Lån til køb af hus

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 107 i alt)
  • Indlæg
  • #148642
    AnonymForfatter

    Hej. Hvis alle skulle planlægge deres fremtid efter at de blev uarbejdsdygtige, syge eller arbejdsløse, ville der stort set ikke være nogen der kunne købe hus. De fleste mennesker får ikke noget valg og vil blive nødt til at arbejde frem til pensionsalderen som på nuværende tidspunkt er 67 år og som vil blive højere (sandsynligvis 70 år).

    Dog er det sådan, at hvis man har en god pensionsordning, så har man også forsikret sig mod uarbejdsdygtighed, således at man ikke bliver ramt hårdt på økonomien, hvis der nu skulle ske noget. Og det har jeg selvfølgelig også som en del af min pensionsordning og forsikringer.

    Vi arbejder begge i lav-risiko jobs (både mht. opsigelse og fysiske eller psykiske arbejdsskader) og elsker begge at arbejde, så jeg synes jo det er en smule pessimistisk aldrig at købe hus fordi man satser på at blive ramt af alverdens ulykker.

    Jeg kigger ud fra de forudsætninger vi har og mener sagtens at vi har råd til det.

    Desuden vil vi fremleje den ene lejlighed, så vi har den som et sikkerhedsnet, hvis nu alt skulle gå galt. Og selvom vi ikke synes der er nok plads i lejligheden, så er det altså en 4-værelses i København til en ret rimelig husleje (under 6.000 kr. pr. måned) og der kan vi godt klemme os sammen, hvis vi er nødt til det.

    Jeg er da ked af at der er så mange mennesker i de her debatter som ser så sort på det hele. Vil dog garantere at vi aldrig ville købe hus, hvis alle de nævnte faktorer ikke er taget i betragtning på forhånd.

    #148644
    AnonymForfatter

    Ja, jeg tror nu også selv at jeg bliver en af dem der vil arbejde længere end til 70 år, men vil selvfølgelig ikke planlægge min boligøkonomi ud fra det. Vore pensionsordninger giver os mulighed for at trække os tilbage som 65 årige med en god økonomi.

    Det jeg ville høre fra debatten her, var nogle gode råd og en vurdering af hvorvidt i vurderede at det vil være helt umuligt for os at få lov at låne penge til hus.

    Jeg har aldrig købt hus eller lejlighed før, så jeg ved faktisk ikke hvad bankerne vurderer udfra, men jeg har da fået nogle retningslinier herinde, og har derfor booket møde med en bank, da det umiddelbart ser fornuftigt ud. Vi ville bare lige høre jer ad, før vi tog fat i banken og vi har da også fået nogle gode råd.

    Vi ville bare ikke begynde at aftale møder med henblik på at låne til hus og tage ud og kigge på hus med forskellige håndværkere for at anslå en pris på forbedringer, hvis vi vurderede på forhånd at det med sikkerhed ville blive et afslag. Så måtte vi jo revurdere vore drømme og lægge en ny plan.

    Jeg har undersøgt hvad forsikring koster og hvis vi skal have den bedste dækning på huset, så ligger den på lidt under 5.000 kr. pr. år på det hus vi har kigget på.

    Vi må bare have tålmodighed nu og vente de 2 uger på mødet i banken. Men jeg er da rimelig optimistisk…

    #148646
    AnonymForfatter

    Hmm – Hvis man påtænker boligkøb til dobbelt pris (Det nuværende prisniveau), har man så ikke allerede signaleret totalt manglende forståelse for penge?

    #148648
    MichaelForfatter

    Rimelig naivt at tro priserne falder yderligere 50% – især i Kbh og omegn. Faktisk er salgspriserne steget i seneste kvartal og antallet af handler ligeså i de sidste 2 kvartaler.

    #148650
    AnonymForfatter

    Tja det er jo helt op til politikerne, hvor langt de tør gå i forhold til økonomisk kriminalitet.
    Men der har du da en pointe, indtil nu har de ikke vist skrupler af nogen art.

