Gældsfaktor & Budget.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91185
    AnonymForfatter

    Mit og “kæresten" er gået fra hinanden og jeg ønsker at overtage huset.

    Jeg kontakter forskellige banker og de siger i telefonen at jeg skal have mindst 4500kr til mig selv når alt er betalt.

    Jeg tjener brutto 24000kr pr måned og huset koster 1.4mill.
    De kommer frem til jeg har en gældsfaktor på omkring 5.
    Sund økonomi = gældsfaktor på 3.

    Det jeg ikke forstår er at jeg i mit budget når ALT er betalt og der kun er mad tilbage har 5300kr til mig selv hver måned. Hvad er problemet så. I dette budget er der Lønsikring hvis jeg bliver fyret, sygeforsikring danmark hvis der skulle ske’ noget andet mærkeligt. Hunde forsikring osv.

    Jeg forstår ikke helt den gældsfaktor og dens store rolle i dette, da jeg syntes et fornuftigt budget som allerede har kørt 1½ år i dette hus bør være endnu bedre. Og med lønsikring kan jeg stadig få mad på bordet HVIS jeg skulle blive fyret.

    På forhånd tak.

    #156594
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig lidt over, at flere banker tilsyneladende har sagt, at du kun skal have 4500kr i rådighedsbeløb per måned ved huskøb. Vi har i Danske Bank fået oplyst, at hvis min kæreste skal købe alene skal han matche 7-8000kr om måneden og 9-10.000 hvis vi køber sammen.
    Selvom du har bevidst, at du kan leve for mindre så vil jeg dog mene, at du ikke bør blive godkendt til mindre end 6000kr. Du skriver at du i øjeblikket har 5300k. Nu fremgår det ikke, om det inkluderer et beløb til diverse udgifter det altid følger med når man ejer hus. Vi fik i banken at vide, at vi skal sætte 1000kr af til dette på budgettet. Hvis det er 5300-1000kr er du jo helt nede på 4300kr om måneden og det er alt for lidt at basere et huskøb på.

    Jeg er ked af at punktere dine drømme, men vi har problemer med en godkendelse til faktor 2,5. Min kæreste er selvstændig , hvilket så trækker lidt ned hos bankerne, men faktor 5 er alt for urealistisk selv i gode tider hvor mange blev godkendt til faktor 4. I øjeblikket skal du være glad hvis de godkender dig til 3 – det kan ligeså vel være, at de kun går med til 2,5 grundet din forholdsvis lave indtægt.

    #156596
    AnonymForfatter

    Hey og tak for din kommentar.

    Jeg har lige været i Nordea idag og Nykredit (Kolding)

    En gældsfaktor på 3 skulle være en sund økonomi.

    Jyske bank, nordea, nykredit, sydbank, arbejdernes landsbank kræver alle jeg har MINDST 4500kr hvor alt er betalt. Jeg har 5300kr når ALT er betalt. Dog ikke udgifter til vedligeholdelse af hus. Men der har jeg hos alle hørt 500kr pr måned. Og sådan havde vi det også i vores tidligere budget da jeg var sammen med kæresten.

    Nordea siger 5000kr til dig selv, men er det 4700kr så det også okay. Og det må man jo sige jeg indfrier. Også selvom jeg lægger 500kr til side hver måned til vedligeholdelse.

    Ang om 5000kr er nok for mig, ja så kender jeg min økonomi 100% og ved at det er ikke noget problem. Bor alene i huset lige nu og har dette beløb at leve for lige nu. ENDDA med bil & benzin… Bilen findes ikke i det budget bankerne får, for den skal sælges hvis jeg skal overtage huset alene…

    Mvh Martin.

    #156598
    AnonymForfatter

    Og liiiige en anden ting.

    Du snakker så meget om gældsfaktor tal..

    Jeg ved godt det giver et fingerpej om man har en synd økonomi.

    Men hvorfor skal det overrumble et godt budget som passer 110%..?
    Selv hvis jeg bliver fyret er der penge til at betale ALT og stadig kunne leve…

    #156600
    AnonymForfatter

    Med en bruttoindkomst på 24.000 kr pr måned, kan du næppe låne over 1.100.000 kr i noget dansk pengeinstitut.

    #156602
    AnonymForfatter

    Hvis du sælger bilen (proforma) men stadig har transportafstand til arbejdet, så vil banken spørge ind til hvordan du så kommer frem.

    Hvis du har mere end 5 km, vil de formentlig indregne udgifter til offentlig transport.

    Min kæreste og jeg er lige blevet kreditvurderet til et boligkøb på 3,4 mio.

    Vi kunne se adskillige ret overraskende poster på budgettet.

    1. Transportudgiften sætter banken kunstigt højt og banken insisterer på at indregne vedligeholdelse samt afskrivninger på bilen, hvilket fik den månedlige biludgift på på knap 5.000 kr. (Jeg har relativt langt til arbejde)

    2. Banken indregner udgifter til boligforsikring man reelt ikke har eller får.

    3. Banken indregner pr. standard højere udgifter til el, vand og varme end man faktisk har – også selv om man tydeligt har dokumenteret det modsatte.

    På den måde bliver udgiftssiden noget højere end de reelle udgifter man har. Dette gør banken selvfølgelig ud fra et forsigtighedsprincip og som sådan er der ikke noget galt i det.

    Pointen er bare, at man får SLET SLET IKKE lov til selv at bestemme budgetforudsætningerne i kreditvurderingen.

