskøb har der været lidt rod med finanserne 😉 men det har gået ved hjælp af en kassekredit på 10.000, og det skulle udligne sig til + på kontoen i løbet af 1-2 mdr.

    Jeg har nu læst en del om hvor høj renten ligger på forskellige typer lån på mybanker.dk og syntes faktisk jeg burde have en chance for at forhandle min rente ned. Forbrugslånet bliver nok svært, da der ingen sikkerhed er, men kan det passe at billånet og huslånet skal ligge på ca. 10% også?

    -og ja, det er selvfølgelig min egen skyld da jeg ikke har været obs nok på at forhandle renten ved indgåelse af de forskellige lån. Men det er altid nemt at se i bakspejlet 🙂

    Jeg har nu bestilt en tid ved min bankrådgiver, og sagt at vi skal have set på renten, og der blev sagt at det kunne blive i januar (nok fordi de der kan se hvor stabil vores økonomi er over flere måneder)

    Spørgsmålet er følgende:

    Hvilke rentesatser skal jeg gå til forhandlingsbordet med?

    Hvad ville være en “rimelig" rente på de 3 forskellige lån?

    Vi snakker om at sætte ydelsen på forbrugslånet op til 5-6.000 da vi har råd til det nu hvor vi er flyttet ind/har fået de møbler osv. der var nødvendige. Kan større afdragsvillighed bruges som forhandlingsfaktor?

    -og er der evt. andre muligheder som jeg ikke kan se, sammenlægning, prioritetslån eller lignende som ville gøre situationen mere gunstig for os?

    På forhånd tak for hjælpen!

    #160234
    AnonymForfatter

    Kan du også lige skrive, hvordan huset er finansieret med kreditforeningslån?

    #160236
    thsvForfatter

    Nordeas satser:
    Boliglånet 4,75% som boligkøbsprioritet.
    Forbrugslånet 8,0%, samme rentesats på kassekredit.
    Billånet 6,25% v. 20 % udbetaling.
    Kræver at I bliver helkunde i Nordea, lønkonto og realkreditlån skal flyttes.

    Danske Banks satser er urimeligt høje, intervallerne for de forskellige lån er:
    Boliglån: 5,0-9,85%
    Forbrugslån: 9,95-15,2%, men 7,45% på de første 50.000 kr på en kassekredit via 24/7.
    Billån: 6,35-9,35%
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Priser-og-vilkaar/Priser/Pages/Rentesatser-paa-udlaan.aspx
    DB må opfatte jer som megget økonomisk svage kunder, med de dårlige rentesatser de tilbyder jer.

    #160238
    AnonymForfatter

    Huset er finanseret med et 4% obl. lån på omkring 630.000 kr. om banklånet er så de 20% ca. 200.000.

    #160240
    AnonymForfatter

    Det virker bare umiddelbart lidt mærkeligt at vi kategoriseres som økonomiske svage kunder. Jeg ved da godt at 11.500 i rådighedsbeløb ikke er helt vildt (2 personer). Men når man tænker på at det stiger med 2-3000 kr. om 14 måneder så er det da ikke helt skidt.

    Det stiger så endnu yderligere til ca. 16-17.000 kr. om 3,5 år når jeg er færdig med uddannelsen så vil da mene at der er nogle okay fremtidsudsigter også.

    -men det havde nok været nemmere at forhandle dengang vi flyttede til banken. Men det skal da ikke afholde mig fra at forsøge på at få lavere renter 🙂

    #160242
    AnonymForfatter

    Tror jeg vil prøve at starte med boliglånet på 6% og billånet på 7%, så kunne man være så heldig ville det da også betyde ca. 15k om året (før rentefradrag)

    -men da jeg aldrig har forhandlet om en rente før vil jeg lige høre om det virker okay at starte på de procenter, eller skal jeg prøve at indhente et tilbud fra en anden bank som jeg kan presse med?

    #160244
    MichaelForfatter

    Tag en runde til 2-3 andre banker og hør hvad de kan tilbyde. Det er altid nemmere at få nedsat renten når man har et alternativ.