    #148652
    AnonymForfatter

    Det er altid et sats at købe et hus pga prisudviklingen, men jeg vil ikke betegne det som total manglende sans for penge at købe et hus. Hvis man drømmer om at få et hus med have i grønne omgivelser, og drømmer om at sætte sig ud på terassen om sommeren og nyde solen i fred og ro, og det er noget der betyder meget for ens livsglæde, så mener jeg da at det er det man skal gå efter. Total manglende sans for penge ville nærmere være hvis vi købte et hus som vi ikke havde råd til at bo i.
    Der er ingen garantier for prisudviklingen, men vi køber selvfølgelig ikke et hus i blinde uden at gå alt igennem og uden at vurdere om vi føler det er værd at investere i. Det er noget vi har tænkt over længe, og årsagen til at vi vil gøre noget ved det nu, er netop at man kan se at priserne igen er ved at være så småt på vej op.
    Vi er desværre ikke alle så heldige (som måske dig) at vi havde mulighed for at købe hus for en del år tilbage da priserne var helt i bund. Kald det manglende sans for penge eller kald det idioti… det er op til dig selv… Du kan dog på trods af alt stadig ikke garantere at priserne vil falde yderligere, og jeg er derfor ikke skeptisk i fht. vores beslutning, på trods af din kommentar.
    Vi kan ikke alle være boligspekulanter og have de fornødne midler og muligheder, på de perfekte tidspunkter. men hvem ved… måske er det her det perfekte tidspunkt… Det vil tiden vise. Jeg er villig til at ta chancen for at få min drøm til at gå i opfyldelse!

    #148656
    testForfatter

    man skal ikke købe et hus som et investerings objekt men som en brugs genstand man ønsker at bruge i lang tid. Det vil sige det skal være en som opfylder ens behov.

    naturligvis er man da nød til at lave en følsomhedaberegning hvis man vel og mærket ikke er den type der mener at ens gæld er andres problem. I forhold til ens privat økonomi er det netop at lave et budget med den ene arbejdsløs. Det var god latin for år tilbage men noget der nu bare er gået i glemme bogen. Nu heder det sig så pludselig at ingen ville kunne købe hus ud fra den betragtning. Tja sådan er det åbenbart. Den kollektive hukommelse er kort.

    #148658
    AnonymForfatter

    Måske har jeg misforstået dig, men jeg læste dit tidligere indlæg som om at vi skulle planlægge boligøkonomien udfra hvis vi begge blev uarbejdsdygtige/arbejdsløse mv. Og det mener jeg ikke man kan planlægge udfra, for så ville man ikke kunne købe et hus.

    Jeg kan sagtens se din pointe i fht. at der kan opstå uventede ting, og jeg har da også taget i betragtning at det kan ske at en af os på et tidspunkt står uden arbejde i en periode, og selvom det ville blive stramt økonomisk i fht. hvad vi ville være vant til, så ville vi stadig sagtens kunne leve fornuftigt, dog uden middage i byen, og udenlandsrejser, hvis det skete inden for de næste par år, hvor vi også jo afdrager 12.000 kr. pr. måned på vore lån.

    At købe hus er en stor beslutning, og jeg ville aldrig kaste mig ud i det, hvis vi kom til at sidde så stramt i det, at uforudsete økonomiske ændringer i den retning ville betyde at vi ikke havde råd til at betale vore regninger. Faktisk er det sådan at vi om 5 år burde have råd til at bo i huset med kun en af vore lønninger. Og et hus er en brugsgenstand, og modsat en lejelejlighed, mener jeg faktisk også at det er et investeringsprojekt eller en opsparing hvis du vil kalde det for det i stedet for. Alt den tid og det arbejde og materialer du bruger på huset, forøger værdien af huset, hvorimod det på ingen måde kommer dig til gode i en lejet lejlighed, ligesom der er mange begrænsninger i fht. hvad man må og ikke må mht. ændringer i lejligheden.
    Men vi vil gerne købe hus, fordi det er noget vi drømmer om, og vores grundlæggende incitament er derfor ikke investeringen/opsparingen, men glæden ved at få en have og nogle flere kvm. og noget fred og ro væk fra byens larm som vi på nuværende tidspunkt både bor og arbejder i.

