Gældsfaktor & Budget.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Indlæg
  • #156624
    MichaelForfatter

    Det vil nok være en god idé hvis du rent faktisk læser dine policer. En ejerskifteforsikring dækker skjulte fejl og mangler og et gasfyr der står af om 2 år er ikke en skjult fejl eller mangel.

    Og hvor var ejendomsværdiskatten i budgettet? Dansk Tandforsikring stod ikke i dit budget oprindeligt så hvor kommer den pludseligt fra? Sygeforsikringen Danmarks tanddækning er generelt elendig og dyr.

    #156626
    AnonymForfatter

    Ved skam godt hvad min ejerskifteforsikring gør og ikke gør.
    Det er også fuldstændig lige gyldigt.

    Ejendomsværdiskatten er i toppen.: Ejendomsskat…

    Fortalte at dansk tandforsikring dækker op til 80% hvis man har valgt det.
    Så er man typen der ofte har mange huller var det måske en mulighed hvis man bliver accepteret.

    Det er der pointen er at med det budget går det fint idag og vil det også gøre hvis banken sagde ja. Jeg ved ikke hvad i andre bruger pr. måned. Jeg ved bare hvad mine kammerater bruger deres penge på og det der ikke meget fornuft i.

    Jeg vælger at jeg hellere vil have hus end bil, og så pendle på arbejde.
    Jeg bor i syddanmark og handler billigt på den anden side af grænsen. Det jo en dejlig fordel. 7% moms i stedet for 25% hvis jeg husker helt rigtig…
    Men som det ser ud nu så håber jeg på det lykkes, så jeg ikke skal overtage den gæld.

    Men nu må vi se.. Skal selvfølgelig nok skrive hvad der sker.

    #156628
    MichaelForfatter

    Så svarer jeg selv på ejendomsværdiskatten:

    Et kvalificeret gæt på ejendomsværdiskatten er omkring 8-10.000 årligt jf. forventet salgspris som du selv angiver. Når du overtager huset betyder det, at du nu skal betale HELE ejendomsværdiskatten selv og ikke kun 50% hvis det ellers har været ejerfordelingen hidtil. Med andre ord skal du lægge 4-5000 til dine årlige udgifter, som er den del din ex betaler nu.

    #156630
    MichaelForfatter

    Ejendomsværdiskat = skat af ejendommen som betales til staten.
    Ejendomsskat (også kaldet grundskyld) = skat af grundværdien som betales til kommunen

    Ejendomsværdiskatten indregnes i din forskudsopgørelse. Ejendomsskatten betales 2X årligt til kommunen.

    Undrer mig at du ikke aner den slags når du er husejer.

    #156632
    AnonymForfatter

    Ejensomsskatten er på .: 678kr pr måned

    #156634
    AnonymForfatter

    Jeg er enig med Michael. Glem alt om at lån. Dit rådighedsbeløb er for lavt og du får ikke lov! Så kort kan det siges!

    #156636
    AnonymForfatter

    Jeg glæder mig rigtig meget til at høre mere om hvordan det går da jeg simpelthen ikke kan få det til at hænge sammen. Som alle her er inde på så er rådighedsbeløbet for lavt – men det er det jo så alligevel ikke ifølge de banker du har været i.
    Det lyder usandsynligt, at bankerne kun forlanger 4500kr i rådighedsbeløb og 500kr i vedligeholdelse osv på huset. Hvis den bliver godkendt i Kolding så kan vi hurtigt få startet bilen og køre derned. De to timers kørsel betyder ingenting hvis vi så kan købe det hus vi har kig på!
    Det er egentligt utroligt at forskellige afdelinger af den samme bank kan se så forskelligt på tingene da 4500kr aldrig ville blive accepteret i Aalborg.

    #156638
    AnonymForfatter

    Jeg syntes faktisk du skulle ringe til Nordea i kolding på mandag. Prøv fortæl at du gerne vil overtage huset selv og om det er rigtigt at et rådighedsbeløb på omkring 5000kr er nok ?

    Og derefter kan du ringe til Nykredit i kolding. De kræver mindst 4500kr. Arbejdernes landsbank i kolding kræver 4500kr. Sydbank kolding kræver 4500kr.

    Men på samme tid kræver de jo også 3 i gældsfaktor.

    De to ting syntes jeg ikke hænger sammen..

