Århus Lokalbank – måske?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91271
    AnonymForfatter

    Jeg er på jagt efter en solid bank (jeg græder stadig over Northern Rock’s nødtvungne lukning) men rygterne siger renterne snart vil stige, så jeg har et megaproblem med ca. ½ million jeg gerne vil placer til en nuftigt rente uden for lang tids binding, qua forventet rentestigning – jeg har prøvet auktionen 🙁

    Er ovennævnte et forsøg værd – eller?

    #158058
    AnonymForfatter

    Jeg har et aftaleindlån i Aa.L. til 3.4%, 1 års binding. Bedre fås det nok ikke nogen steder pt. Men: Man kan IKKE hæve i utide, ikke engang mod dekort.

    #158066
    AnonymForfatter

    Jeg har også aftaleindlån i Århus Lokalbank.
    Så længe du har under 750 tkr. vil dine penge altid være sikret. også efter 30/9-10.
    Jeg lavede en forespørgsel på banktorvet.dk. Der gav lokalbanken det højeste bud.
    Det er utroligt nemt at bruge og du binder dig først til et tilbud, når du har underskrevet bankens dokumenter.

    #158080
    AnonymForfatter

    Jeg har lige været inde på Ar.l og set, man KAN godt hæve mod dekort, men nu er renten altså kun 3%, dog stigende næste år.

    Jeg er helt klar over det med de kr. 750.000,- det er ikke det, der plager mig, det er at indlånsrenten er så lav, hvor de godt kan tage ved på udlån! (ikke at jeg har nogen gæld, men man følger da lidt med).
    I øvrigt har jeg aldrig placeret alle mine “æg" i den samme rede, tænk hvis de gik ned, det kan tage ret lang tid at få dem frigjort igennem bankgarantien.

    Men tak alligevel for svarene.

    #158082
    AnonymForfatter

    Jeg forventer også stigende renter. derfor bandt jeg pengene til lige efter garantiens udløb. det giver nemlig lidt højere rente på hele løbetiden.
    Jeg fik ca 2 % for 3 mdr. bindeig. Det synes jeg var ok når man tager markedet i betragtning.

    #158094
    AnonymForfatter

    De 3,4% jeg fik, er ikke noget der står her eller på deres hjemmeside. Jeg fik det tilbudt da jeg ringede, og forskellen er at det er et AFTALEINDLÅN i 1 år, uden mulighed for at hæve, i modsætning til en opsparingskonto.

    #158110
    AnonymForfatter

    Ok, så fik jeg det på plads med aftale og/eller indlånskonti rente – tak for det.

    Jeg er nu heller ikke selv bange for at “prutte" om prisen, det være sig bank eller andet, og det lykkes som regel.

    Meeen det kniber lidt med bankerne i øjeblikket.
    På den anden side er jeg ikke risikovillig overhovedet m.h.t inversteringer.

    Man skal vel heller ikke være helt til grin for sine egne penge, som man er i øjeblikket fra bankerne, hvor de skovler penge ind på gebyrer.

    Nogen gode tips ellers – alt modtages med tak.

    #158114
    JydenForfatter

    Det er vi vist mange der er kede af Northern Rocks lukning i Danmark og når man tænker på hvordan det skete ved mopning fra Finansrådet og flere pengeinstitutter, der siden har fået både den ene og den anden bankpakke som hjælp. Men konkurrencen forsvandt, og som man kan læse i dagens aviser betaler danske lånere for meget i rente og indskyderne får 1 % for lidt i rente.

    #158118
    AnonymForfatter

    Til Gribben mfl,

    Du har helt ret – vi er til grin lige nu – kan jo ikke engang få dækket inflationen med de små renter der tilbydes – faktisk tvinges man ud i andre projekter med risiko!

    Mit eget udgangspunkt var også at jeg absolut ingen risiko vil tage, men efter tilbud på 3 % i rente på et år på 1,5 mio kr. har jeg ombestemt mig – med den rente taber du jo penge hver eneste dag – man er nød til at tage en lille risiko så som jeg ser det……

    Desværre vil jeg sige – kunne jeg få 5% i rente vil jeg aldrig overveje noget andet men det er jo ikke muligt.

    PC

    #158126
    AnonymForfatter

    Det er jeg ikke enig i. Inflationen er på 1,7% p.a. jf. Danmarks statistik. Du kan få 3-3,4% p.a. i rente på indlån. Efter skat er der stadig plus på indlånet medmindre du betaler topskat og har positiv kapitalindkomst.

    Indlånsrenterne afspejler jo renterne i markedet. Hvorfor skulle en bank låne penge af dig til 5% hvis de kan låne dem et andet sted til 2?
    Du forsøger at optimere dine renter, det samme gør banken selvfølgelig.

    #158128
    AnonymForfatter

    Jeg regner 2% i inflation men kan godt ske det er 1,7%….
    Jeg betaler topskat men selv om jeg ikke gjorde er 3-4% inden skat jo alt for lidt at få forrentet 1,5 mio. kr med….det kan vi vel godt blive enige om?
    Selvfølgelig vil de ikke give mere – jeg er bekendt med markedsmekanismerne – og derfor føler jeg mig desværre presset til at tage en risiko hvilket jeg har det rigtig dårlig med…..
    Mit aftaleindlån udløb den 30/6 og blev forrentet med 7% – se det kunne man forstå 😉

    Men kan man få 5% i en eller anden risikofri investering hører jeg meget gerne fra den der ved besked – på fohånd tak!
    PC

    #158130
    AnonymForfatter

    Renter = risiko, men det er jeg sikker på du er helt klar over.
    Der er dog en investering jeg selv er ved at have lidt kig på.
    Der er erhvervsobligationer fra Nykredit. Dengang de var ude i markedet og låne penge, udstedte de obligationer. Nykredit kan ikke bare lave aktier da de ikke er børsnoteret.
    De obligationer de udstedte, har en pålydende rente på 9%, og handles vidst nok omkring kurs 100.
    Nykredit er “to big to fail" de har 40 af realkreditlånene i DK, så Staten vil aldrig lade dem gå ned. Men hvis de engang skal reddes er investeringen i obligationerne sikkert tabt.
    Jeg synes dog stadig det lyder som en spændende investering

    #158132
    AnonymForfatter

    Jeg er altså ikke meget for at binde penge i 1 år, når ikke man ved, hvad fremtiden bringer, det være sig højere rente eller uventede udgifter til f.eks. hus/bil o.l, der hurtigt løber op.
    Sidste år fik jeg ikke del i renovationspuljen og måtte derfor betale omring kr. 100.000 for udskiftning af rør i det meste af huset, og bilen er efterhånden omkring 15 år, så der kan hurtigt komme noget.

    Men risikovillig bliver jeg aldrig, det er trods alt penge, der skal forsøde vores alderdom.

    #158134
    ahkForfatter

    Hvad er de nærmere omstændigheder bag 7%-indlånet: Hvornår blev det etableret og hvor mange penge var bundet hvor længe i hvilken bank?

    #158140
    AnonymForfatter

    Straumur fra Island, der gik konkurs. Startede ultimo 2007 – havde nok 18-20 mdr. til 7%…dejligt 🙂

    Men nu er festen slut – fik mine penge af det private beredskab og ved ikke hvad jeg skal stille op med dem nu – som jeg skriver er 3% jo alt for lidt.

    PC

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.