Bankkonto med årlig rentetilskrivning primo

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • HveenForfatter
    Indlæg
  • #90734
    HveenForfatter

    I sin fandtes der bankkonti, hvor banken (TopDanmarkBank vistnok?) markedsførte, at den årlige rentetilskrivning fandt sted primo kalenderåret (2. januar) i stedet for sædvanen ultimo december. Dette er jo på ny interessant hvis indskydernes samlede kapitalindkomst overstiger de nye 40.000/80.000-grænser for positiv kapitalindkomst i kalenderåret. Derved kan indskyder spare 15% topskat af renteindtægterne.

    Baggrund: Sidst i kalenderåret 2009 var det fordelagtigt at købe obligationer med 363/365 dages negativ vedhængende rente og således «krympe» 2009 kapitalindkomsten (det sidste år med 59% beskatning).
    Men det medfører jo tilsvarende, at den aktuelle 2010-kapitalindkomst og de nye 40.000/80.000-kr’s grænser «belastes» ekstraordinært med alle 365 dages rentekupon af denne ekstraordinære kupon-flytning (hvoraf investor kun har ejet obligationen i 2 dage). Derfor bliver 40.000/80.000-kr’s grænsen særligt belastet i kalenderåret 2010.

    Derfor ville det være interessant, om nogle her på debatten har kendskab til, hvis nogle banker aktuelt har en «2. januar-konto» i deres produktpalet?

    (Jeg ved godt, at man kan oprette aftalekonti med udløb primo 2011, men de er ikke fleksible for løbende indskud henover indeværende år, samt uegnede hvis det bliver interessant at købe obligationer i slutningen af året).

    #150642
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg kender desværre ikke nogen Banker som i dag tilbyder renteskrivning i januar.
    Jeg har dog Toprente som tilskrives i år i Januar. Men igen er dette bundnet i 3 år. Og efter i år tilskrives det som normalt December.

    Dog er der nogle banker som tilskriver pr. mrd. Men i dit tilfælde vil dette ikke have sin fordel. Da det rent skattemæssigt er det samme.

    Held og lykke med søgningen.

    Mvh
    Thomas Ingham

    #150668
    JydenForfatter

    Bl.a. har Frøslev-Mollerup Sparekasses Spar 2 konto rentetilskrivning 2. januar.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.