    #156606
    AnonymForfatter

    Jamen de 5300kr jeg har tilbage når alt er betalt.. Så er alt betalt.
    Også for transport til og fra arbejde. Pendler kort til og fra arbejde koster 550kr pr måned og det ligger i budgettet.

    Jeg ved godt hvordan det er at købe hus og se hvor mange poster der er.
    Jeg købte jo huset sammen med x-kæresten for 1½ år siden, så vi ved jo hvad alt koster i huset. Alle tal i mit budget er de rigtige, og ikker gætterier som det budget man lavede med banken i starten af et huskøb.

    jeg ved sandelig godt at min løn ikke passer til et lån på 1.4, men lige meget hvad den skide gældsfaktor siger, så har jeg alligevel 5300kr til mig selv. Og kan man ikke indordne sig for det ja så man sku et bette svin med sine penge.
    Vi snakker 5300 kr til mad.

    Så lige meget hvad så syntes jeg det er noget underligt noget at den gældsfaktor har så stor magt når der ligger et budget som holder og beviser det kan lade sig gøre.

    #156608
    AnonymForfatter

    I mit budget er der.:

    BOLIG.:
    Ejendomsskat
    el til lys og hus
    obligationslån 5%
    boliglån
    renovation
    vand og afledning
    varme

    TRANSPORT.:
    pendlerkort

    FORSIKRINGER.:
    arbejdsløshedsforsikring
    familie & indbo forsikring
    hunde syge forsikring
    hus forsikring
    livs forsikring
    sygeforsikring danmark
    ulykkesforsikring

    ABONNEMENTER.:
    internet
    antenneforening
    mobil
    tv licens

    KONTINGENTER.:
    a-kasse

    Udgifter for ialt.: 14.764,-

    Får udbetalt.: 19.988,-

    Tilbage.: 5224,-

    5224kr til mad og lidt sjov. Det er nok, for det er det samme jeg lever for lige nu og det går fint. Har en hel del overskud hver måned.

    Såååå…

    #156610
    AnonymForfatter

    Men bundlinien er bare, at rådighedsbeløbet er for lavt til at møde bankernes krav.

    Den kunne nok have kørt glat igennem før finanskrisen, men nu er det blevet rigtig rigtig svært.

    #156612
    AnonymForfatter

    Jaa det har du sikkert ret i 🙂

    #156614
    AnonymForfatter

    Det ser umiddelbart ud til at du har regnet alt med. Så langt så godt – og selvfølgelig også en fordel at du kender huset. Men som en anden debattør også skrev så kan bankerne altså godt finde på at indregne ting som du ikke umiddelbart finder relevant. Jeg har før hørt at nogle banker krævede at der var sat penge af til børn i budgettet selvom parret fastholdt at de ikke skulle have nogle. Man ved jo aldrig var bankens holding. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men dette kan måske også spille ind i dit tilfælde.

    Jeg undrer mig stadig over, at du kan nøjes med 4500kr i rådighedsbeløb, men når nu det er hvad bankerne har sagt så ville jeg da i dit tilfælde gå i banken og forlange, at de regner på alle udgifterne og viser til dig hvad de har medregnet.

    Held og lykke med det hele. Skulle det lykkedes dig at slippe igennem nåleøjet kan jeg dog ikke undgå at være lidt misundelig da vi har en væsentlig højere indtægt og ikke kan blive godkendt til et betydeligt billigere hus. Vi kunne dog aldrig drømme om at købe med så lille et rådighedsbeløb da vi gerne vil sikre os, at vi ikke risikerer at skulle sælge hvis det skulle gå galt.

    #156616
    AnonymForfatter

    Nu skal du høre hvorfor jeg gerne vil overtage huset…

    Vi skylder 1.440.000kr på huset.
    Hvis vi skal sælge huset hurtigt får vi måske 1.240.000kr.
    Så koster EDC 108.000kr og vi deler vores fælles lån på 350.000kr.

    = 658.000kr /2 = 329.000kr i gæld til os hver.

    Ved jeg overtager huset har jeg kun mit hus. Min x-kæreste vil overtage vores fælles billån, dog få min bil med så hun kun skylder 280.000kr. Det er hun gået med til for hurtigt at kunne komme vidre i livet.

    Derfor vil jeg MEGET gerne leve for 5300kr når det hele er betalt.
    MED GLÆDE…

    #156618
    MichaelForfatter

    Hvor er ejendomsværdiskatten i budgettet?

    Derudover er 500 kr. til vedligeholdelse uholdbart og ville muligvis kun gå hvis der var tale om et spritnyt hus.

    Så under 5K i rådighedsbeløb er larmende lidt og ganske forståeligt at banken siger nej. Hvad gør du ved en pludselig tandlægeregning på 12000? Et nyt gasfyr/fjernvarmeveksler/oliefyr til rigtigt mange penge hvis det gamle står af? Og nej: der findes ingen forsikring der dækker den slags.

    Det kan godt være dit rådighedsbeløb har været fint i nogle år, men faktum er at der absolut INGEN luft er i dit budget til noget der bare minder om uforudsete udgifter.

    #156620
    AnonymForfatter

    Ja jeg har sygeforsikring danmark.
    jeg har ejerskifteforsikring hvis der er noget der springer eller ikke er som det skulle være de første 5 år. Og som jeg skrev bruger jeg ikke alle mine penge idag hver måned så der kan lægges mere til side end 500kr.. Men det er faktisk det de kræver.. Og det er ingengang løgn.

    #156622
    AnonymForfatter

    OG… Dansk tandforsikring dækker Fx. 80% hvis det er det man har valgt…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.