    #148660
    AnonymForfatter

    Hej

    Da I tilsyneladende begge er i A-kasse og begge vil tegne en tillægsforsikring, der giver op til 90% af lønnen, har I da ikke noget at være bekymrede over.

    Da huspriserne ikke er stabiliserede, kan I jo give et bud på ejendommen, “der vil noget". Sælger vil måske være meget tilfreds, med at komme af med denne! Ellers kan I jo blot byde noget mere.

    #148662
    AnonymForfatter

    Ja vi er begge i a-kasse og er begge dagpengeberettiget hvis der skulle ske noget.

    Vi vil prøve at give et bud på huset, hvis banken altså siger ja til at låne os penge, og så må vi se hvad sælger og familien siger til det. Huset har stået tomt i halvandet år, men sælger oplyste os at huset har stået til 2.700.000 og nu er nede på 1.995.000, og at familien derfor føler de har mistet en masse penge allerede. Men det skal han selvfølgelig sige. Ligesom han sjovt nok også skulle mødes med nogle senere den dag vi var ude og kigge på huset og snakke om prisen, da de var kommet med et bud på 1.800.000. Jeg kan forestille mig at det måske bare var noget han sagde for at presse os lidt til at handle hurtigt, men man kan selvfølgelig aldrig vide. Vi aner jo ikke hvad der er rimeligt for et hus med den beliggenhed.

    #148664
    testForfatter

    ja misforstå mig ret,. Bort set fra boblerne er et hus mere en opsparing ind en investeringe. Trækker man skatte og vedligeholdelse fra afdragne er der ikke så meget at råbehura for bort set fra at man jo har været tvunget til at spare op i huset. Hvis du forstår hvad jeg mener. så en investeringe? tja to man det man betaler ekstra i skatte og afgifter og til vedligeholde plus rente og trækker det fra den alternative husleje. Og man der efter investere den forskel i f.eks. obligationer tror jeg faktisk huset som investering står tilbage i et noget skidt lys.

    så ja køb et hus hvis det er den ramme i vil ha.

    lån sikring har jeg selv valgt fra. synes det var for dyrt og ga for lidt for sent- har lige været uden arbejde i 3 måneder og de fleste ordning betaler ikke fra dag et. har i øvrigt hus

    #148666
    AnonymForfatter

    Ja, ejendomsmæglerne er desperate.

    Og bare det at huset har stået tomt i 1 1/2 år siger en hel del. Går ud fra, at det er håndværkertilbuddet på 138 m2.

    Da I har håndværkere i familien, løser det jo en masse problemer.

    Sælger har ikke mistet en masse penge – han har kun mistet en forventning om at få en masse penge.

    #148668
    thsvForfatter

    Sjovt nok er lønnen steget og omkostninger ved finansiering faldet, så et huskøb nu kræver mindre end set de seneste 10 år.
    Det har Nykredit udregnet i deres boligbyrde artikler.
    Og priserne er i mange områder tilbage i 1999-niveau + løninflation siden da.

    #148670
    testForfatter

    ja nogen huse kan være svære at sælge og kan kun sælge i boblerne der jo kommer fra tid til anden. Sælger har tilsyneladende råd til at betale to huslejer.

    #148674
    testForfatter

    jeg synes det kan være ganske vanskeligt at finde ud af om priserne er på det rigtige niveau. Mener også stadig hoved spørgsmålet må være om i har råd og om det er det hus med den beliggenhed som i vil bo i.

    held og lykke.

    ps hvis det er det rigtige hus er det så ikke ligemeget om i giver 1,8 eller 1,9?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 107 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.