Banker malker boligsælgende kunder for titusindevis af kroner, hvis man ikke kigger sig for.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90721
    AnonymForfatter

    Det er absolut ikke ligegyldigt hvilken bank man vælger køber skal deponere købesummen i. I mit oprindelige setup skulle jeg betale 80.000 kroner i renteudgifter pr. år. Havde jeg valgt en anden bank ville jeg havde stået med et lille plus.

    Mit eget oprindelige setup var som følger:
    Købesum deponeres på min konto:
    1,960mio. Heraf får jeg 1% i rente af min bank

    Mine realkreditlån indfries og finanseres af banklån indtil tinglysningen finder sted
    1,680mio. Heraf betaler jeg 6,85% i rente.

    Det giver en reel rente på over 80.000kroner på et år!!! Det er jo en formue i forhold til mit proenue på knap 300.000kr.

    Tinglysningsproblemet kender alle boligsælgere jo til. Min sag trækker ekstra ud pga. købers forhold. Så kommer jeg til at vente bare 6 måneder (ikke urealistisk), kommer jeg til at lægge 40.000 kroner til min bank.

    Jeg har siden fundet ud af, at Danske Bank har valgt at føre en 0-rente-difference på ind- og udlånet i disse tider, således det ikke koster deres kunder ekstra at sælge deres bolig i disse tinglysningstider. Så vidt jeg forstår det, har Nordea altid haft en 0-rente-difference.

    Men min bank mener åbenbart, at kunderne skal malkes. Det har jeg naturligvis pointeret over for dem, og jeg har fået en bedre aftale. Men jeg skulle virkelig presse dem på maven, for at der skete noget. Og jeg ville stadig have været bedre stillet, hvis jeg oprindeligt havde valgt f.eks. Nordea.

    Hvad er jeres erfaringer med boligsalg og indfrielse af boliglån? Er I sluppet med en 0-rente? I så fald: Hvilken bank har i brugt?

    #150406
    JydenForfatter

    Danske Bank må så have ændret politik siden jeg brugte dem ved en bolighandel sidst. Renten på den konto pengene gik ind på var lig 0 (renteniveauet var dengang meget højrere end det er idag). Da jeg henvendte mig for at få en højere rente blev den 8 doblet – forklaringen var at kontoen “er født med" næsten ingen rente. Så dr skal altså siges til. Stor var min forbavselse dog da kontoen skulle gøres op, da kom der et gebyr på der var højere end renten – og et sådant gebyr for opgørelseaf en konto, hvade jeg ikke taget mig i agt for. Man skal plukkes lige meget på hvilken måde det så end sker.

    #150494
    AnonymForfatter

    Må jeg forstå det sådan, at du til at starte med skulle betale en en rentedifference på 8%? Men at du efter at have talt med dem endte med et rentespænd på 0%?

    Dengang havde bankerne måske også lettere ved at slippe af sted med det. Men nu hvor folk oplever at skulle vente i flere måneder, kommer det skumle ved denne slags forretninger op til overfladen. Det er også derfor jeg tror Danske Bank kommer tingene i forkøbet ved at sænke spændet til 0%… De vil naturligvis vende tilbage til samme praksis, når tinglysningen kører som den skal. Men deres gode forretning skal selvfølgelig ikke frem i offentligheden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.