udskydelse af indlånsrenter

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #90619
    nielsensForfatter

    I pressen kan man læse, at udbetaling af løn for årets sidste måneder med skatteministerens velsignelse kan udsættes til januar, så man får glæde af skattereformen. Men hvorfor kan vi stakkels pensionister ikke tilsvarende bede banken om først at få indlånsrenter tilskrevet i januar?
    Eller har jeg overset muligheden?

    #148994
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan du ikke det!

    #149020
    AnonymForfatter

    Nej det kan du ikke….

    Men du kan gøre noget andet:

    Købe obligationer med f.eks. udløb primo 2010 så du dermed får et rentetab. Det bliver dermed modregnet i dine renteindtægter, så du reelt set ikke vil få renteindkomst i 2009. Derimod vil du få udbetaling af renter i 2010 i form af dine obligationer. Dine renteindtægter bliver dermed flyttet til 2010….

    #149072
    AnonymForfatter

    Måske dansk folkeparti vil hjælpe jer stakkels pensionister med lidt kreativ skattetænkning.

    #149074
    nielsensForfatter

    Åbenbart skal man være lidt forsigtig, når man prøver at være morsom, så glem alt om pensionister. Vi tager den én gang til:

    Hvorfor er bankerne ikke lige så kreative som visse firmaer, der udskyder lønudbetalinger for november og december til januar?

    Hvis renteindtægter først blev registreret 1. januar i stedet for 31. december, kunne folk med lidt opsparing i banken lige som visse lønmodtagere jo spare en del i skat i kraft af skattereformen.

    #149082
    JydenForfatter

    Du kan ikke bruge det til så meget nu, men i sommer var der en række pengeinstitutter der lavede konti hvor renten først tilskrives i 2010.
    Nogle af dem jeg husker var Danske Bank og Basisbank.
    Men kan jo altid lave aftaleindskud hvor renten tilskrives ved udløb, jo du kan jo tildels være med til at bestemme tidspunktet.
    I øjeblikket har Farsø Sparekasse en konto hvor der første gang tilskrives renter i 2011.

    #149086
    AnonymForfatter

    Det nytter jo ikke rigtig nu, hvor der kun er ½ måned tilbage af året.

    Løsningen som jeg tidligere nævnte løser alle spekulationer. Jeg har selv gjort det – både i år og sidste år.

    #149212
    AnonymForfatter

    Hvordan får man et rentetab ved at købe obligationer ?

    #149218
    PrasmusForfatter

    Ved køb af obligation, betaler køber den rente som sælger har optjent indtil salgs tidspunktet.
    Dvs. køber du en obligation i december, som kun har en termin, f.eks. den 1. jaunar, så betaler du renten for januar til december til sælgeren, mod at du selv får renten for hele året til januar. Den rente du betaler til sælger, kan trækkes fra anden positiv rente indtægt.

    Om skat opfatter dette som undragelse af skat, hvis det åbenlyst er det som er formålet, skal jeg ikke kunne sige, og heller ikke om det har betydning.

    Desuden er der handels omkostninger, depot leje, risiko for kursfald og problemer med at finde en køber når de ønskes solgt igen (normalt meget lille problem alt efter den obligation der købes), hvilket bør indgå i ens overvejelser i forhold til det som evt. kan spares.

    #149222
    AnonymForfatter

    Korrekt beskrivelse af “rentefordelingen".

    Efter sigende er SKAT begyndt at tage stikkontrol om køb af obligationer i forbindelse med årsskiftet og udskydelse af renteindtægter.

    SKAT siger, at der skal være en risiko, og det vurderes der ikke at være, hvis du på nuværende tidspunkt køber danske obligationer med udløb primo januar. Jeg har dog i stedet købt obligationer i Euro. På den måde er der en (minimal) risiko, da kursen på euro kan afvige fra kronen.

    Jeg vil anbefale folk, at tage kontakt til deres rådgiver for at få hjælp med ovenstående.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.