    Hvis jeg har 3 i gældsfaktor så har jeg sku da også meget mere til mig selv hver måned.
    Hvorfor så fortælle at man kræver mindst 4500kr…

    #156640
    AnonymForfatter

    Vi kunne skam også godt finde på at gå den vej. Min kæreste har 450.000 i indtægt og huset vi ikke kan blive godkendt til koster 1,1 – men har snakket med sælger og er næsten enige om 900.000. Han har 7.800 i rådighedsbeløb medregnet 1000kr per måned til vedligeholdelse og yderligere 500kr til opsparing til uforudsete udgifter som en dyr tandlæge regning og ligende.
    Grundet sygdom er jeg på kontanthjælp og derfor skal han købe alene. Bankerne ved dog at vi har min kontanthjælp som ekstra gardering. Vi fik i Danske Bank at vide at selvom vi kun lå 200kr under de 8000kr de forlangte så blev afslaget givet med begrundelse, at hans familie ikke bor her i landet og at huset lå “hele" 15 km fra Aalborg selvom byen har skole og små indkøb. I Nordea ville de slet ikke snakke med os. De bad os først om at sende alle papirer. Det gjorde vi og herefter lød beskeden kort og godt, at vi havde for lav indtægt til at vi overhovedet kunne blive kunder i banken. I Nykredit venter de på nogle oplysninger fra skattevæsenet i det EU land min kæreste kommer fra, men de var umiddelbart noget skeptisk i det min kæreste er selvstændig. Det at han har faste kontrakter på 70% af indtægten fik dem dog til at indvilge i at kigge på det igen når de har fået de øvrige oplysninger, men de gjorde det klart, at de helst så at han havde 1500kr mere i rådighedsbeløb.

    Med de problemer vi har med at blive godkendt undrer det mig stadig at bankerne i Sønderjylland opererer med helt andre rådighedsbeløb, men det kan være, at det kun er til lokale kunder som skaber liv dernede. Men heroppe nord på tales der jo også om at vi er ved at være udkants Danmark…

    #156642
    AnonymForfatter

    Ja, med dit budget har du måske meget mere til dig selv, men gældsfaktoren er der for at sikre, at tingene hænger nogenlunde sammen med en stigning i forbruget. Der er forskel på hvad folk betaler for transport, el, varme, internet, telefon og andre faste udgifter. En gældsfaktor tager udgangspunkt i de gennemsnitlige udgifter – og selvom du har lave udgifter i øjeblikket er det vel kun rart at vide, at du kan beholde huset skulle dine udgifter stige. Jeg forstår dit ønske om at købe huset, men ville ikke råde dig til det da du vil være alt for sårbar overfor stigninger af den ene eller anden art – uden at lønne følger med op.

    #156644
    MichaelForfatter

    Vedr. lønforsikring: Er trådstarter klar over, at der næsten altid er en selvrisiko i en sådan forsikring og at den typisk er på 1-3 mdr? Det vil sige, at du skal kunne klare 1-3 mdr. arbejdsløshed alene med dagpenge. Kan du det?

    #156646
    testForfatter

    Ude at kommentere hvorvidt den ene eller anden har ret eller ej vil jeg lige bemærke at huset er købt og konen er smuttet. Jeg kan godt forstå dit ønske om at blive i huset og synes det er et forsøg værd at mødes med banken. Hvad med sælger pantebrev. I gamle dag var det meget normalt at betale den ene ud af huset med et pantebrev

    #156654
    AnonymForfatter

    Det vil være en del af bankens tabsvurdering, at man ikke kan lave en helt frisk boligkøbsvurdering her.

    Banken er allerede bundet op på noget kreditrisko, i og med I formentlig er insolvente med 600.000 kr til sammen.

    Men, og der er bare et stort men, hvad sker der hvis nu den lange rente, stiger til 6-7 og flexrenten kommer op over 5% (det er helt klar min vurdering at det vil ske)?

    Ja, der vil ske det at boligpriserne falder yderligere og du bliver endnu mere insolvent – denne gang kun med en indtægt at bære insolvensen på! Denne risiko tror jeg banken tillægger betydelig vægt.

    #156656
    testForfatter

    ja lad os få renten op. i mellemtiden sider jeg jo her som en fjols fordi jeg gik fra mit prioritetslån over i 5% obl. Jeg sku jo nok været gået i 1 årigt flex. Men sådan er der så meget. 🙂

    #156678
    AnonymForfatter

    Gældsfaktor, i dit vedkommende på 5 = din årsindtægt før skat x 5. (fem)
    Igen = for meget gæld kontra indtægt. Hvilket en stor del af befolkningen har i dag.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.