Lån til studerende?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91235
    AnonymForfatter

    Hej.
    Vi er to studerende(Jeg er færdig om 3-5 år, og han er om 4-6 år)
    Kort fortalt så har vi forelsket os i et hus der er på tvangsauktion. Huset er vurderet til 1,4 mio. Men første bud har været på 500.000
    Vi havde tænkt os at byde 700.000

    Vi har et samlet forbrugslån på 95.000, og bil.
    Af økonomi får vi på nuværende tidspunkt udbetalt ca. 14.000 til sammen. Men dette stiger når mit arbejde åbner op igen efter sommerperioden og så vil vi have ca. 17-19.000 udbetalt pr. md.

    Tror i at banken ville låne os 700k til en bolig(som er vurderet til 1,4mio), og yderligere 95k så vi kunne få samlet vores forbrugsgæld ind i boliglånet?

    Min mor har mulighed for at kautionere for os i tilfælde af at banken ønsker dette.

    #157390
    AnonymForfatter

    Jeg vil ikke være pessimist, men i mine øjne er det en meget lav udbetaling at købe hus på. Specielt med så mange studieår tilbage…

    Hvorfor haster det så meget med hus? Hvis I går fra hinanden eller andet påvirker økonomien, så er I meget fucked da jeres individuelle økonomi slet ikke kan klare huslånwr, og det vil være en stor gæld at gå rundt med.

    Jeg ved ikke hvad lånet og forbrug osv månedligt vil blive for 700.000 kr køb, men I er nok nede på et meget, meget lavt rådighedsbeløb.
    Dog kan nogle indenfor bankverden nok give et lidt bedre svar.

    #157406
    AnonymForfatter

    vi har været sammen længe, og er desuden heller ikke teenagere længere 😉
    så hvis vi mente der var risiko for at vi gik fra hinanden ville vi aldrig overveje et huskøb.

    vi har de sidste 1½ år levede med et rådighedsbeløb på 2500 tilsammen i den lejebolig vi sidder i nu 🙂 så jeg tror næsten ikke vi kan få lavere rådighedsbeløb end vi har nu. Selv med et boliglån.

    #157412
    AnonymForfatter

    Jeg vil gætte på banken finder sikkerheden og indtægtsgrundlaget er for ringe, og derfor afslår at yde jer lån.

    Et par uden børn skal minimum have 9.500 til sig selv når alle faste udgifter er betalt. Det har to studerende mig bekendt ikke?

    #157414
    testForfatter

    som mange andre med lavpris boligdrømme glemmer du alle de andre udgifter til et hus som du ikke betaler i en lejlighed eller som er med i din husleje men ikke i din betaling på lån. hvad i øvrigt med udgifter til vedligeholdelse? er et hus der har kostet 1,4 og der kun er bud på ,5 til virkelig i stand så man kan flytte ind i det?

    der kommer andre huse

    #157416
    AnonymForfatter

    Vi har skam ikke glemt alle de faste udgifter.
    Men lige for tiden sidder vi med en virkelig høj lejehusleje, og derfor har vi det rådighedsbeløb som jeg nævnte ovenover. Ikke fordi vi havde andre høje udgifter 🙂 For det har vi ikke udover ydelsen på vores forbrugslån til en ret krydret rente.
    Vi er naturligvis klar over at der kommer diverse udgifter oveni.

    Huset er lige til at flytte ind i 🙂

    #157418
    AnonymForfatter

    Det er godt du er optimistisk, det er jo heller ikke for at ødelægge jeres glæde 🙂
    Hvis I har levet med det rådighedsbeløb, så sørg for at fiks budgetter som kan vise det til bankerne.

