Skandiabanken

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Indlæg
  • #106628
    AnonymForfatter

    Og moms og emballageafgift og olieafgift (hvis det er makral i olie).

    #106632
    AnonymForfatter

    Og Skandiabanken tager heller ikke 30 kr. pr. hævning i en automat i udlandet, som vist alle andre pengeinstitutter beregner sig.

    Spørgsmål 1)
    Hvor ligger det VISA-kontor, som hvert år skal have omregnet 95 kr. pr. udstedt kort?

    Spørgsmål 2)
    Mon bankerne afregner mellem hinanden vedr. brug af VISA-Kortet udenfor hjemlandet? Det tror jeg ikke de gør, dette ville da være et stort administrativt arbejde, og i sidste ende går det vel lige op for bankerne at har den service?

    Spørgsmål 3)
    Vil det ikke sige at bankerne tager sig godt betalt (30kr.) pr. gang ved at bruge kortet i udlandet?

    #106636
    AnonymForfatter

    Herhjemme i Danmark betaler Skandiabanken og Basisbank som de eneste banker gebyrer for deres kunder, når disse benytter deres automater. Jeg er selv ansat i en netbank, men erkender at det er klart at “filialbankerne" tager gebyr for kontanthævninger. Det er en betydelig omkostning at have en pengeautomat. Der ligger ca. 500.000,00 i en sådanne – som er uforrentet og ikke kan bruges til fx. investeringer og ej heller kan lånes ud.

    Så hvorfor skulle de ikke tage penge for det. ? Jeg har netop fået min bil reperaret ved Rover på Amager, de tog også et gebyr for at jeg kunne få en “lånebil". Det er jo klart, lånebilen er en omkostning for Rover at have stående og kørende – den omkostning vil de have dækket ind.

    I udlandet betaler Skandiabanken også gebyret for deres kunder – men du kan være sikker på at bankerne i udlandet tager en eller anden procentsats fra de danske banker herunder også Skandiabanken, for at man kan bruge sit kort der. Igen har den udenlandske bank omkostninger ved at have en pengeautomat – når du er kunde i Skandiabanken mærker du bare ikke den omkostning. jeg er sikker på at økonomiafdelingen i Skandiabanken gør dette 🙂

    Banker er som alle andre virksomheder, de handler bare med penge. Der er ingen banker der vil have områder med tab, hvorfor der beregnes gebyrer. Ligesom hvis Købmand Hansen ikke sælger sine agurker inden de bliver for gamle – ja så dropper han at handle med agurker, eller sætter prisen op så han kan tåle tabet.

    Der er dog enkelte undtagelser, der er produkter hvor du godt vil tage et tab, idet du håber at det vil styrke kunde loyaliteten eller medføre andre forretninger.

    Men du hører aldrig borgerne omkring Købmand Hansen brokke sig over sådanne dispositioner – det er kun når bankerne forhøjer deres priser. Der var ramaskrig over et gebyr på 50 øre ved Dankort – medens det er gået ret ubemærket hen at plasticposerne i samme periode er steget med 1,5 kr. Begge dele er en vare, penge er bare en mere subjektiv vare, og i Danmark må bankerne helst ikke tjene peneg – de skal bare lige akkurat løbe rundt.

    Der er dog enkelte undtagelser, der er produkter hvor du godt vil tage et tab, idet du håber at det vil styrke kunde loyaliteten eller medføre andre forretninger.

    Mht VISA ligger de over hele verdenen, bankerne afregner overfor PBS samt kortproducenterne, PBS afregner overfor VISA.

    Det blev langt, men håber det giver mening.

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.