    Jeres økonomi virker ikke umiddelbart svag, men bestemt heller ikke solid så jeg vil betegne jer som den bløde mellemvare. Men ingen tvivl om, at renten på ihvertfald boliglånet er meget høj. Blev bilen købt fra ny?

    #160246
    AnonymForfatter

    Så vil jeg da lige indhente nogle tilbud 🙂

    Bilen var 1,5 år da vi købte den.

    De 5 måneder vi har været i banken har vi fået kørt 40.000 af vores lån (betalt huslån 1 gang) men hun mente så først det var til januar at vi kunne se hvor godt vi forvalter vores penge. Så det er nok bare at give den gas her de næste måneder så hun kan se at der ikke er nogle problemer.

    #160254
    thsvForfatter

    Ikke 15.000 kr, I sparer, men derimod ca. 11.000 kr i renter ved dine lavere rentesatser, og ydelsen laver med 141 kr på billånet om måneden, og med 445 kr på boliglånet, som jo har længere løbetid. Afdraget bliver lidt højere, når rentesatsen er lavere.

    #164388
    AnonymForfatter

    Update….

    hmm, Danske Bank vil ikke forhandle renterne 🙁

    Så har lige været i Nordea i dag, og fik foreslået følgende rentesatser:

    Boligprioritet 4,95%

    Forbrugslån 8%

    Billån 6,25%

    Kreditforeningslånet skal så også flyttes hvis banken skal udskiftes, og det vil de flytte for 12.000 kr.

    På de andre lån kan jeg undgå de gebyrer som Nordea skulle have.

    Så er det bare i gang med regnemaskinen for at se om det kan betale sig!

    #164392
    thsvForfatter

    Hmm, føler med dig, og Danske bank beviser endnu en gang, at de ikke er billigst overfor deres eksisterende kunder.

    Husk, at der er gebyr på 1.400 kr pr. lån, der skal tinglyses pant på.
    Dette gebyr var det eneste vi skulle betale ved flyt fra Eik til Nordea. Af en prioritetskonto.

    #164398
    AnonymForfatter

    Jeg mener, at det er nogle meget urimelige renter du har i DB! Og jeg synes, at det er helt rimeligt, at du afsøger markedet for at finde billigere alternativer. 12.000 kr. for at flytte realkreditlån er meget dyrt, men renteforskellen er så markant, at du kan spare penge efter et år.

    Jeg synes dog, at du skal fremlægge dine tilbudte renter for din bankrådgiver i DB og spørge, hvorfor forskellen skal være så stor? Du kan jo undlade at nævne de 12.000 kr. som et gebyr på realkreditlånet.

    #164406
    AnonymForfatter

    I dette beløb indgår garanteret kr. 5.000 + moms til Nordeas samarbejdspartner DanBolig og jeg synes du skal bede/kræve at Nordea sætter dette beløb ned. Det kan ikke være rigtigt, at du skal være med til at holde liv i deres samarbejdspartnere.

    Kan du ellers oplyse, hvorledes beløbet kan komme helt op på kr. 12.000.

    #164408
    AnonymForfatter

    Så er det endelige tilbud fra Nordea kommet. De vil flytte forbrugslån, billån, boliglån og kreditforeningslån for 11.000 kr.

    Så det var bare en misforståelse fra min side med hvad det kostede at flytte kreditforeningslånet.

    #164658
    AnonymForfatter

    Så meldte DB sig på banen den anden dag.

    Det lyder som følgende:
    1% på boliglånet, Nordea er stadigvæk 4% billigere.
    1% på billånet, Nordea er stadigvæk 2% billigere.
    0% på forbrugslånet, Nordea er stadigvæk 2% billigere.

    Jeg har via en låneberegner regnet mig frem til at når skat har betalt 1/3 af renterne så er der en besparelse på 38.500 kr. ved flytning til Nordea når der ses på alle 3 lån over hele løbetiden. Det er vel og mærke en beregning som ikke tager hensyn til at indestående på grundkontoen modregnes renterne på boligprioriteten.

    Så nu er der vist ikke andet for end at betale flytningsgebyret!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.