renter

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90708
    AnonymForfatter

    hej .kan man trække renter fra et lån man ikke betaler af på.?

    #150270
    OBSForfatter

    Ja det kan du godt.

    Renter er renter, uanset om du afdrager på gælden eller ej.

    #150272
    JAPForfatter

    Ikke hvis der er tale om et SU lån.

    #150274
    MichaelForfatter

    Det er skrupforkert. Man kan kun trække renteudgifter fra man reelt har betalt. Hvis man har fået tilskrevet renter for 10.000 men kun har betalt de 5000, ja så er det 5000 man angiver på selvangivelsen.

    #150344
    AnonymForfatter

    Michael, kan du uddybe det?

    Hvis jeg har et lån på 100.000 og der trækkes 10.000 i renter om året, men jeg endnu ikke afdrager på det, så får jeg intet?
    Hvad hvis jeg afdrager 1 kr om året?

    #150354
    madsvForfatter

    Du kan ikke få mere fradrag end du betaler som afdrag på din gæld. Husk at afdrag jo dækker både nedskrivning af lånet, tilskrevne renter samt eventuelle gebyrer.

    Betaler du 10.000 på dit lån hvert år, og får tilskrevne renter for 5000, så kan du få et rentefradrag på 5000. Du kan aldrig få tilskrevet mere i rentefradrag end du betaler i renter, ligesom du ikke kan få tilskrevet mere i rentefrag end du betaler i afdrag. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det.

    #150356
    AnonymForfatter

    Det er ligemeget hvor meget du afdrager på lånet. Hvis det havde betydning, ville alle boligejere med afdragsfrie lån ikke have noget fradrag.
    Dit fradrag kommer an på hvor mange renter der tilskrives dit lån og hvor stor din ydelse er.
    ex1: der tilskrives 10.000 kr. i renteudgift til dit lån, men din ydelse er 7.500 kr. Dette giver et fradrag på 7.500 kr. grundet din ydelse.
    ex2: der tilskrives 6.000 i renteudgifter på dit lån, din ydelse er 8.000 kr. Her er fradraget 6.000 kr. grundet renteudgiften.

    Håber det er forståeligt.

    #150364
    thsvForfatter

    Hvis du afdrager 1 krone, så må din ydelse jo være 10.001 kr, og så kan renten fratrækkes.
    Hvis din ydelse er 1 kr, og din rente 10.000 kr, så kan du kun fratrække 1 kr.
    Resten af renten kan så fratrækkes, når du påbegynder tilbagetaling af lånet.

    Ved et afdragsfrit lån betaler man jo normalt renten, men ikke noget afdrag, og så er renten fradragberettiget.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.