    Nogle banker er sikkert kolde og holde sig til et fast krav til rådighedsbeløb, mens andre vil se på jeres fortid. Håber I finder den rette (og at I har ret i, at I kan sidde i huset) 🙂

    #157420
    testForfatter

    Når jeg ser på min udgift til at bo i hus er det kun omkring halvdelen der er ydelse på lån.
    Har du vedligeholdelse med og uforudsete udgifter? Nå men nuvel frisk i banken og lykke til. Du spurgte om en mening og der var vist ikke mange der troede på idéen

    #157422
    AnonymForfatter

    Nej, det var ikke mange der havde positivt at sige 🙂

    Det her er ikke udelukkende til denne hjemmeside – men nu mere generelt når jeg har studset over dette forum, boligdebatten og lignende sider.
    Jeg synes i er en kende onde i sulet – vi starter alle et sted, og selvom man starter ud med en urealistisk plan så betyder det ikke at man ikke kan tales til fornuft og/eller lige tænke realistisk senere hen.

    Derudover virker det som om at flere af jer, også i dette indlæg, tror at TS automatisk er tabt bag en vogn. Jeg er naturligvis ikke dum, og er da fuldt ud klar over at det ikke kun er ydelsen på et evt. boliglån der vil trække på budgetten hver måned.

    #157424
    AnonymForfatter

    Nu har jeg læst tråden igen, da jeg troede jeg var hoppet over noget. Du skriver folk er en kende onde i sulet, hvordan dælen konkluderer du det?

    #157426
    testForfatter

    Vi er onde ikke fordi vi skriver noget grimt men fordi vi afviser ideen som urealistisk

    Så frisk i banker med et budget

    Ps la ikke de mor stille garanti for lånet. Lad hende købe huset og leje det ud til jer

    #157436
    AnonymForfatter

    nu mente jeg jo generelt boligdebatter 🙂 og mht. ond i sulet mente jeg på den måde at mange(læs: ikke alle) nærmest med det samme stempler TS som værende tabt bag en vogn, og har set op til flere steder hvor de nærmest bliver gjort til grin fordi deres idé måske er en kende urealistisk.
    så jeg mente nu bare at alle starter et sted, og selvom idéen måske er urealistisk er der ingen grund til at være så “onde". I stedet så forklar hvorfor det er urealistisk, og hvad de i stedet bør gøre.
    Lige det sidste er noget jeg har set mange steder på boligdebatten.dk, og det blev jeg sgu harm over.

    til det sidste indlæg: Hvis min mor købte huset, og lejede det ud til os, vil det så ikke koste hende penge eller hvordan foregår forældrekøb helt præcist?

    #157440
    testForfatter

    om det koster hende penge kommer jo an på hvad det betyder og på hvor meget i betaler i husleje. Men at hun kautionere for lånet vil jeg ikke anbefale. I modsætning til hvad mange tror kan banken til enhver tid vælge at kræve at kautionen overtager forpligtigelsen på lånet, men kautionisten har ingen rettigheder forhold til pantet altså huset. Hvis man i stedet for køber huset og lejer det ud til jer har hun rettigheder og i har pligter.

    #157446
    AnonymForfatter

    Jeg tror tonen er nogenlunde den samme hvad enten det er boligdebatten eller mybanker.
    Forstår nu ikke, du føler dig gjort til grin herinde, jeg kan selvf ikke udtale mig om hvordan du bliver behandlet på boligdebatten, men jeg synes da du fr mange oplysninger i tråden.

    Ok men som test siger, så bliver mange sure herinde, når de ikke får det svar de ønsker.

    #157512
    AnonymForfatter

    test – du har ret. det lyder mere fornuftigt i form af at hun så vil have rettigheder. det havde jeg faktisk ikke tænkt over

    mette – igen, nu snakkede jeg generelt og jeg sagde ikke at jeg blev gjort til grin. jeg sagde at jeg havde set det i flere debatter.
    det eneste jeg blev irriteret over var bare at jeg skrev efter råd på både mybanker, og på boligdebatten og fik den følelse(især på boligdebatten) af at i mente jeg var fuldstændigt tabt bag en vogn, og du har ret. til forskel fra boligdebatten så har jeg fået nogle brugbare råd her.
    på boligdebatten har jeg set flere der bliver direkte latterliggjort fordi deres idé er urealistisk, eller hvor de bare siger man skal droppe det/glemme det. i stedet for at forklare hvorfor, og hvad man ellers kunne gøre. :)så derfor skrev jeg den besked.
    håber det gav mere mening nu?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.